3-fas fråga

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-01-06, 18:58
Citera |  #1

Senior medlem

Medlem: apr 2004
3-fas fråga

Hej!

Ska renovera vår tvättstuga. Tänker dra elen själv men låta elektriker koppla in allt. Idag har vi 220v till vår tvättmaskin. Vägg-i-vägg med tvättstugan ligger vårat pannrum där vi har vårat elskåp (enkelt att borra genom väggen MAO).

Nu är det väl så att det är lämpligast att ha 3-fas till tvättmaskinen?

2008-01-06, 19:02
Citera |  #2

Gudfader

Medlem: jan 2007
Län: Uppsala
Det beror väl på tvättmaskinen? Jag tror knappast alla tvättmaskiner kan matas med trefas.

2008-01-06, 19:03
Citera |  #3

Gudfader

Medlem: jun 2006
I dag så är det ett ytterst fåtal nya tvättmaskiner som har 3-fas. Och bli inte förvånad om elektrikern blir sur om han ska koppla in en ledning som nån annan dragit, han blir nog mindre sur om han får dra kabeln och du kopplar in.

2008-01-06, 20:39
Citera |  #4

DjAlberts avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: mar 2007
Län: Wärmland
Prata med elektrikern först innan du börjar dra kabel o grejja. Så att han inte blir lessen o vägrar koppla in din egendragna kabel sen. Och idagens läge är de flesta tvättmaskiner som säljs för privat bruk gjorda för 1-fas , så 3-fas till tvättapparten ska nog inte behövas , om du inte vill köpa min gamla Elektrolux från -82 som vill ha 3-fas 10A. Vid full effekt på värmningen drar den ca 9,4 A per fas. Behövar jag säga att den inte är så energisnål ? Men tillbaka till Topic , prata med elektrikern först , o 3-fas behövs nog inte , om du inte redan har en maskin som vill ha det , vill säga.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons