5 750 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
El i sommarstuga
Renovering av kök pågår i sommarstuga som inte värms på vintern och några tankar dök upp i huvudet utifrån tidigare inlägg.
* Räknas detta som torrt utrymme så att EKK kan användas eller är det EKLK som gäller?
* Vilken dimension rekommenderas till spisplatsen där den nya spisen ännu inte är inköpt. Var helt inställd på 5G1,5 men så dök tanken upp att det verkar bli flera spisar/hällar som inte kan matas med vanlig 3-fas och ska man då från början dra en 5G2,5'a?
* Räknas detta som torrt utrymme så att EKK kan användas eller är det EKLK som gäller?
* Vilken dimension rekommenderas till spisplatsen där den nya spisen ännu inte är inköpt. Var helt inställd på 5G1,5 men så dök tanken upp att det verkar bli flera spisar/hällar som inte kan matas med vanlig 3-fas och ska man då från början dra en 5G2,5'a?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Dra 5G2,5 till spisen, det är vad som är brukligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Har för mig att reglerna säger att man skall dra 2,5kvmm till spis oavsett om det skulle räcka med 1,5. vet dock inte om det är en "säkerhetsregel" eller bara byggstandard. Det är dumsnålt att dra för klena trådar till en spis.
Din huvudfråga om EKK etc. vågar jag inte ha någon åsikt om.
Din huvudfråga om EKK etc. vågar jag inte ha någon åsikt om.
EKK får du, så vitt jag vet, dra även i fuktiga utrymmen.
EKLK ska användas där högre mekaniskt skydd eftersträvas, t.ex. där det kan finnas möss som gnager på kablar, där visst mått av mekanisk verksamhet förekommer, djurstallar osv. Vid vissa fall kan man t.o.m föredra extra kabelskydd i form av stålrör/u-rör.
Det är EKRK som inte för förläggas i fuktiga utrymmen.
EKLK och EKRK tror jag blir snyggare om det är synligt någonstanns.
Finns 5g2,5 EKRK?, om inte så blir det EKK eller EKLK. Men EKLK sitter rakare och snyggare klamrad och är bättre skyddad om det lyckas slinka in möss under vintern.
EKLK ska användas där högre mekaniskt skydd eftersträvas, t.ex. där det kan finnas möss som gnager på kablar, där visst mått av mekanisk verksamhet förekommer, djurstallar osv. Vid vissa fall kan man t.o.m föredra extra kabelskydd i form av stålrör/u-rör.
Det är EKRK som inte för förläggas i fuktiga utrymmen.
EKLK och EKRK tror jag blir snyggare om det är synligt någonstanns.
Finns 5g2,5 EKRK?, om inte så blir det EKK eller EKLK. Men EKLK sitter rakare och snyggare klamrad och är bättre skyddad om det lyckas slinka in möss under vintern.
Mikael_L skrev:EKK får du, så vitt jag vet, dra även i fuktiga utrymmen.
EKLK ska användas där högre mekaniskt skydd eftersträvas, t.ex. där det kan finnas möss som gnager på kablar, där visst mått av mekanisk verksamhet förekommer, djurstallar osv. Vid vissa fall kan man t.o.m föredra extra kabelskydd i form av stålrör/u-rör.QUOTE]
För gnagare så lägger man EKPK kabel som är stål armerad. enligt El Inst reglerna
Vad det gäller fuktighet är ekk och eklk likvärdiga.
Jag har mycket svårt att se att ett hus som ska användas som fritidhus skulle bli så fuktigt att det skulle räknas som "fuktigt utrymme", i sådana miljöer klarar sig varken papperstapeter eller mattor, gardiner eller möbler som inte är specialbehandlade. Man kan säga att om ett utrymme ska klassas som "fuktigt" ska det föreligga risk för kondensbildning på tex. väggar.
Jag har mycket svårt att se att ett hus som ska användas som fritidhus skulle bli så fuktigt att det skulle räknas som "fuktigt utrymme", i sådana miljöer klarar sig varken papperstapeter eller mattor, gardiner eller möbler som inte är specialbehandlade. Man kan säga att om ett utrymme ska klassas som "fuktigt" ska det föreligga risk för kondensbildning på tex. väggar.
Tar till mig informationen, tackar.elis@sevalla skrev:
Vid vilka tillfällen ska man använda EKLK iställer för EKK?
Ni behöver inte lista alla, det kan väl dessutom vara lite flytande, men något/några exempel vore bra.
elmont; det betyder alltså att AndersS kan gå på EKRK lika gärna, om han hittar lämplig dimension?
Ja, ekrk i bostadshus är helt OK även om man inte bor där hela tiden.
Eklk använder jag där jag vill ha ett visst mekaniskt skydd ( tex. vid arbetsbänken i mitt garage) och där det ska vara lite "snyggare" och jag ej kan använda Ekrk, det händer även att vissa kunder vill ha skärmad kabel mot alla "farliga fält" men jag använder 100 gånger så mycket ekk
Eklk använder jag där jag vill ha ett visst mekaniskt skydd ( tex. vid arbetsbänken i mitt garage) och där det ska vara lite "snyggare" och jag ej kan använda Ekrk, det händer även att vissa kunder vill ha skärmad kabel mot alla "farliga fält" men jag använder 100 gånger så mycket ekk
När använder man då hellre EKRK än EKLK, som jag förstår det på diskussionen ovan är kablarna i stort sett samma, dvs mantlade på något sätt vilket gör dem mer hållbara och snyggare att installera synligt, bortsett från att EKRK inte får förläggasi våtutrymme?
Ekrk är tunnare och lättare att både få snygg både i böjar och raka sträckor. Det är en väsentlig skillnad i slututförande. "Kulons" mantel har som primär funktion att göra inst snygg, eklkns mantel är i försa hand ett skydd.
Priset på dom bägge är ungefär det samma
Priset på dom bägge är ungefär det samma
Klicka här för att svara