N
Hej!

Jag har haft elektriker hemma för att dra el i vår nyrenoverade lägenheter och behöver lite input på vad som är rimligt att stå ut med.
Ska man räkna med följande grejjer, är det "ok" eller ska man klaga, vad kan man kräva kompensation för:

-fula borrmärker i splitter nya köksskåp (inuti och på luckor) efter att de skulle dra el till fläkten (som de glömde vid första besöket innan skåpen var på plats)
-bilade sönder stora delar av en väg och vårt tak för att göra ett rör där vi kunde dra sladdar till takbelysning för att slippa få fula utanpåliggande sladdar.
Vi fick lägga massa tid på att mura, spackla, måla bygga nya dörrfoder och sedan kunde de ändå inte använda röret för att de hade gjort det för trångt så vi har nu utanpåliggande sladdar ändå. dessutom fakturerar de för tiden det tog att göra röret, som de inte har användt.
-de skulle göra ett nytt vägguttag och skulle dra en kabel rätt igenom väggen från rummet bredvid och bilade då upp ett hål på ca 3x3 cm i betongväggen vilket känns helt sjukt stort för att bara dra en sladd igenom.
-de drog en sladd rätt igenom ett vitrinskåp trots att vi påtalat att det skulle komma vitrindörr på skåpet och att vi ville ha sladden genom skåpet över istället. Sedan flyttade de sladden men det blev ju fula märken och dessutom fakturerar de för den tiden det tog att göra om det.
-de skulle flytta en strömbrytare och har bara lämnat ett hål i väggen där den satt innan fast vi bad dem att sätta igen det.

dessutom undrar jag om det verkligen är sant att man inte får ha sladdar i väggar/tak ens om de ligger i rör? Vi hade nämligen precis rivit ned några väggar och de hade möjligheten att dra elen innan vi murade igen taket men sa att det inte gick utan att vi var tvugna att ha det utanpåliggande i taket?
Det verkar ju helt osannolikt att alla nybyggen från och med nu kommer att ha alla sladdar till takbelysning utanpåliggande i taket?

Men som sagt jag är ingen expert så alla de här sakerna kanske är normala?
det vore bra med lite info från någon med mer koll...
Tack på förhand!

Det här skall du absolut inte behöva stå ut med..... På tok för mycke som dom klantat sig på här. Skulle reckomdera dig att åka å prata med han som äger firman å berätta hur illa du känner att du blivit behandlad är han någorlunda seriös då borde gå att få en lösning på detta (kraftigt avdrag på fakturan)

Hoppas det löser sig för dig å att du får hem en elektriker nästa gång och inte sådana här klåpare.......

Hejsan

Du verkar haft lite otur med en elektriker kom ihåg att ej döma ut alla elektriker

Mitt råd till dig är att ta en kontakt med firman som gjorde jobet och be någon arbetsledare att kolla på jobbet hans elektriker har gjort.

Eller var det här ett kvälls jobb efter 16.00 kanske

N
elis@sevalla skrev:
Hejsan

Eller var det här ett kvälls jobb efter 16.00 kanske
Hej! Ja det låter som en bra ide. nej det var verkligen inget kvällsjobb och de vet att fakturera också. 380 exkl moms plus bilavgift 250:- varje gång de stack iväg och kom tillbaka :(

Rådet om prisavdrag (då tror dom att det är priset och ej arbetet du är missnöjd med) tror jag inte på men kräv att dom kostnadfritt åtgärdar allt som har blivet fel, och även att dom om nödvändigt river och sedan återställer så att du får ett fackmannamässigt arbete utfört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.