Vad för kabel skall användas i stall, skall det vara EKLK eller räcker det med EKK?
 
Eklk samt i förekommande fall extra gnagarskydd.
Elinstallationer i lantbruk är ett kapitel i sig. Inget att rekommendera för en amatör att ge sig på.
 
Erik_D skrev:
Eklk samt i förekommande fall extra gnagarskydd.
Elinstallationer i lantbruk är ett kapitel i sig. Inget att rekommendera för en amatör att ge sig på.
Man kan även köra med stålarmerad kabel som är godkänd med hänseende på gnagarangrepp, fast det är ingen rolig modell att jobba med.
EKPK har jag för mig att den heter, men ta det med en nypa salt. Minnet är inte det bästa på bokstavs- eller sifferkombinationer...
 
Jo ja vet, den är överjävlig att jobba med.  ;)
 
eller cat9  ;) (katt med nio liv som gnagarskydd)  :D :D
 
här har du en bra länk vad som gäller med elen på lantbruk.
Där står det alla regler och rekomendationer som gäller speciellt för Lantbruksfastigheter. det finns även annan info om djur skydd mm på deras hemsida. där man kan ladda ner hela LBK pärmen.
http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
 
Man tackar för hjälpen!!!
 
Tänk också på vilken ljusarmatur som används. Vår ena häst som är rätt så stor (184 cm i mankhöjd) brakade in huvudet i lysrörsarmaturen (billigt skräp) så att plast och el-gnistor for i hela stallet. Jag rekommenderar slagtålig plast och inte något billigt plastskräp som ramlar isär när man tittar på den. Sedan måste man ifrågasätta IP-klassen på budget prylarna, synd att det inte finns något krav på oberoende granskning av elsäkerhet på el-artiklar.
 
det bästa är om man har möjlighet att montera armaturerna så hästen inte kan komma åt dom, och absolut inga armaturer i spiltan. det är ju inte så kul om hästen tuggari sej små glasbitar från ett trasigt lysrör. det går ju att tillverka ett gallerskydd runt hela armaturen i tex smala armeringsjärn eller annat lämpligt. som med allt annat är det oftast så att man får vad man betalar för...
 
Matarese skrev:
Tänk också på vilken ljusarmatur som används. Vår ena häst som är rätt så stor (184 cm i mankhöjd) brakade in huvudet i lysrörsarmaturen (billigt skräp) så att plast och el-gnistor for i hela stallet. Jag rekommenderar slagtålig plast och inte något billigt plastskräp som ramlar isär när man tittar på den. Sedan måste man ifrågasätta IP-klassen på budget prylarna, synd att det inte finns något krav på oberoende granskning av elsäkerhet på el-artiklar.

Om det händer - VÄDRA!

Det är väl kvicksilver i lysrören, j-ligt onyttigt att andas in ångor av.... (de som verkligen anser att faran är hög tycker att man ska flytta om man lyckats krossa en kvicksilvertermometer hemma, som jämförelse... alla håller dock inte med dem)
 
yxis skrev:
Om det händer - VÄDRA!
Vi har flyttat  ;) vi hyrde stallet och försökte förklara för ägaren vad som var fel och farligt i det stallet, men de tyckte att det fungerade och inga allvarliga olykor har hänt...

Nu har vi ett eget (mina föräldras) stall som vi har byggt i en fd ladugård enligt konstens alla regler och ny el (bl.a gallerförseda glödljus armaturer i boxarna)
 
Kvicksilvret i lysrören sitter i en liten kapsel i änden på dem ,inte i pulvret som färgar ljuset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.