Fortum skickade ut ett "erbjudande" om att säkra ner oss från 25 A till 20 A, eftersom dispansen löper ut (har ingen aning om att vi hade despans).

Nu ligger 25 A på bastariffen, men i o m att vi inte går med på att gå ner till 20 A så flyttas vi över till enkeltariffen.

Någon här som kan förklara varför de ville att vi skulle säkra ner oss? Tycker allt numera drar el och att det är väl bra att ha 25 än 20.

Ni får väl betala mindre för en 20A huvudsäkring än för 25A?

jon_h skrev:
Ni får väl betala mindre för en 20A huvudsäkring än för 25A?
Jo, det förståss, men det drabbar ju oss. Inte Fortum.

Vi spekulerade i om Fortum inte vill ha så tjocka kablar i backen (koppar är dyrt nu förtiden).

De kommer nog inte gräva upp och byta kablar.. Eller du skämtar kanske?

Att Fortum ser över så att deras kunder inte betalar i onödan är inte så konstigt tycker jag. Vattenfall ger ju gratis lågenergilampor till alla sina kunder. Vanlig kundvård och PR.

Så länge ni inte har någon kraftigt elslukande uppvärmning eller en massa maskiner i bostaden så ser jag ingen anledning till att ha säkrat med 25A.

Gör isåfall så att ompröva vilken uppvärmning ni ska ha, byt till den, säkra ner och gör nåt roligare för pengarna än att ge dom till Fortum.

Sawsaw skrev:
Så länge ni inte har någon kraftigt elslukande uppvärmning eller en massa maskiner i bostaden så ser jag ingen anledning till att ha säkrat med 25A.

Gör isåfall så att ompröva vilken uppvärmning ni ska ha, byt till den, säkra ner och gör nåt roligare för pengarna än att ge dom till Fortum.
Gick in på Mitt konto på Fortum och såg att enl fakturorna så har jag "säkring 20 A" och på ett annat ställe 25 A. Och där nere vid proppskåpet finns både 20 och 25 A proppar. Det här blir bara konstigare och konstigare. Konstigaste är att enkeltariffen är billigare per kwh än bastariffen. Nya huset dricker el (kommer från ett radhus med förbrukning 4400 kwh/år) och har ingen susning var vi kommer landa på för årsförbrukning.

Jon_H: Näe, inte kommer de och gräver upp mina kablar. Men vad vi spånade om var att om alla husen säkrade ner så kanske det inte behövs så mkt kabel (om de nu måste anlägga ny) i området.

Ah, då förstår jag hur du menar. Det är nog en del av förklaringen, fast kanske snarare att de kan haka på fler hushåll utan att förstärka nätet och bygga fler transformatorer, om de säkrar ner de befintliga hushållen.

Sedan tror jag att det är ett sätt att gardera sig mot att toppeffektuttaget en kall vinterdag. om alla hade 16A huvudsäkring så skulle inte familjen som är frusen, ville tvätta, torka kläder, köra diskmaskinen, titta på tv, föna håret,ladda bilbatteriet, köra motorvärmare, kunna göra detta, utan skulle tvingas hushålla med elen .

det är väl för att dom som har satt in värmepump ska kunna ha en dräglig innetemp när det blir kallt, utan att dom slår ut hela elnätet:D

pellefant skrev:
det är väl för att dom som har satt in värmepump ska kunna ha en dräglig innetemp när det blir kallt, utan att dom slår ut hela elnätet:D
Som vi precis har gjort :D
Varm och skönt vill man ju ha på vintern.
+ isfritt i backen (vi har värmeslinga där).

Pellefant: Hur menar du?

dom som har värmepump måste när det är kallt köra med tillskottsel, detta belastar nätet mer än tidigare, därför vill förmodligen energibolagen slippa byta till grövre kablar i matande nät och vad gör dom då? jo uppmanar folk att säkra ner vilket ger en begränsning i totala nätbelastningen vid kall väderlek. en del som satt in värmepump har tidigare kört med olja eller ved vilket bara belastat nätet med några watt för cirkulationspumpen, nu med värmepump så belastar dom nätet med några kilowatt.

Många Luft / Luft värmepumpar slår också av sig själva när det blir ner mot -20 grade och då måste man kaske utnyttja elvärme till fullo, skulle pumpen fortfarande gå sä är det många som inte ger speciellt mycket mera energi än den man stoppar in (Cop nära 1,0)

dom kanske tom tar mer än dom ger eftersom en ev. oljevärmare och utedelens kompressor spillvärme värmer utomhus

Detta är ett växande problem, personligen tror jag att det kommer leda till någon form av differentierade nätavgifter, dyrare när det är kallt ute...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.