7 477 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Energiåtgång kyl/frys
Kylskåp från slutet av 70-talet, 80 literstypen.
Frysskåp från slutet av 70-talet, 200 literstypen.
Är det någon som har en hum om hur mycket kWh de kan ta per år?
Kanske en omöjlig fråga att svara på. Men som den uppfattningen jag har så tar ett frysskåp 200-250l ungefär 250-350 kW idag.
Finns det någon som har en uppfattning om hur mycket det ändrats sedan förut, 20-30 senaste åren?
Frysskåp från slutet av 70-talet, 200 literstypen.
Är det någon som har en hum om hur mycket kWh de kan ta per år?
Kanske en omöjlig fråga att svara på. Men som den uppfattningen jag har så tar ett frysskåp 200-250l ungefär 250-350 kW idag.
Finns det någon som har en uppfattning om hur mycket det ändrats sedan förut, 20-30 senaste åren?
Det beror till stor del på hur ofta man öppnar dörren till skåpet.
Men jag skulle kunna tänka mig att en faktor 10 på dagens siffror ligger nära vad ett gammalt frysskåp drar, kanske t.o.m. mer.
Det fanns ett litet gammalt kyl/frys skåp i den sommarstuga som vi rev när vi byggde för sju år sedan. Och jag vill minnas att det "slukade" 1,5-2 kWh ungefär per dygn, det kanske var mer också, elmätaren snurrade på rätt så bra när det var i drift under byggtiden.
Men jag skulle kunna tänka mig att en faktor 10 på dagens siffror ligger nära vad ett gammalt frysskåp drar, kanske t.o.m. mer.
Det fanns ett litet gammalt kyl/frys skåp i den sommarstuga som vi rev när vi byggde för sju år sedan. Och jag vill minnas att det "slukade" 1,5-2 kWh ungefär per dygn, det kanske var mer också, elmätaren snurrade på rätt så bra när det var i drift under byggtiden.
Kyl o frys brukar svara på 30% av hushållselen om man har nya vitvaror. Jag vill minnas att en gammal kyl sägs ligger på en förbrukning på minst 500kwh/år.(Kollade detta då vi började fundera själva)Men med en ny kan du halvera den och komma ner till runt 250/år(beroende på modell)
Så gamla drar en heeel del
Så gamla drar en heeel del
Givetvis. Men istället för att påpeka att jag missat ett 'h' den sista gången jag skrev kWh, som i övrigt torde framgå av texten, så kan du väl ge istället din mening om hur mycket man kan tänka sig att ett gammalt kyl och frys tar.sverre skrev:
Klicka här för att svara