Byggahus.se
Hej elvänner.
Jag tänkte dra ut el till min nybyggda altan, och jag hade tänkt hämta ström från en jordad kabel (1-fas) som jag har draget på husväggen en bit från altan. F.ö. försörjer den enbart krypgrundsavfuktaren med en egen säkring, så den borde jag väl kunna gå in på.

Att koppla in denna kabel till flera vägguttag på altan är ju ingen svår operation, men kan jag andvända samma kabel till en strömbrytare för belysning på altan utan att göra vägguttagen strömlösa när belysningen är släckt?:confused:

Om det inte går, hur gör man på enklaste sätt? Har försökt hitta info om det på nätet men gått bet. Kanske någon av er har en bra länk.

Tacksam för svar

Sören
 
Det går, bara du har rätt antal ledare i kabeln! Jag skulle dra 3-ledare mellan uttagen, 4-ledare mellan brytaren och kopplingsdosan. Med 4-ledare slipper du använda blå som tändtråd, vilket minskar risken för förväxling. Antar att du är medveten om att det du vill göra kräver behörighet.
 
Hm...Att det ska va 3-ledare mellan uttagen är jag med på, men hur får man till det när man ska andvända en 4-ledare när själva matningen kommer från en 3-ledare? Byglar man någon stans?. Vad i hela friden är tändtråd? Förresten...du har säkert redan gissat att jag inte har behörighet, men jag satt i ett batteri i en klocka en gång...;) (skämt)
 
Sörping skrev:
men jag satt i ett batteri i en klocka en gång...;) (skämt)
Lyllo dig att vara så kunnig. Det är ju svårt ju, jag fick lämna in min. :D (också skämt)

På enkelsvenska skulle jag förklara tändtråd med den sladd som går mellan brytaren och lampan, dvs den tråd som har bara har ström när brytaren till lampan är på.
 
En strömbrytare matas med fas, mellan brytare och armatur har du en sk tändtråd. Trådarna kopplas samman i en kopplingsdosa, t.ex. över strömbrytaren. En tändtråd ger alltså spänning till lampan när du trycker på strömbrytaren. It's magic. Vet du inte vad en tändtråd är så är mitt råd att ta kontakt med en elektriker.
 
Sörping skrev:
Att koppla in denna kabel till flera vägguttag på altan är ju ingen svår operation,
Inte svår kanske men ack såååå farlig. Jag måste sälla mig till skaran som tycker att du ska ta hjälp av någon som kan. Behörig eller inte. Kunskapen är viktigast. Det ÄR farligt att koppla, framförallt utomhus.
 
Ni verkar ganska ense om vad jag bör göra. Och goda råd ska man lyssna på, så det får bli en yrkesman som får fixa till det på altan hos mej. Tack för hjälpen.
 
Att koppla in en kabel till flera uttag utomhus är definitivt inte en enkel operation om det skall bli rätt och säkert.

Har du föresten jordfels brytare?
 
Jodå, det finns JFB i huset. F.ö kan nämnas att altanen är inglasad. Räknas det som utomhus iaf beträffande elinstallation?
 
Det är en av svårigheterna i jobbet. Att bedömma om det är en utomhus installation eller ej (jag är inte elektriker så jag kan inte ge ett säkert besked). MIn gissning är att utrymmet kan klassas som torrt vad gäller IP klass etc. Men att man ändå måste ta hänsyn vid materialvalet. Skall tåla minusgrader och UV strålning. Finns troligen fler detaljer att tänka på. Men som sagt gissningar är inte bra nog.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.