Skriv svar Nytt ämne
  1. 2005-08-17 12:20
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    217 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder

Undermätare

Vart får man tag i en begagnad undermätare?

Jag tänkte koppla in mig på grannens trefas istället för att köra på bygg el från Vattenfall, men jag måste ju kunna se vad jag förbrukat och vad jag ska betal av hans räkning.

2. 2005-08-17 21:48
    Svara | #2

pellefants avatar
    Forumgud Medlem: mar 2004
    Norrbotten
    2 956 inlägg
    Gillad 8 gånger
    55 bilder

Re: Undermätare

jag fick tag i en hög med elmätare på skroten för 0 kronor. kolla där eller hos elbolag, men säg isåfall inte att du ska köpa el av grannen, för det krävs tillstånd

3. 2005-08-17 21:57
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2005
    217 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder

vaddå för tillstånd

4. 2005-08-18 07:31
    Svara | #4

Matareses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    Västmanland
    298 inlägg
    Gillad 8 gånger
    5 bilder

Nima säljer begagnade elmätare.
    www.nimamaskinteknik.se sök på Elundermätare

Jag har fått tag i elmätare gratis hos Vattenfall, de håller på att byta ut till modernare mätare (du kan säga att du vill hålla koll på energiförbrukningen i garaget, gäststugan eller frysen om de frågar vad du ska använda den till)

5. 2005-08-25 21:24
    Svara | #5

Nykomling Medlem: aug 2005
    10 inlägg

Det krävs INTE tillstånd. För ett par år sedan så hade kraftbolagen ensamrätt på elförsäljning men så är det inte längre.

6. 2005-08-26 09:06
    Svara | #6

Halland
    1 521 inlägg
    Gillad 43 gånger
    3 bilder

Om man monterar en "elundermätare". Är det någon som vet om den "drar/förbrukar" någon el själv för att "mäta" förbrukningen.

Har monterat en till min elpatron i acktanken. Är det normalt att det skall "brumma" lite svagt från själva mätaren?
    Den är köpt på Hornbach i Gbg och är en gammal tysk mekanisk mätare från -72 som var uppfräschad och nollad i räkneverket.

7. 2005-08-26 16:49
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: sep 2004
    1 145 inlägg
    Gillad 70 gånger
    9 bilder

Men men... om grannen tar betalt för den el någon förbrukar åt honom är det _verkligen_ eldistribution?

När jag bodde i lägenhet så var det först kallhyra sedan något till sedan var det elförbrukning, inte gjorde det min hyresvärd till eldistributör.

8. 2005-09-02 07:22
    Svara | #8

Halland
    1 521 inlägg
    Gillad 43 gånger
    3 bilder

roli skrev
    Om man monterar en "elundermätare". Är det någon som vet om den "drar/förbrukar" någon el själv för att "mäta" förbrukningen.

Har monterat en till min elpatron i acktanken. Är det normalt att det skall "brumma" lite svagt från själva mätaren?
    Den är köpt på Hornbach i Gbg och är en gammal tysk mekanisk mätare från -72 som var uppfräschad och nollad i räkneverket.
    Är det ingen som har något svar på min fråga/fundering?

9. 2005-09-02 08:44
    Svara | #9

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2003
    Stockholm
    16 769 inlägg
    Gillad 1 113 gånger
    165 bilder

roli skrev

Är det ingen som har något svar på min fråga/fundering?

Nej, det kan omöjligen finnas en elmätare som förbrukar någon nämnvärd mängd energi själv..... inte ens en från -72. Att det brummar är inget konstigt, det finns små transingar i den och en del mekanik (iaf i din från 72 gissar jag).

Jag har ett par nya mätare på VP och elvb, helt elektroniska och förstås då tysta.

Utvalda inspirationsbilder Gå till forum El · Tillbaka till första inlägget

Liknande ämnen

1. Undermätare i normcentral
    av Ortis i forum El
  2. simpel undermätare på DIN
    av Roger_B i forum El