Jag ska fälla in downlights 230v i ett tak som jag ska sänka och då tänkte jag höra hur mkt man kan förbereda för elektrikern innan denna kommer så att det går snabbt och inte kostar så mkt? Matningen till downlightsen tänkte jag ta ifrån ett befintligt lamputtag som sitter mitt i taket.

Bestäm konstruktion av tak och placering av armaturerna. Se till att du har gott om utrymme kring armaturer/pottor och att placeringen inte kolliderar med någon bärlina eller liknande.

Kan man dra lite vp-rör eller är det bäst om elektrikern sköter den delen? och isåfall om man kan göra det hur ska dom dras på bästa sätt, rummet är långsmalt med betongtak (lägenhet) och jag tänkte ha en rad med 4st downlights mitt i.

Du skriver att du skall utgå från en befintlig takdosa. Där måste man troligen göra någon sorts ingrepp i stil med att hugga bort dosan och koppla på det nya VP röret på det som kommer in i dosan, man kan inte ha en dold dosa.

Men den detaljen borde du diskutera med elektrikern som skall göra jobbet.

Lagligt får du inte göra någonting av detta då en behörig elektriker skall fixa det trots att själva dragningen snarast är en snickares jobb. Gör som hempularen säger, snacka med elektrikern som skall göra jobbet så hittar ni säkert en lösning...

Yamma

Vad tror ni att detta kommer att kosta ca? Om man bara tänker på kostnaden för elektrikern.

Skruva upp reglar, ring elektrikerna.

Han gör säkert jobbet på totalt 3-4 timmar

Plus bilkostnad, + matriel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.