4 168 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Fräsa in eller ha den utanpåliggande?
Renoverar ett hus från 1910 och har nu kommit till elen. Funderar på att fräsa spår i timmret coh fälla in all el i väggarna. Men blir det inte då en väldans massa rör i väggarna (t.ex. i köket), och då måste väl risken bli väldigt stor att man någon gång råkar spika i något rör? :-? Bör rören ligga uppe vid taket eller nere vid golvet? Någon med erfarenhet av detta som har några bra tips? 
Tacksam för svar!
Marie
Tacksam för svar!
Marie
Om vi lämnar det el-praktiska........
År 1910......... :
när el installerades i ert hus var det bara utanpåliggande som gällde.
Vet inte hur ni renoverar för övrigt. Följer ni gammalt eller renoverar modernt inne?
Kan ha en viss betydelse för hur elen skall dras.
Bara som en fundering alltså :
År 1910......... :
Vet inte hur ni renoverar för övrigt. Följer ni gammalt eller renoverar modernt inne?
Kan ha en viss betydelse för hur elen skall dras.
Bara som en fundering alltså :
Jo, visst blir det mycket rör, men det är det ofta värt.LillaMarie skrev:Renoverar ett hus från 1910 och har nu kommit till elen. Funderar på att fräsa spår i timmret coh fälla in all el i väggarna. Men blir det inte då en väldans massa rör i väggarna (t.ex. i köket), och då måste väl risken bli väldigt stor att man någon gång råkar spika i något rör? :-? Bör rören ligga uppe vid taket eller nere vid golvet? Någon med erfarenhet av detta som har några bra tips?
Tacksam för svar!
Marie
Spikrisken finns ju alltid. Det är därför du ska förlägga rören på logiska sätt!
Du drar rent horisontellt resp vertikalt. Alltså inga genvägar på tvärsen!
I taket får man dock dra hur som helst.
Kopplingsdosa sätts gärna rakt ovanför en av apparatdosorna i rummet, såvida du inte väljer att använda takdosorna som kopplingsdosa. (Det brukar bli ganska trångt, dock...)
Du väljer själv om du vill lägga rören vid taket eller vid golvet. Eftersom du förmodligen ska ha vägguttag är det ju lämpligt att dra i alla fall de rören vid golvet. ;D
Riktigt annars att om det handlar om en restaurering av kåken kanske ni ska behålla det ålderdomliga utseendet med kulo och kanske Renovaserien.
Men jag antar att det handlar om en uppfräschning och modernisering..?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hur ser väggarna ut?
Jag/vi har precis gjort det du talar om, dragit om rubb och stubb gällande el. Vi hade en blandning mellan utanpåliggande och indragna VP. Har du tillgång till en kallvinda så kommmer du ju normalt åt att lägga de flesta rör/slangar där, inga problem. Att använda takdosa som kopplingsdosa är en smart lösning om man inte vill borra för mycket.
Återstår gör väggarna och på något sätt måste du passera dessa för att komma till "naturliga" placeringar av uttag och brytare/dimmers etc. Har du kraftigt påsalade väggar kanske du också har gott om utrymme att dra dina rör.
Våran svåraste nöt var ett rum med timmerstommen framme, "lerklinad" och sedan målad. Ja lerkliningen var egentligen en sågspåns/benlims-blandning och detta var faktiskt också vår lösning på problemet. De flesta matande rördragningar kunde vi dra bakom list, eller i trossbotten. Sista delen upp till uttagen fräste vi ur ordetligt och "spånklinade" igen efteråt, samt målade väggarna.
Vi har fortfarande kvar delar av de gamla utanpåliggande kablarna dock i huvudsak av nyare kulo. Men stilen kan vara viktig, beroende på rummet i övrigt.
I huvudsak är det dock infräst och jag ångrar inte det draget. Det blir ändå för mycket el i en modern dragning, varför jag anser att den bör gömmas undan i den mån det går. Jag skulle dock undvika att fräsa vilt i timmerstommen. Den är eran byggnadsvårdsklenod, ta vara på den.
Jag/vi har precis gjort det du talar om, dragit om rubb och stubb gällande el. Vi hade en blandning mellan utanpåliggande och indragna VP. Har du tillgång till en kallvinda så kommmer du ju normalt åt att lägga de flesta rör/slangar där, inga problem. Att använda takdosa som kopplingsdosa är en smart lösning om man inte vill borra för mycket.
Återstår gör väggarna och på något sätt måste du passera dessa för att komma till "naturliga" placeringar av uttag och brytare/dimmers etc. Har du kraftigt påsalade väggar kanske du också har gott om utrymme att dra dina rör.
Våran svåraste nöt var ett rum med timmerstommen framme, "lerklinad" och sedan målad. Ja lerkliningen var egentligen en sågspåns/benlims-blandning och detta var faktiskt också vår lösning på problemet. De flesta matande rördragningar kunde vi dra bakom list, eller i trossbotten. Sista delen upp till uttagen fräste vi ur ordetligt och "spånklinade" igen efteråt, samt målade väggarna.
Vi har fortfarande kvar delar av de gamla utanpåliggande kablarna dock i huvudsak av nyare kulo. Men stilen kan vara viktig, beroende på rummet i övrigt.
I huvudsak är det dock infräst och jag ångrar inte det draget. Det blir ändå för mycket el i en modern dragning, varför jag anser att den bör gömmas undan i den mån det går. Jag skulle dock undvika att fräsa vilt i timmerstommen. Den är eran byggnadsvårdsklenod, ta vara på den.
Tack för svar!
Vi renoverar resten av huset så varsamt som möjligt och ska vi fälla in elen blir det antagligen renova serien eller något liknande. Jag hade gärna haft utanpåliggande, men idag finns det väl bara plastklädda kablar, och då vet jag inte om jag tycker det är så snyggt.
Vi har heller ingen möjlighet att lägga in elen i tak/golv, eftersom de ej ska plockas ner. Däremot har vi tre kallvindar på övervåningen, samt en tredjevind, där det antagligen går att dra en hel del el.
/Marie
Vi har heller ingen möjlighet att lägga in elen i tak/golv, eftersom de ej ska plockas ner. Däremot har vi tre kallvindar på övervåningen, samt en tredjevind, där det antagligen går att dra en hel del el.
/Marie
Jag hade fräst in så mycket som möjligt i väggarna, en massa jobb men slutresultatet blir mycket bättre!
Ska man bara ha vägguttag + belysning i ett rum så går det att göra en snygg kuloinstallation men ska man ha telefon- och antennuttag också så blir det inget vidare snyggt...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Precis så resonerade vi också, det blir ganska många dosor uttag, telefon, tv, media (läs högtalarkabel) alltså blir det bäst att fälla in dem.Kinslayer skrev:
Vi har också valt Renova-serien samt i de rum där det fanns ok gammal plåt-kulo (där isoleringen inte var söndertorkad) har denna fått fortsatt tjäna som utanpåliggande ledare. Den blir ganska "ett med väggen" när väggen och ledningen målats.
Klicka här för att svara