117 604 läst ·
39 svar
118k läst
39 svar
Inkoppling jordfelsbrytare
det kan ju även vara så att inkommande nolla är just bara nolla, och någon som inte vet har klippt bort jorden (pe) ifall denne lärt sej att biledaren inte behöver anslutas i "slutet" på kabeln. man upphör aldrig att förvånas över vilka lösningar som är gjorda ibland. därför kan man inte vara nog tydlig.
Hej
Vi har två JFB i våran central dock har en aldrig använt då den är sparad till badrummet.
Nu när vi har köpt ett badkar så skulle jag lägga badkaret över den andra JFB dock så verkar det som om jag har kopplat fel.
Den var kopplad så här
Den övre N var/är kopplad till PE skenan
Den undre N kopplade jag idag till Nollan till badkaret
Den övre 1 (fas) var/är kollad till fas1 ett efter huvudbrytaren
Den undre 2 (fas) är kopplad till en säkring på 10 A och vidare till fas på badkaret.
När jag mäter mellan nolla och fas är det ingen ström, som jag har läst skall varje JFB ha en egen nollskena som är separerad från PE?
Vi har två JFB i våran central dock har en aldrig använt då den är sparad till badrummet.
Nu när vi har köpt ett badkar så skulle jag lägga badkaret över den andra JFB dock så verkar det som om jag har kopplat fel.
Den var kopplad så här
Den övre N var/är kopplad till PE skenan
Den undre N kopplade jag idag till Nollan till badkaret
Den övre 1 (fas) var/är kollad till fas1 ett efter huvudbrytaren
Den undre 2 (fas) är kopplad till en säkring på 10 A och vidare till fas på badkaret.
När jag mäter mellan nolla och fas är det ingen ström, som jag har läst skall varje JFB ha en egen nollskena som är separerad från PE?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Låter som att den är korrekt monterad, vilket jag förutsätter att du kontrollerat mot det otal inlägg och referenser till litteratur som finns här?
Om JFBn ska användas för flera grupper så ska utgående N gå till en plint, men det spelar ingen roll elektriskt att du tagit ut den direkt till badet - det ska fungera.
Varför det inte finns spänning borde du enkelt kunna mäta dig fram till. Normalt kan det vara en god ide att börja med att kontinuitetsmäta i spänningslöst tillstånd.
Om JFBn ska användas för flera grupper så ska utgående N gå till en plint, men det spelar ingen roll elektriskt att du tagit ut den direkt till badet - det ska fungera.
Varför det inte finns spänning borde du enkelt kunna mäta dig fram till. Normalt kan det vara en god ide att börja med att kontinuitetsmäta i spänningslöst tillstånd.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Har du kontrollmätt med instrumentet på en känd spänning så du vet att det fungerar och att du mäter med rätt mätområde/mätfunktion?
Du skriver att 1 är kopplad till fas efter huvudbrytaren. Exakt hur är den kopplad? Direkt på brytaren, på en skena direkt eller på annat sätt?
Samma sak med inkopplingen till PE skenan, är det till samma PE skena som övriga saker, eller kan det saknas en bygling som kopplar ihop PE skenorna?
Du skriver att 1 är kopplad till fas efter huvudbrytaren. Exakt hur är den kopplad? Direkt på brytaren, på en skena direkt eller på annat sätt?
Samma sak med inkopplingen till PE skenan, är det till samma PE skena som övriga saker, eller kan det saknas en bygling som kopplar ihop PE skenorna?
Fascinerande! På bra 18 inlägg kan man gå från "Ring en elektriker du kan inte det där, du kan inte fatta hur rman gör, det är livsfarligt, osv" till en korrekt koppling. Lite motsägelsefullt hur el kan vara så otroligt svårt men samtidigt så löjligt enkelt att förklara.Robertsson skrev:Nu är det kopplat enligt följande:
Dom 3 inkommande faserna går in i övre delen av huvudbrytaren (3 polig).
Dom tre faserna från undre delen av huvudbrytaren är kopplade till jordfelsbrytarens övre del (4 polig).
Den inkommande nollan är kopplade till den vänstra jord skenan. Hit har jag nu även kopplat alla mina jordkablar samt en blå nolla till jordfelsbrytarens övre del.
På jordfelsbrytarens undre del har jag kopplat en nolla till den högra skenan ditt alla mina noll kablar är kopplade.
Felmoderna vid inkoppling av jordfelsbrytare är katastrofala. El är lätt när allt är nominellt. Erfarenheten och utbildning är det som behövs för att inse när man har lämnat de nominella tillståndet.
Eller med andra ord: jag försöker se till att veta vad som behöver göras, men ser till att betala för någon som vet varför jag har fel.
Eller med andra ord: jag försöker se till att veta vad som behöver göras, men ser till att betala för någon som vet varför jag har fel.
mycke_nu skrev:
Nja
Det var rätt kopplat och det var ström i ledningen.
Felen var.
Multimetern vissar ibland OL istället för 230 v då jag först mätte på en annan grupp och det stod 230volt och direkt efter mätte på denna grupp och det då stod OL så istället för att tänka utgick jag från att det inte var någon spänning. Då det inte kom fram någon ström till badkaret.
Efter att ha trippel kollat allt igen så satte jag på jfb och säkringen igen och då visade det 230V
Men fortfarande ingen ström till nya badkaret men då kom jag på att det faktiskt sitter en bryttare till badkaret i badrummet som var avslagen. Så jag tryckte på den och vips så började det bubbla i badkaret:wow:
Så felet visade sig bara bero på att en brytare på väggen inte var påslagen...
Tack för all hjälp
Klicka här för att svara