Byggahus.se
Tjena,

Håller på och monterar 6st 230v spots. Frågan är om det är ok att seriekoppla dessa.
Använder 2x1,5mm2 kabel som då seriekopplas genom alla spottarna till kopplingsdosan på väggen.

Alternativet är ju att dra ett flexrör per spot, men 6 separata kablar dragna till kopplingsdosan.

Vad förespråkar ni? Klarar man sig på seriekoppling med tanke på värme, antalet kopplingar på kabeln, etc,etc. Använder självklart spotboxar mot isoleringen.

hälsningar,
D
 
Men om du seriekopplar så får ju varje spot en betydligt lägre spänning än de ska ha. Det kommer ju knappt lysa alls. Du kan väl koppla tändtråd respektive nollan vidare från lampa till lampa istället?
 
dfluxx23 måste rimligtvis mena parallellkoppling, vilket bör fungera utan problem.
 
jag har kopplat så som du säger jon/styx, vidare med nolla och ledare från varje spot.och det lyser bra, men kommer kabeln klara det värmemässigt? det
är 2x1,5mm2 kabel, och det blir ju många kontaktpunkter.

det blir inga problem med dimmring etc?
 
Ja, det var ju det jag tänkte. Och just det, jag såg att han skrev 2x1,5 mm nu, och inte 1x1,5 som det ju vore om det skulle seriekopplas.

Dfluxx, glöm vad jag skrev. :)
 
Vetni om det finns några tabeller för kabeldimensionering baserat på ampereuttag eller?Jag tänker på att jag har 6x50W / 230v = 1,5A.Det är väl korrekt räknat? OCh vad kräver detta då av min kabeldimension
 
Mikael_L
Klarar anslutningspunkten på spoten 2 kablar (på ett bra sätt) så är det bara att parallellkoppla. Kör på.
 
Efterssom du kör med 230V spottar så blir det inte så höga strömmar, så kabeln klarar det (så länge vi pratar om något som är säkrat 10A i centralen).

Det här med kabeldimensioner och spottar är mer ett "problem" vid 12V installationer. Dels får man då betydligt högre ström i kabeln, dels så blir det lilla spänningsfall som man alltid får i en kabel mer kännbart. Om spänningen sjunker 1V i en 230V krets märks inte på mindre ljus i lampan. Men faller den 1V när du bara har 12 från början så kommer det att synas som lägre ljusstyrka.
 
Tänk på att eventuell dimmer måste klara effekten av alla dina spottar. Vanliga dimmer "storlekar" är 300W och 600W. Dimensionera alltid för den högst tillåtna effekten på ljuskällorna i spottarna (förmodligen 50W). I detta fall 6x50w = 300W. Vissa dimmrar skall heller aldrig belastas till 100% så i detta fall kanske det är värt att satsa på en 600W dimmer...
 
Jag har seriekopplat betydligt fler 230V-spottar än bara 6 utan problem MEN det skall (efter att ha läst tidigare tråd) EJ var vanlig FK p.g.a. värmeutvecklingen ovan spotten (inuti spottburken).

Någon som har koll på en lämplig/billig värmetålig kabel?

Den jag hittade var inte speciellt billig med 38:-/m MEN det kan ju å andra sidan vara en billig brandförsäring ;)
117930-382.jpg

elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer
 
ByggaNytt, du menar också parallellkopplat nu va?
 
Mikael_L
Styrman_jansson skrev:
Vissa dimmrar skall heller aldrig belastas till 100% ...
Varför då?
 
ByggaNytt skrev:
Jag har seriekopplat betydligt fler 230V-spottar än bara 6 utan problem MEN det skall (efter att ha läst tidigare tråd) EJ var vanlig FK p.g.a. värmeutvecklingen ovan spotten (inuti spottburken).

Någon som har koll på en lämplig/billig värmetålig kabel?

Den jag hittade var inte speciellt billig med 38:-/m MEN det kan ju å andra sidan vara en billig brandförsäring ;)
[bild]

elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer

Parallellkopplat menar du förmodar jag.
Jag drog någon
t annat än FK, men kommer tyvärr inte ihåg vad den hette. Det var dock vanlig tråd (fast värmetålig då) - ej kabel, och jag har för mig att den kostade någonstans runt 7kr/m (x2 då, eftersom det var två ledare)
 
Det finns en speciell kabel för detta heter något i stil med PLS 90. Finns bla. hos elbutik.se fast inte i deras kabelsektion utan bland tillbehör (eller ngt sådant) under belysning. Den är (eller var ialla fall) klart billigare än den som refereas ovan.
 
Finns även värmetåliga "strumpor" att trä på den vanliga kabeln där värmen är högre än normalt. Brukar finnas med till armaturer men ej så vanligt i spottar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.