Igår skulle elektrikern koppla in de sista grupperna i huset men fick vänta. Enligt honom hade en fas försvunnit i centralen så han kunde ju inte släppa på strömmen. Hans kommentar var kort "det här är inte möjligt". Tydligen hade han hört om det tidigare men inte stött på det.
Nån som har en aning om vad det kan vara? Han kommer väl att lösa det också men jag är nyfiken så klart, hur kan en fas försvinna. Tilläggas att kapslingen är en Hager med deras komponenter monterade av elektrikern själv.

Kjell G

Elektrikern hade helt rätt, en fas kan inte försvinna, men det kan bli avbrott i en huvudbrytare, jordfelsbrytare, säkringselement , huvudsäkring, felaktigt anslutning, servicesäkring automatsäkring mm mm. men felstället borde han utan problem hitta på mindre än tio minuter men att åtgärda felet kan, beroende få fel, ta lite längre tid.

Ok, han var nog lite för trött, hade jobbat hela dan. Han uppehöll sig länge i centralen så det kan ju vara någon komponent där. Får se om han löser det på måndag.
Visst är det som man säger: Det är mycket med det elektriska

Kjell G

Har varit med om att det blivit kabelbrott i servis-ledningen från transformatorn, det blev elverket som fick ta fram grävmaskinen, så mycket kan hända!

Jag har varit med om en försvunnen fas. Det var ett fel någonstans innan mina huvudsäkringar. Det största problemet var att övertyga Sydkraft. De vägrade tro att en vanlig elkonsument var kompetent att hitta ett sådant fel.

Det gick väldigt bra att övertyga Skellefteå kraft när jag sa att servistråden var av uppe i stolpen.

Prototypen

har han hittat fasen?

Nej, han har legat lågt i helgen. Hoppas han kommer under dagen. Det gäller ju bara en eller två grupper i huset så det kan knappast vara utifrån utan måste ligga i centralen eller kanske i tråddragningen, jag har gjort en del ändringar som medfört att vi dragit lite nya trådar här o var.

Återkommer när jag får reda på mer

Kjell G

Så var det klart, och det var inte "spökmontören" som varit i farten. Felet var ett noll-fel (jag återger bara vad han sa, förstår själv inte så mycket) och lokaliserades till en Torix-klämma/toppskruv. Så nu är allt inkopplat o klart i huset, mycket tillfredsställande.

Lite roligt var det med klämman, hade köpt "fulklämmor" enligt honom, och när han behövde mer hade jag inte tid att beställa över nätet så jag köpte Torix på Ahlsell. Det gladde honom så varje gång han fick tillfälle bytte han ut de gamla - och så visade det sig vara fel på en Torix :) Han hade en teori om att de gjordes på samma fabrik, trodde sig ha hittat en fulklämma bland de nya Torixen. Nån som vet?

Hur som helst, felet plågade honom mer än mig så vi kände en viss lättnad båda två idag.

Kjell G

Då funderar jag lite spontant hur det är med kontinuitetsmätning före drifttagning?

Det felet borde inte kunna finnas om installationen var rätt kontrollerad före spänningssättning.

Hmm, vet inget om det. Dock har det varit en del förändringar (av mig beställda) som medfört ny tråddragning, kopplingsdosor mm. Men som tur var kostar det inget extra, avtalet oss emellan är sådant, och han inser såklart att det här bekymret får han stå för.

Kjell G

Något som börjar bli allt vanligare nu är ju att lägga serviskablar som blir väldigt långa eller att abbonenten behöver mycket kräm som Al50 kvadrat.. och aluminiumet har den lilla egenskapen att när manteln skadas och det kommer in lite fukt under manteln och ligger och småpyr så smälter bara ledaren av några decimeter ibland.

Fenomenet man får då är att du har kanske har 130 volt hos abbonent. Man blir lite brydd när man har 3 faser med full spänning ut från trafostation men bara 2 ½ faser i huset :) Man har tur om det är en fas som är skadad och inte nollan..

De flesta sträckor med högspänningskablar mantelprovas ju med en speciell utrustning.. men det kravet finns inte på lågspänningskablar ännu idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.