Vart får man tag i en begagnad undermätare?

Jag tänkte koppla in mig på grannens trefas istället för att köra på bygg el från Vattenfall, men jag måste ju kunna se vad jag förbrukat och vad jag ska betal av hans räkning.
 
jag fick tag i en hög med elmätare på skroten för 0 kronor. kolla där eller hos elbolag, men säg isåfall inte att du ska köpa el av grannen, för det krävs tillstånd
 
vaddå för tillstånd
 
Nima säljer begagnade elmätare.
www.nimamaskinteknik.se sök på Elundermätare

Jag har fått tag i elmätare gratis hos Vattenfall, de håller på att byta ut till modernare mätare (du kan säga att du vill hålla koll på energiförbrukningen i garaget, gäststugan eller frysen om de frågar vad du ska använda den till)
 
Det krävs INTE tillstånd. För ett par år sedan så hade kraftbolagen ensamrätt på elförsäljning men så är det inte längre.
 
Om man monterar en "elundermätare". Är det någon som vet om den "drar/förbrukar" någon el själv för att "mäta" förbrukningen.

Har monterat en till min elpatron i acktanken. Är det normalt att det skall "brumma" lite svagt från själva mätaren?
Den är köpt på Hornbach i Gbg och är en gammal tysk mekanisk mätare från -72 som var uppfräschad och nollad i räkneverket.
 
Men men... om grannen tar betalt för den el någon förbrukar åt honom är det _verkligen_ eldistribution?

När jag bodde i lägenhet så var det först kallhyra sedan något till sedan var det elförbrukning, inte gjorde det min hyresvärd till eldistributör.
 
roli skrev:
Om man monterar en "elundermätare". Är det någon som vet om den "drar/förbrukar" någon el själv för att "mäta" förbrukningen.

Har monterat en till min elpatron i acktanken. Är det normalt att det skall "brumma" lite svagt från själva mätaren?
Den är köpt på Hornbach i Gbg och är en gammal tysk mekanisk mätare från -72 som var uppfräschad och nollad i räkneverket.
Är det ingen som har något svar på min fråga/fundering?
 
roli skrev:
Är det ingen som har något svar på min fråga/fundering?

Nej, det kan omöjligen finnas en elmätare som förbrukar någon nämnvärd mängd energi själv..... inte ens en från -72. Att det brummar är inget konstigt, det finns små transingar i den och en del mekanik (iaf i din från 72 gissar jag).

Jag har ett par nya mätare på VP och elvb, helt elektroniska och förstås då tysta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.