Som rubriken låter...
När 1-fas har 240 volt, hur kan då 3-fas bli 380 volt?

Med min mattematik blir
240 x 3 = 720

Om varje fas har 240 volt, hur kan en 3-fas bara ha 126 volt?

Jag fattar att jag räknar fel och det vore ju roligt att veta hur detta går till.

mvh R

Jag har skrivit om detta förr, och det är inte helt lätt att förstå.

Men nyckeln till det hela är "fasläget". Du har ju 3 st sinusformade spänningar i var sin ledning, dom är förskjutna en tredjedelsperiod inbördes.

Om du ritar upp en sinuskurva för en fas på papper, då motsvarar avståndet i mellan "toppen" resp. botten på kurvan till nollinjen, spänningen mellan en fas och nolla i en elledning (230V).

Om du sedan ritar upp ytterligare 2 kurvor i samma diagram där de nya ligger förskjutna en tredjedels halvperiod (du skall alltså ha 3 "starter" innan den första kurvan kommer tillbaka och skär nollinjen). Om du då mäter avståndet mellan toppen på en av kurvorna och en annan kurva så ser du att du nu har ett större avstånd än vad du hade till nollinjen. Detta mostvara spänningen mellan 2 faser. Har du ritat bra och skallenligt så kommer du fram till just 230V för fas till nolla och 400 mellan 2 faser.

Nu skall man komma ihåg att 230 och 400 är en form av medelvärde för spänningarna, toppvärdena är högre.

Ett annat lite mer abstrakt sätt att se det är att rita en liksidig triangel. och sätt ut mittpunkten i triangeln, då har du avståndet mellan ett hörn och mittpunkten som motsvarar spänning mellan fas och nolla (230V), och avståndet mellan 2 hörn motsvarar spänning mellan 2 faser (400 V).

• Gilla
tjugotal och 2 till
  • Laddar…
Till att börja med har vi 230/400volt i sverige.

Formeln blir:
230x3=690
690/1,73=398,8v (1,73 är "roten ur 3")

• Gilla
CarlStolt
  • Laddar…
Hemmaoularens förklarign är ganska klargörande.

fast jag hade kanske klargjort att 230 resp 400 är effektivvärden (snittvärden)

sinusvågen du bör rita upp har en amplitud på 650V

dvs pendlar mellan +325 och -325 i förhållande till neutralpunkten/jord

och när du sedan adderar kurvorna till varandra för 3 växelspänningar förskjutna 1/3 i förhållande till varandr afår du inte 400 utan 0

om en är +1/3 blir nästa -1/3 och nästa 0 vilket totalt blir noll.

om du däremot mätet mellan två av kurvorna får du ett värde som kommer att pendla mellan -565 och +565.

sedan har vi då det där med effektivvärde. effektivvärdet för en sinusvåg med amplituden 1130 är 400

med amplitud menas avstånd i höjdled mellan vågtopp och vågdal.

master_mimer skrev:
med amplitud menas avstånd i höjdled mellan vågtopp och vågdal.
Fel! Amplitud är den maximala avvikelsen från ett medelvärde. I ovanstådende fall är amplituden 325 och 565.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amplitud

Grymt vad mankan väcka profsen :)

Har nu fått lite mer kött på benen och kanske jag har nu fattat detta.

Fortsätt gärna att diskutera, detta är ju riktigt intressant.

Mer korrekt är kanske att säga toppvärde.

Uf = 230V är effektivvärdet på fasspänningen (RMS) och toppvärdet är då som nämts u-topp = 325V,  där får u-topp genom;

u-topp = Uf * "roten ur 2"

Kurvan för fasspänningen skrives då som;
u = u-topp * sin (w * t)

där u är momentanvärdet

Huvudspänningen fås som;

Uh = Uf * "roten ur 3" -> Uh= 398V (400V)
där Uh är effektivvärdet för huvudspänningen.
vill man rita kurvan för denna så följer man samma förfarande som tidigare u-topp = Uh * "roten ur 2"

----------------------------------------------

Ett annat är att sätta en punkt på ett papper och från denna dra ett streck rakt upp 2,3cm sedan 120grader efter detta dra ett streck till på 2,3cm och ytterliggare 120grader dra ett streck på 2,3cm. Nu har man ritat fasspänningen i förhållnade till nollpunkten som vektorer. Mäter man sedan mellan två ändpunkter får man huvudspäningen 4cm. man behöver inte vara så exakt med vinkeln för att se att det stämmer.
Det är väl i och för sig bara en annan version av vad hemmapularen pratade om.

Fast nu har väl jag svävat ut ordentligt.  ;)

Hmm... på lite mer praktisk nivå så blir det att mellan fas och nolla så är det 240 V och mellan två faser 400 V

/Kent

Snickarboden skrev:
Hmm... på lite mer praktisk nivå så blir det att mellan fas och nolla så är det 240 V och mellan två faser 400 V

/Kent
Mellan fas och nolla är det 230 V......

R roli skrev:
Mellan fas och nolla är det 230 V......
Så man kan lave 3 gange 400V på tre almindelige faser. Men hvordan ser spændingerne så ud hvis der er en fejl på en af faser?

Jeg spørger fordi jeg har en vandpumpe som med 3 gange 400V bruge 2A, mens den med 3 gange 230 bruger 3.4A. På strømforsyningen sidder der et relæ som slår fra ved 2A (eller lidt over) og det slår fra alt for ofte, hvilket får mig til at mistænke at der er noget galt med forsyningen af strøm.

Ranchn Ranchn skrev:
Som rubriken låter...
När 1-fas har 240 volt, hur kan då 3-fas bli 380 volt?

Med min mattematik blir
240 x 3 = 720
Om varje fas har 240 volt, hur kan en 3-fas bara ha 126 volt?
Jag fattar att jag räknar fel och det vore ju roligt att veta hur detta går till.
mvh R
Hej Ranchn

Ett 400 V 3-fasnät är tre ihopkopplade 231 V enfasnät.

Varje fas har en ledare (fasledare), och återledaren (nolledare) är i 3-fasnätet gemensam.

Eftersom det är växelspänning (med frekvensen 50 Hz) så varierar amplituden på spänningen mellan positivt och negativt toppvärde och spänningen passerar (i ett 50 Hz nät) noll 100 ggr per sekund.

Graf med tre sinusvågor i rött, grönt och blått, som representerar de tre faserna i ett trefasnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I figuren ovanför, visas de tre faserna i ett trefasnät med tre olika färger. Man ser att de tre ihopkopplade enfasnätens spänningar inte passerar sitt toppvärde och sin nollgenomgång samtidigt utan de är tidsförskjutna gentemot varandra. I ett 50 Hz nät tar det 20 ms att fullborda en hel cykel och de tre fasspänningarna är därmed sinsemellan tidsförskjutna 20/3 ms = 6,67 ms.

I nästa figur ser vi samma tre fasspänningar ritade som roterande fasvisare. Om du tänker dig att du t.ex. ställer dig vid siffran 30 (grader) på grafen, då kommer du att se hur fasvisarna (som roterar motsols) passerar dig i ordningen röd, grön, blå.
Cirkeldiagram med tre färgade fasvisare som representerar fasförskjutningen i ett trefasnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett varv är 360 grader och vinkel(skillnaden) mellan två faser är 360/3 = 120 grader. Man säger att fasskillnaden mellan två faser i ett trefasnät är 120 grader.

Längden på varje fasvisare, från mittpunkten (nollpunkten) till pilspetsen, motsvarar fasspänningens storlek (d.v.s. 231 V). Avståndet mellan två ”pilspetsar” motsvarar då huvudspänningen (400 V).

Skillnaden mellan huvudspänningen 400 V och fasspänningen 231 V är 400/231 = 1,7316 d.v.s. kvadratroten ur 3.

Tar du med en linjal och mäter upp sträckorna mellan pilspetsarna och jämför det med längden på en pil då ser du att förhållandet är 1,73 (kvadratroten ur 3).

• Gilla
DeeBee65 och 3 till
  • Laddar…
Men hvilke(n) fejl kan give 150V mellem to ledninger (Jeg kan ikke huske om det var to faser eller mellem 0 og fase - men jeg tror at det var det første)?

• Gilla
Husbusen
  • Laddar…
Steen P Steen P skrev:
Men hvilke(n) fejl kan give 150V mellem to ledninger (Jeg kan ikke huske om det var to faser eller mellem 0 og fase - men jeg tror at det var det første)?
Detta är ett svar på förra inlägget om halv spänning.
Om en fas faller ifrån på matningen, t. ex. En huvudsäkring löser eller på matande nät där det var vanligt på landsbygden att ”silveret” har gått, och en hel bygd blev utan en fas men då det fanns många 3- fas förbrukning varmvatten beredare och elmotorer i bygden som nu återmatade till den saknade fasen. 1- fas förbrukning typiskt lampor fick en halvspänning som kunde bli vad som helst så en lampa lyser svagt.
Idag har man 3-fas spänningsrelä som bryter hela matningen så i större orter upplever man det inte fenomenet med återmatning.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.