3 985 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Gammal el, ny spis
Har en gammal enfas el i lgh och använder gasspis idag. Den skall bytas mot spis med gasplattor och elugn. Men hur kraftig får den nya spisen vara, skall också sätta in diskmaskin? Har idag 10A säkring med möjlighet till 16A.
Elektriker har sagt att det är ok med t ex 2-2.3 kW, men kan det gå bra med även 2.9? Dvs en spis 13A och 230V.
Elektriker har sagt att det är ok med t ex 2-2.3 kW, men kan det gå bra med även 2.9? Dvs en spis 13A och 230V.
Hur mycket man får säkra en viss ledningarea med beror helt och hållet på hur ledningen är förlagd. Att säkra upp i efterhand utan att veta skulle jag inte rekomendera då det som händer om du kör för mycket ström i ledningen är att den blir varm och kan orsaka en brand.
/Niklas
/Niklas
är det en gammal installation med enfas och gasspis kan det faktiskt vara G1-säkringar.
på södermalm i stockholm finns det många lägenheter med både huvud och gruppsäkringar med gänga ett.
och jag har för mig att dom bara finns upp till 16A, men där är jag inte säker.
om så är fallet och man vill ha 20 så måste man byta hela skåpet huvudsäkringarna sitter i.
/m
på södermalm i stockholm finns det många lägenheter med både huvud och gruppsäkringar med gänga ett.
och jag har för mig att dom bara finns upp till 16A, men där är jag inte säker.
om så är fallet och man vill ha 20 så måste man byta hela skåpet huvudsäkringarna sitter i.
/m
Förekommer lägenheter med elspis och 16A enfas huvudsäkring. Mor hadde en sån och där fick man inte ha spisen på samtidigt som tvättmaskinen centrifugerade så kolla upp vad huvudsäkringen kan ge
Klicka här för att svara