Svara Nytt ämne
  1. 2008-11-19 22:07

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 973 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    Floppman skrev Visa original
    Det måste vara en enkeltrapp eftersom han har en brytare till till samma lampa, alltså en trapp och en dubbeltrapp som du säger (förstår hur du menar...hehe).
    Nämen ... Nu måste det brunnit en säkring för mig ...

Självklart måste det var en dubbeltrapp och en enkeltrapp här ...
    Den som vet mest, gissar minst !
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-11-19 22:33

Nykomling Medlem: okt 2008
    Västra Götalands län
    32 inlägg

5 bilder
    electrocuted skrev Visa original
    det du ska ha heter 3x1 polig.
    inte 3+1 som är en 3-fas med nolla.
    Thanx... Då var det löst... Krånkligt med 3x1 kontra 3+1, men det är tur det finns kompetens här inne som svarar snabbt

Marcus
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-11-25 10:59

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    120 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder
    Vet inte om det är riktigt att ta den här fråga i den här tråden, men eftersom det rör en av brytarna
    jag frågade om tidigare kör jag så.

Jag plockade iaf loss strömbrytaren som jag ska byta ut till min nya dubbeltrapp, och se
    följande koppling.
    Den svarta sladden som går mellan två av kopplingspunkterna i brytaren.
    Vad har den för syfte? Och ska det verkligen vara så?

4. 2008-11-25 13:22

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 261 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Jag grejar inte att se vilka av kopplingspunkterna som hör till den ena eller den andra av de 2 brytarfunktionerna. Kanske ngn. anna nkan hjälpa dig med det här.

Men den svarta bygeln behövs. Du har tydligen Fas in på 1an och sedna kopplas den vidare till P2 med den kort bygeln. Dvs bygeln behövs för att koppla fas till båda funktionerna. Jag hade nog gissat att fas skulle in på P1, så jag är lite konfunderad.

Jag blir lite bekymrad över att den ena tråden ser ut att vara röd. Röd färg användes för att markera skyddsjord förr i tiden (numer är ju skyddsjord alltid gulgrön). Men efterssom röd kan vara skyddsjord i vissa byggnader så bör man fortfarande undvika att använda röd. Jag tror dock att det sedan några år är tillåtet att använda röd ledning om huset är så nytt att det omöjligt kan finnas röd skyddsjord i huset.

5. 2008-11-25 13:37

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 973 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    serdt skrev Visa original
    Den svarta sladden som går mellan två av kopplingspunkterna i brytaren.
    Vad har den för syfte? Och ska det verkligen vara så?
    Din brytare är en dubbeltrapp, det är alltså två st enkeltrapp i en och samma brytare.
    Då behöver fasen skarvas vidare, dvs fas till första brytaren sen vidare till den andra, så det är (nästan) helt korrekt.

För att vara helt korrekt skulle den svarta fasen gå in på P1 och sen P2 (nu går den in på utgång 2 på brytare 1 samt på P2). Detta har funktionsmässigt ingen betydelse förrän man måste använda själva trappfunktionen.

Den röda tråden är kanske orange? i så fall jättebra. Är den röd så är det kanske inte helt perfekt, men röd verkar börja sakta komma ur sin drygt 30-åriga karantän.

6. 2008-11-25 13:43

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 973 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    Fast nu när jag tänker efter så tycker jag det verkar skogstokigt. Varför är tändtråden kopplad på P1, fasen på >1 och andra tändtråden på <1 ...

Det blir ingen trappfunktion av det.

Är det där hur den var inkopplad före?
    Är det inte efter att du har bytt och chansat dit ledarna?

Den svarta ska enligt mig gå till P1, sen vidare till P2.
    Vit och brun till varsin 1:a .

Få se om någon har en annan åsikt ...

7. 2008-11-25 14:06

Stockholm
    23 261 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Ja som jag tolkar bilden så går fasen in där en av mellantrådarna skall sitta, och tvärtom. Eller är det någon variant på sparkoppling?

För det verkar ju vara den trappkopplade halvan som har fasen in på "fel" terminal. På den halvan som bara bryter en lampa utan trappfunktion spelar det ju ingen roll vilken sida man kopplar fasen på.

8. 2008-11-25 14:10

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    120 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder
    Huset är från 1986 om det kan vara till någon hjälp.

Så bryggan är till för att ge fas till båda knapparna då eller?

Om jag inte minns helt fel är det knappen som satt på ”1”-sidan som var trappkopplad. ”2”:an gick till en lampa som bara den tände och släckte. Det är iaf vad mitt minne säger mig.

1 & 2 är väl som jag fattar det såhär:

Ska dit med en Elko-brytare, hur enkelt borde det vara att identifiera samma kopplingspunkter på den? (har den inte här på jobbet så jag kan inte titta)

Och bilderna är som den var kopplad innan jag tog lös den. Kan inte koppla in den nya för det ska fixas lite med kaklet runt omkring.

9. 2008-11-25 14:27

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 973 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    hempularen skrev Visa original
    Eller är det någon variant på sparkoppling?
    Om brun skulle vara nolla skulle det kunna vara den förbjudna sparkopplingen, men jag tvivlar ...

10. 2008-11-25 14:37

Forumgud Medlem: feb 2008
    Jönköping
    3 266 inlägg
    Gillad 548 gånger
    43 bilder
    Det ser ut som en sparkoppling på "grupp 1" med svart, vit, brun inblandade, sedan är
    fasen byglad till P2 och röd tändtråd till den 1-poliga kretsen.

Vad gäller sparkopplingen är den tillåten och ledarna ser ut att vara:
    fas - svart
    vit - mellantråd
    brun - "kombinerad" tänd och mellantråd

11. 2008-11-25 14:44

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 973 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    Mmmmh, jag ändrar mig, det kan även vara den tillåtna sparkopplingen ...

12. 2008-11-25 14:51

Forumgud Medlem: feb 2008
    Jönköping
    3 266 inlägg
    Gillad 548 gånger
    43 bilder
    Som en liten kuriositet finns det dessutom inga "förbjudna" sparkopplingar numera.

13. 2008-11-25 16:20

Stockholm
    23 261 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    GK100 skrev Visa original
    Som en liten kuriositet finns det dessutom inga "förbjudna" sparkopplingar numera.
    Vad menar du med det? Det har funnits en variant på sparkoppling där man växlar nollan. Dvs du kan ha fas på en släckt lampa. Jag vet iofs inet om den kopplingen någonsin varit tillåten, men den har inte varit helt ovanlig i äldre hus. Och jag kan inte tänka mig att det skulle blivit tillåtet att bryta nollan på sista tiden eller?

14. 2008-11-25 17:01

Ångra att du skrev det där, annars kommer du få 200 inlägg om det.

Det är inte rätt att bryta nollan... vilket är en av dom äldre elektrikernas på hitt...

15. 2008-11-25 18:03

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 973 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    Men så bra då !!
    Då har några samvetsgranna elektriker gått igenom hela sveriges fastighetsbestånd och fixat, finfint ...

el_richard skrev Visa original
    Ångra att du skrev det där, annars kommer du få 200 inlägg om det.
    199 kvar då ...

Liknande ämnen

1. strömbrytare
    av axxa i forum Inredning
  2. Strömbrytare
    av svedlund77 i forum El
  3. Strömbrytare
    av colline i forum Belysning
  4. Strömbrytare
    av kaj_partaj i forum El
  5. Mer än en strömbrytare?
    av gitolars i forum Badrum