Byggahus.se
Är det någon som mellan tumme och pekfinger kan gissa vad det skulle kosta (hur många timmar) att byta ut den gamla huvudsäkringslådan med porslins proppar till en modern med automatsäkringar.
Det börjar bli lite irriterande att när det går en huvudsäkring så kan jag aldrig se vilken det är som är trasig ( plopparna faller ju aldrig av!) Trefas vattenpumpen stannar och radonavskiljaren löper amok på två faser ...

.Henrik
 
Om säkringarna går så ofta är det väl bättre att säkra upp ett steg?
 
Nja, det är mest jag som har klippt av skarvsladdar på tomten med gräsklipparen etc ...
 
om det enda som stör dig är att inte "plupparna" släpper är nog det billigaste att köpa en spänningsprovare...
Om du menar huvudsäkringarna i mätarskåpet undrar jag om man får ha dvärgar, har aldrig sett ett sånt mätarskåp, och har sett ett par tusen skåp.
 
Huvudsäkringarna/servissäkringen ska vara smältsäkring, automat är inte godkänd. Sedan kan man fundera på vad du menar med huvudsäkring? Vid elcentralen ska det finnas en gruppförteckning som ger en vink vilken säkring som kan ha löst.

Sedan tycker jag du ska tänka efter, det är inte helt säkert att säkringen alltid löser när du klipper av den med gräsklipparen. Att bara låta kabel ligga är oansvarigt, häng upp den eller gräv ned EKKJ. Hoppas du har JFB, kan rädda livet.

Prototypen
 
håll i hatten nu, jag har JFB, låter inte kablar ligga exponerade etc.
Jag undrade bara efter att ha fått byta smältsäkring två gånger tätt inpå varandra om det gick att byta till automatsäkringar och om hur mycket det skulle kosta.

Om man inte får ha automatsäkringar så är det hela löst, med "huvudsäkring" så menar jag de tre faserna som finns i mätarskåpet. En ohm-mätare över smältsäkringen kanske kan vara en sån där low-tec lösning som man glömmer bort ibland.

.Henrik
 
En glimlampa på varje fas efter huvudsäkringen kanske? Borde inte vara altt för svårt att fixa.

Sen undrar jag hur huvudsäkringen kan gå om du klipper av en skarvkabel på gräsmattan. Har du ingen gruppsäkring på uttaget som skarvkabeln sitter i? Och har den samma styrka som huvudsäkringen, 10A? Låter som om du inte har någon selektivitet inbyggd i anläggningen eftersom huvudsäkringen går före gruppsäkringen.
 
Ett mätinstrument endera Phasen eller en Elfix löser dina problem, Det kan vara lite tvetydigt resultat på huvudsäkringen om man har ren trefasbelastning pga överledning från de friska faserna. Det brukar dock inte vara något större problem att skilja ut den trasiga som har ett lägre elektriskt fält.

Prototypen
 
Huvudsäkringarna/servissäkringarna som sitter i mätarskåpet brukar kunna bytas ut till automatsäkringar i nyare mätarskåp. För att göra detta krävs att plomberingen bryts och nätägaren godkänner att en elektriker kopplar in automatsäkringarna. Själv så skulle jag inte rekommendera att byta ut huvudsäkringarna till automatsäkringar, eftersom att dom slits ut efter ett antal kortslutningar. Det blir nog billigare att köpa "proppar" än att anlita elektriker som bryter plomberingen och byter automatsäkringar.
 
pefo skrev:
En glimlampa på varje fas efter huvudsäkringen kanske? Borde inte vara altt för svårt att fixa.

Sen undrar jag hur huvudsäkringen kan gå om du klipper av en skarvkabel på gräsmattan. Har du ingen gruppsäkring på uttaget som skarvkabeln sitter i? Och har den samma styrka som huvudsäkringen, 10A? Låter som om du inte har någon selektivitet inbyggd i anläggningen eftersom huvudsäkringen går före gruppsäkringen.
Detta har inget med selektiviteten att göra! En diazed är mycket snabbare vid kortslutning än automater.
 
gnistjagare skrev:
Detta har inget med selektiviteten att göra! En diazed är mycket snabbare vid kortslutning än automater.
Beror väl på kortslutningsströmmen i felstället!?

En dvärgbrytare (automat) löser alltid lika fort så länge strömmen trippar den magnetiska snabbutlösaren, en diazed löser enligt utlösningskurvan.
 
Lite sent i "gamet" men skarvsladden var nog inte inblandad den gången huvudsäkringen gick ... sorry.
Visst kan man mäta ohm över säkringen för att se om den är hel ?

.Henrik

(tack för hjälpen)
 
Om man tar ur säkringen går det utmärkt med ohmmätning, men om säkrigen sitter kvar går det inte och då går det med glimlampa.

Automatsäkringar finns/fanns att köpa med form som vanliga proppar. Om de är godkända som huvudsäkringar (första säkring på inkommande el till fastigheten) vet jag inte. Inga plomberingar etc behöver brytas - bara skruva i!!

/Rob
 
tallmilan skrev:
Om man inte får ha automatsäkringar så är det hela löst, med "huvudsäkring" så menar jag de tre faserna som finns i mätarskåpet.
I elnätet d'r jag bor FÅR man ha "automatsäkring" MEN de måste vara av en speciell typ och inte vilken dynga som helst!
 
robhol skrev:
Om man tar ur säkringen går det utmärkt med ohmmätning, men om säkrigen sitter kvar går det inte och då går det med glimlampa.
Kommer man åt något ledande med proppen iskruvad? Det är väl en liten glasruta över säkringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.