Byggahus.se
Finns det någon som kan nämna fördelar resp. nackdelar med spotlight vs lysrör i köket?
 
ska du stycka kött? då gör du som dom flesta norr om stockholm, monterar lysrör.

spotlights, trevligare belysning, billigare att dimmra.

lysrör det billigast alternativet.
 
JO halojen ä ba för dem te Fjollträsk, vi annren behöv rejält lyse då vi ska kok kaffe.

Prototypen
 
prototypen skrev:
JO halojen ä ba för dem te Fjollträsk, vi annren behöv rejält lyse då vi ska kok kaffe.

Prototypen

:D Jajamänsan. Å här söder å tokaholmen så schlänger vi på me sånadäringa metallhalogen i underskaupsarmaturera. De spegla si så bra i diskabänken så vi behöver inga takalampa...
 
Vi här på västkusten har valt att ha lysrör i bänkbelysningen därför att vi tror att det är säkrare (mindre brandrisk om några år) och bättre. I taket har vi en skena med spotlights. Framme vid köksbordet hänger en alldeles vanlig kökslampa med vanliga glödlampor i (trevligare ljus än dom där kalla o energifattiga).
I fläkten är det två spottar monterade och det är stor skillnad i ljus jämfört med bänkbelysningen. Vi är inne i den mörka årstiden och då gillar jag att se vad jag gör vid bänken :)
 
Jag skulle använt mig av en lite dyrare, samt snyggare lysrörsamatur för att komma ifrån den alldagliga moderna hysterin med spotlights .
 
schhhhhhp, nå hangd ja åp lyseröe nå
 
klockrena kommentarer, speciellt om man vet hur det låter till vänster om sundsvall.

Tack :)
 
bor ju sydost om sundsvall så :)
 
Buuzzz skrev:
I nykök'e hangd vi da opp hallojenbelysninga.
Tjoller me nå små'lamp ha ja då allri förstått mä på.

tijjä hallojen av modechangen oppa länken nedan ha ji i köke näu:
[länk]

perfäkkt nä man ska schlaakt boskape uppå köksborde. :rolleyes:
hehe.. en sån har vi redan men hade inte tänkt "schlaakt boskape" i köket så behöver inte en halogenlampa på 300w!!!
 
  • 100_3221.jpg
Vi hade inte tänkt ha inbyggda spots utan ”på skena” i sånna fall.
Men är lite rädd att tex detta (se bifogad bild...alltså vid de röda markeringerna ska det hänga en skena med spotlights) inte blir tillräckligt bra ljuse. Under överskåpen ska sitta några spots också…

Tacksam för feedback!
 
  • lampor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som har några synpunkter på "spotlights-skenan"?
 
Mikael_L
Lysrör ger väl en jämnare belysning och så drar dom mindre ström och bidrar med mindre värme, skönt vid matlagning i sommarhettan :) Moderna HF-lysrör blinkar inte heller och tänder direkt.

Spottar ger trevligare mysbelysning (framförallt ger väl lysrör inget mys alls... ;)) ,och spottarna kan dimmas.

Jag är för lysrör som god allmänbelysning i köket, t.ex. i tak ovan matlagningsplatsen eller diskbänken och under överskåpen bakom dekorlisten. Sen kompletterat med några spottar på strategiska ställen som går att ha på utan att förstöra kvälls/middags-myset.

Sen är det ju svårt att hitta snygga lysrörsarmaturer, så ibland måste det bli spottar för att ljuskällan är alltför iögonfallande.
Ovanför er bardisk skulle jag vara sugen på att ha spottar, 3 st lyser upp hela bänkytan utan problem, men sen ha dimmer till dom. Sen skulle jag personligen gärna ha minst ett lysrör i taket.

edit:
Kan denna ge någon inspiration?, för spotlightsskenan du har bild på är väl inte så dum, men knappast fantastisk heller. Dock ganska lik den jag har i min hall... ;)
http://forum.byggahus.se/bilder/showphoto.php/photo/267
 
Var har du hittat spotskenan du har på bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.