Hepp!

Har rustat upp en gammal gjutjärnsrikthyvel och som sista grej tänkte jag byta den gamla tveksamma elen mot ett nytt motorskydd och CEE-handske.

Maskinen är i gjutjärn och drivs av en motor via kilrem. Motorn och hyveln är monterat på ett stativ av trä och har såleds ingen som helst elektrisk kontakt. Den gamla himpa-jimpa-installationen hade en FK dragen upp till någon form av ytterst tveksam jordpunkt på själva hyveln (motorn är jordad via dess kopplingsbox). Min fråga är: Ska jag vekligen jorda själva hyveln eller räcker det med att motorn är korrekt jordad?

nollspäningsutlösare vore också bra att ha.

Med tanke på jordningen, borde räcka med att jorda motorn. Kan tyvärr inte helt säkert säga det.

Har du ingen bild som du kan lägga upp på forumet?

Behöver jag nollspänningsutlösare på maskinen när den är ansluten med handske?

Här är en bild. Som synes sitter där nu först en gammal brytare och sedan ett motorskydd som håller på att trilla i bitar.

hyvel_after2.jpg

Snygg fastsättning av "plankan", man får hoppas att maskinen är av vibbrerad ;)

Man vill helst ha nollspänningsutlösning, inget kul alls om det blir strömavbrott och om man stödjer sig emot kuttern då strömmen kommer tillbaka, vilket är lätt hänt i mörkret.
Lika okuligt är det om det ligger något på rikten och den går igång då man stoppar i handsken, saker flyger rätt bra.

/Kent

Jag hade nog monterat det ja.
Vi leker med tanken:
Du står och jobbar i garaget, plötsligt så går strömmen i huset.
Letar lite i el-centralen och hittar felet, ett jordfel i varmvattenberedare.
Du återställer jordfelsbrytare.
Strömmen kommer tillbaka och maskinen rusar upp i hastighet.

Jag vet inte vad som händer med maskinen om den står utan maskinskötare och snurrar.... Mycket obehagliga saker kan inträffa.

....

Tror faktiskt jag hoppar nollspänningsbrytaren i några månader. Tanken är att jag inom kort ska sätta upp lite 16A-uttag i verkstaden och någon form av central brytning av all el till alla maskiner är planerat. Sätter nollspänningsbrytare på hela den biten i stället.

Jag ändrar mig igen, insåg att det bara var en extra pryl att komplettera motorskyddet med så är problemet löst även på maskinnivå ;)

Nu åter till jordningsfrågan, bör jag jorda maskinen eller ej?

elmont skrev:
Snygg fastsättning av "plankan", man får hoppas att maskinen är av vibbrerad ;)
Tack ;) Plankan och brytarna ska bort och ersättas av en permanent fastskruvad lösning...

Det "känns" som att hela maskinen borde vara jordad, men jag kan inte riktigt motivera varför.

Uj, Det ser ut som motorn sitter fast med en "tving", baksidan av tvingen kansle isolerad med samma 2"x4" som motorskyddet är monterat på..eller är det bara elapparaterna som sitter på regeln med tvingen .Ser ganska höggradigt tvivelaktigt ut. Men!!!

JA ALLT (motor & maskin) SKA VARA JORDAT, JA DET SKALL VARA NOLLSPÄNNINGSBRYTARE (Och det skall gärna finnas motorskydd)

(OCH DET SKALL DEFINITVT VARA JORDFELSBRYTARE I LOKALER MED SÅDANT SOM SER UT SOM BIFOGAD BILD)

Ingen anledning att hetsa upp sig, tvingen håller brädan med brytarna, inget annat och sitter där bara tillfälligt för att jag skulle kunna starta motorn och justera in maskinen. Givetvis finns det jordfelsbrytare i huset.

Följdfrågan om du nu påstår att hela maskinen ska jordas: Hyveln består av en bas som var fuljordad innan jag målade den, samt de två borden som glider på basen. Dessa glider på välsmorda planade gjutjärnsytor. Med andra ord är kontakten mellan borden och basen inte garanteratlåg. Ska jordning ske korrekt ska ju även borden jordas med separat jordtåt.

Jag har sett många gamla maskiner och ingen av dessa har varit speciellt grundligt jordade, i de flesta fall inte alls. Betyder det att det finns mer än en skola kring det här eller att motorinstallationerna i de maskinerna varit tvivelaktiga?

Utan att vara alltför säker så vill jag minnas att det finns nåt undantag för maskiner som står på gummifötter eller liknande.
OM nu maskinen skulle bli spänningssatt så måste ännu en sak uppfyllas för att den skall bli farlig. Där måste finnas nåt som är jordat i närheten, som man kan nå samtidigt som man berör maskinen. Det som händer annars är att man själv får den potential som maskinen har. Detta är något som många konstruktörer räknar kallt med i diverse situationer, att det inte finns någon jord i närheten.

Jag skulle jorda allt av metall, någon gång kan man ju råka köra i kabeln.
Klart läcker hyvel!

Jag skulle jorda för att slippa statisk elektricitet, en rem som funkar som en bandgenerator. Nu kan det vara så mycket sot i gummit att det leder bort den statiska eletriciteten men det skadar inte att jorda.

Protte

Och det finns absolut ingen anledning att hoppa över nollspänningsutlösaren, speciellt med stickproppsanslutna maskiner. Enligt maskindirektivet så ska det finnas på "farliga" maskiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.