Byggahus.se
Är sockerbitar avsedda för starkström godkända som kopplingsdon i fast installation (kopplingsdosor, infällda eller utanpåliggande)? Jag brukar ha använt sånna ibland, men nu såg jag på en förpackning sockerbitar som svärfar köpt att det står "max 3A" på dem. Lågprissockerbitar visserligen, men frågan kvarstår, får man använda sockerbitar i kopplingsdosor?
 
Jepp, om det finns några begränsningar var man får använda dem vet jag dock inte, men det är högst troligt.

edit: Det finns ju fö. kopplingsdosor med en kopplingsplint i från fabrik
//J
 
Kopplingslist (sockerbitar) är lite beroende på sort, godkänd för 230/400 volt och med "kvalitets" list får en 2,5mm² klämma belastas med 20-25 A men obs. det gäller för "kvalitets" produkter. Ska man koppla el-ledningar så är det bättre och lättare att få ett bra resultat med klämmor typ torex och wago
 
"Sockerbitar" kommer i olika storlekar och för olika areor så det gäller att ha rätt grejor. Max 3A låter inte som rätt grejor.
 
Mikael_L
Sen måste jag väl tillägga att det där med hantverksmässigt utförande inte alltid går hand i hand med en massa "sockerbitar" överallt.
Eller egentligen menar jag; att fastän dom kan vara godkända att använda på diverse ställen så används dom dock rätt sparsamt av yrkesmännen (eller hur?) och hittar man en massa sådana så kan man snabbt lista ut att det är hempulare som varit framme...

Men minimum borde dom vara märkta med 240/400 V och den strömstyrka som gruppledningens säkring är på för att få användas. Och CE eller S -märke med ...

Jag "gissar" en del i detta inlägg, så elmont med flera får rätta till ev felaktigheter.
 
finns ingen orsak till att rätta nått så jag är tyst ;)
 
Då vet jag lite mer... jag har använt sockerbitsplintar som kopplingsplintar i gamla gjutjärnsdosor i källaren i sommarhuset när jag drog om elen där (S-märkta sockerbitar då). De gamla dosorna håller ju för en kärnvapenattack, men kopplingsblecken ville släppa från porslinsinsatsen efter ca 60 år. Så, det blev sockerbitsplintar och de får nu sitta kvar :)
 
RoTe
Mikael_L skrev:
Eller egentligen menar jag; att fastän dom kan vara godkända att använda på diverse ställen så används dom dock rätt sparsamt av yrkesmännen (eller hur?)
Hur kan det komma sig... Få se nu! Att koppla en wago tar några sekunder. Att koppla en "sockerbit" tar betydligt längre tid och är betydligt mer pilligt.

Case closed.
 
Samt att i en Wago eller Torex blir det inte glappt med tiden, det ser ju fjäderbelastningen till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.