Byggahus.se
Nu återigen till denna oändliga tråd som jag inte riktigt lyckat hitta något bra svar på.
Jag håller på o renoverar ett gamlat hus med ca 2,40 i takhöjd. Nu när jag ändå är igång o renoverar o drar på gammal spännpapp i taket osv så skall jag slå dit nytt innertak o dra lite ny el osv. Då hade jag tänkt montera in downlights.
Problemet är som jag ser det att man måste då sänka taket ca 100mm eller mer men det blir för mycket tycker jag.
Vilka alternativ finns det då ? Finns det dimmbara downlights som inte kräver skyddshuva o 100mm djup ?
Kan man använda utanpåliggande spotllights ? Vad gäller då?
Bara dra ny el i nya innertaket o sen ha utanpåliggande spottisar.

Kom gärna med förslag o ideer =)

Mvh R
 
det finns spottar som man kan montera i apparatdosor, kostar lite mer, men du behöver bara sänka taket så mycket som en apparatdosa bygger.
trafon ligger sen i en kopplingsdosa dit du drar alla kablar från spottarna.
 
Hej

Ett tips är att använd färdiga, kompletta Led-armaturer så slipper du allt detta. 30mm inbygnadsdjup, inga värmeproblem, inga lampbyten, 80% reduktion av elförbrukningen.
Som exempel titta på www.envirolight.se
Om du vill så kan du även sätta upp skivor i taket som inte går ända ut till väggarna, och på ovansidan, längs kanterna, monterar du LED-moduler riktade upp mot taket. Skivorna kan delas upp i 1/2, 1/3, 1/4 av taket till exempel, och då får du fler "ljuskorridorer" i taket. Led-modulerna är ynka 10mm höga.
Genom att kombinera downlights och LEd-moduler kan man få en bra belysning utan att det tar en massa plats.
 
De armaturer som passar i dosor är (så vitt jag vet) alltid på max 20w. Kan vara OK, men du behöver fler.

Alternativet som jag gjorde är att du sätter skyddsburkar upp genom taket. Dvs såga hål i taket, stå ut med att det ramlar ner en massa isoleringsmaterial (mesta verkade komma i nacken), skruva dit skyddsburkar.
 
Det finns väl 12V 20W spottar som bara kräver runt 30mm djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.