Tapetsera doslocket.

Kan vara ett helvete att leta efter övertapetserade dosor/lock... det har man lagt åtskilliga timmar på.
Så jag säger såklart, sätt ett vitt lock över ;D

Jag kanske är konstig när det gäller detta men jag tycker inte doslock på något sätt är särskilt fult. :-X

Håller med wertok, det blir däremot allt som oftast fult när folk försöker dölja dom.

Jag har dock ett tips om man verkligen inte står ut med vita lock. "Ta ut" någon färg i tapeten och köp en liten burk hobbylack eller sprayfärg och måla locket. Det ser oftast OK ut.

Zephir

Håller med wertok och zephir, doslock är inte fula utan i vissa fall anser jag att de kan bryta av färgen på väggen rätt så effektivt.

Doslocket har en jäkligt viktig funktion, beröringsskydd. Hur kul är det att köra ner en vass spackelspade i en dosa utan lock?

/Kent

En annan fråga om doslock.

Jag kommer sätta alla mina kopplingsdosor bakom skorstensröret för min köksläkt (rostfri kåpa som skruvas på väggen).
Får man skära av "extra kanterna" som gör locket så stort så länge själva hålet täcks (för som jag tolkar det ovan måste man ha doslock).
Det kommer nämligen bli väldigt tajt mellan doslockets yttersta kant och kåpan om jag inte gör det.

Boogie

Boogieman skrev:
En annan fråga om doslock.

Jag kommer sätta alla mina kopplingsdosor bakom skorstensröret
fanns det ingen sämre plats att sätta dosorna på? :P

Det är ju ett riktigt kalasställe.

* Ingen värme (matos är inte så varm och går i ett separat alurör innaför kåpan ;))
* Lätt åtkomligt (4 skruvar så är röret borta)
* Osynliga - dålda av rostfria kåpan :)

Är helnöjd med placeringen. Lite meck att montera och små marginaler men när det är klart slipper man de (IMO) fula doslocken ;)

Boogie

Om du ändå har spiskåpa monterad över dosorna, måste du verkligen ha lock då?

Min elektriker har lämna flera sådan utan lock.
Men han är inte världens bästa heller.... (jag återkommer med fler frågor angående hans installation...)

///J

Det är inte själva "spiskåpan" utan kåpan som täcker "os-slangen".
Spiskåpan får jag inte montera över locken tror jag då detta ses som "oåtkomliga" lock och doslock får ju inte göras "oåtkomliga/svåråtkomliga".

T.ex. får de ej placeras i väggen bakom bänkskåpen i köket då detta hade inneburit att man varit tvungen att riva ut köket för att komma åt t.ex. en kortslutning.
Det är i alla fall vad jag hört av min goa elektrikerkontakter :)

Så mina sitter antingen väl dolda men lättåtkomliga eller så att man inte tänker på dem (tex i en 10 cm spalt mellan två horisontella väggskåp)

Har varit och hämtat hem två strömbrytare på tal om inget annat.
En berker aluminium och en Eljo trend solid.
Gud va svårt det blev att välja.
Eljo'n är helt klart "fetast" med 5mm tjock rostfri platta och ser "lyxigast" ut, men Berkern är snygg då den är tunn och har rakare kanter på själva switchen och har mkt kort "slagländ" vid omslag (eljon har lite rundade kanter och större slaglängd) även om Berkern ser klart plastigare ut med sin vitaktiga aluminiumyta.
I-landsproblem :D

Boogie - petig - man

Forumelektriker,

Finns det verkligen någon "elregel" som säger att doslock inte får sitta svåråtkomligt eller är det bara av praktiska skäl?

/J

dom skall sitta åtkomliga................sen är det upp till var o en att välja placering.....................själv så försöker jag att undvika väggdosor......det går för det mesta att klara sig med takdosor å lamputtag som kopplingspunkter

Tack Micke

Äntligen någon som har förstått att denna dosinflation är onödig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.