Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2004
    Län: Jönköpings

Mäta om jord fungerar?

Mer frågor gällande mina lamputtag:
    Idag är de, eller rättare sagt har varit ojordade. Men sen är det ju så att många moderna armaturer, ex. spotlightsvarianter med halogen byggda i metall, egentligen kräver jord. Hur skall man göra?
    Jag har jord framdraget till dosorna redan, men eftersom det inte tycks ha varit inkopplat tidigare, och jag inte är bombsäker på att jordanslutningarna verkligen fungerar.. Kan man mäta det?
    Jag inser att vägguttagen i så fall också måste jordas, men det borde också gå att lösa.

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Re: Mäta om jord fungerar?

Om du mäter resistans mellan jord och nolla vid uttaget så får du en indikation på att jorden är ansluten. Observera att det är viktigt att du är säker på att du inte råkar mäta resistans mellan spänningssatt fas och jord. Helst bör du bryta säkringen till uttaget innan. Bättre är om du kan mäta resistans mellan skyddjorden och något annat jordat, ex vattenledningsrör. Resistansen skall vara nära noll.

Detta ger en indikation på att jorden är kopplad i andra änden, men en elektriker skulle ha mätt med en installationsprovare, som dessutom ger indikation på om jorden är BRA inkopplad (=låg kopplingsresistans). Det kan man inte se med en normal multimeter.

Observera också att om du inte säkert vet vilken tråd som är nolla i uttaget så ger denna mätning ingen garanti för att jordledaren inte är inkopplad felaktigt på fas, (ger strömförande apparat).

3.    länk #3
    GoForIts avatar

Okej. Jag inser riskerna. Vad skulle du ha gjort i denna situation?

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Jag har gjort motsvarande operation här hemma, jag kontrollmätte, och nöjde mig med det.

Fast jag verifierade att nollan verkligen var nolla. Här är mycket av kopplingarna från 60 talet, och i stor del av huset så är både fas och nolla vita, i en del av huset så är fas och nolla svarta. Så här måste man undersöka noga vilken som är vad.

5.    länk #5
    GoForIts avatar

Alternativet är ju att sätta upp armaturerna ojordade.. JFB finns.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Vid all installation ska man kolla kontinuitetet i jorden. Detta kan inte göras med en vanlig multimeter, för då ser du inte om du t.ex. bara har en kardel anslutet.

Testet måste göras med minst 200mA testström och man ska testa med ström i bägge riktningar.

Praktiskt går det till så att man har en lång testsladd som man redan vet motståndet på (vissa instument kan kompensera för testsladdarna), denna ansluts till centralens jordskena och sedan provar man alla jordbleck/stift och all ansluten material så att man har kontinuitet.
    Behörighet ABL

7.    länk #7
    GoForIts avatar

Och vilket skall jag göra? Jorda mina befintliga uttag (med risk för att jorden kanske inte är 100% korrekt ansluten), eller sätta upp armaturerna ojordade?

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Sep 2005

Du skrev att du har JFB, en variant är ju då att ansluta kontakten och sedan testa uttaget. Är det då felkopplat (jord och nolla förväxlade) så bryter ju JFB:n

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01