Hej!Nån som kan förklara hur jag installerar en dimmer i mitt kök.I väggen sitter det 3 kablar röd,svart,vit,hur sätter man de olika kablarna i dimmern??

fråga 2:Hur kopplar man en takfläkt i sovrummet där det i taket är 2 st vita kablar,på fläkten sitter jorden,blå,röd,hur vet man vilken av de 2 vita som ska sitta mot tex denröda och viceversa???

tacksam för svar om det e nån som förstår mig..../XX

mycket knepig fråga...

ang köket så måste jag fråga var trådarna sitter.
bakom lampknappen, eller bakom lamputtaget.

hur gammal är installationen, för många år sedan använda man ofta röd som skyddsjord, men jag säger ofta, för det slarvades en del med det.

det kan lika gärna röra sig om tändtråd, dvs styrd fas

idag används gröngul till skyddsjord, och en gröngul ledare är ALLTID skyddsjord och inget annat.
finns någon regel mer värd än alla andra att respektera är det att absolut inte använda gröngul till något annat än skyddsjord (elelr potentialutjämning eller annat jordrelaterat)

ang sovrummet rör det sig förmodligen om en neutral och en tändtråd eftersom du antyder att dom sitte rbakom kontakten.
i så fall är det vilket som om du kopplar den vita elelr den vita till den blå eller den röda i fläkten.
jorden däremot får du absolut inte koppla något annat än jord på, annars spänningssätter du hela fläkten.

fast det luktar lite fast installation här tycke rjag och då får du inte ens påta själv om man ska vara seriös.

bäst är att mäta sig fram till vad som är vad.

återkom med en utförligare beskrivning av var vad sitte r så ska jag komma med förslag på kontrollmätningar...

/m

i sovrummet skulle det kunna röra sig om

till master_mimer.........i kökt så menar jag trådarna som siter bakom strömbrytaren på väggen.....
ang fläkten i sovrummet så gick det bra...kopplade bara de två kablarna....//

Om det är tre trådar till brytaren har du säkert en brytare till, dvs trappfunktion, och behöver en dimmer med trappfunktion.

ok röd svart och vit.
är alla tre inkopplade i lampknappen?

hur är märkningen på lampknappen där trådarna är kopplade?

pil ut är i regel tändtråd, dvs den brutna fasen till lampan. P L pil in med flera är i regel märkningen för ingående fas till brytaren.

ett X eller omärkt kopplingsställe är i regel bara bygel/skarvplint och är int ekopplad till själva knappen.

hur är den röda kopplad?
har du en multimeter kan du mäta spänningen mellan den röda och en du är säker på är jord, knäpp på knappen så att du mäter i båda lägena.

får du ingen spänning, kontrollmät då mot ngot du är säker på är neutral. fortfarand eingen spänning, då är röd jord.

obs att du ska få värdet noll eller nästan noll, ine OL eller annan indikering för overload eller liknande.

då behövs inte den röda, men nu kan du mäta mellan en av de andra tre och den röda, får du spänning oavsett hur knappen står har du hittat inkommande fas, får du bara pänning i ena läget har du hittat utgående tändtråd.

i den nya dimmern ska du koppla inkommande fas på avsedd markering, och utgående tändtråd på avsedd markering, oftast en våg med en pil genom på en dimmer...

om du har flera knappar i rummet kan det vara bra att göra om mätningarna med de andra knapparna i olika lägen, får du samma värden oavsett hur de andra knappran står så är det lugnt, om någon annan knapp påverkar värdena så rör det sig om en trapp eller korskoppling beroende på hur många andra knappar som påverkar.

/mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.