Byggahus.se
Hej,

Jag vill skaffa ett 110V uttag (dvs transformator och uttag för rakapparat) till mitt nya badrum. Fanns inte på elgrossisten... några förslag?

Tiwood

Det är tillåtet att köra 220 volt i badrum nuförtiden. Jordfelsbrytare och uttagen 160cm (165?) över golv är ett krav.

Är du säker på höjden? Vi bodde i lägenhet förut med vanligt uttag intill handfatet och det satt kanske 120 cm över golvet.

Husmyran skrev:
Är du säker på höjden? Vi bodde i lägenhet förut med vanligt uttag intill handfatet och det satt kanske 120 cm över golvet.
Jag är inte säker på om det är 160 eller 165. Det finns säkert någon elektriker här som vet med bestämdhet.

Avstånd i badrum är en snårskog, olika elektriker tolkar reglerna olika.

Men det handlar framförallt om hur nära duschen (eller badkaret) som kontakten får sitta, har för mig att det är 160cm (är ej elektriker).

Enda höjdkravet i badrum är att uttagen inte får sitta i golvet!

Men du har ett krav på att uttaget måste sitta i Område 3 och det är minst 60cm från badkar eller duschkabim.

Är det ett 230V uttag måste det vara skyddat av JFB eller ha en högsta uttagbar effekt om 50VA (skyddstrafo)
Om man väljer det senare alternativet ska det finnas en symbol som talar om att det är ett rakapparatsuttag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.