Tänkte följa upp tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6416 med ett fall jag funderat över:

När en jordfelsbrytare löser ut så bryter den ju alla faser och nolla. Av rent mekaniska skäl måste det bli en liten tidsskillnad mellan brytning av respektive fas och nolla. Om vi nu antar att nollan bryts något före faserna, så kommer vi ju att få ett momentant nollfel med de överspänningar som följd som diskuteras i ovanstående tråd. Jag försökte mäta på en jordfelsrytare om det fanns någon avsiktlig fördröjning av nollfrånskiljningen men lyckades inte konstatera detta. Är det någon som vet om moderna jordfelsbrytare garanterar bryt-följden?

Har också funderat om detta leder till risk för stötar just i frånkopplingstillfället. Antag att man (såsom man brukar i praktiken) brutit säkringen för den grupp man jobbar med och att man då under själva arbetet råkar få tillfällig förbindelse mellan nolla och jord någonstans i gruppen. Då löser ju jordfelsbrytaren sannolikt ut med ev momentant nollfel som följd. Håller man då i nollan (vilket inte är osannolikt då man rimligen mixtrade med nollan just då) så får man ju nollfelsspänningen genom kroppen. Visserligen är det kort tid (kan tänka mig ca 10ms), men det borde hinna kittla till. Någon som har erfarit detta?

Inkoppling efter utlösning är också ett intressant fall. Eftersom man sluter manuellt så borde det kunna uppstå nollfel under längre tider (kanske 100ms eller mer) med viss risk för skador i nätaggregat mm.

Pen

Intressant frågeställning !
Jag forskade lite, och fann att standarden IEC 61008-1 beskriver provning av jfb'er.
Tyvärr kostar dessa publikationer en hel del, men innehållsförteckningen var i alla fall gratis att titta på.

Utdrag:
Figure 8 – Test circuit for the verification of the rated making and braking capacity
and of the co-ordination with a SCPD of a three-pole RCCB with four current paths
on a three-phase circuit with neutral (9.11) ..........................................................................167

Så koordinationen av kontakterna är definitivt något som det mäts på.

Jag har pillat isär en 3-fas kontaktor, och konstaterat att den var byggd så att N-ledaren kontakterades före de andra vid tillslag, och bröts sist vid frånslag.
Detta var realiserat genom höjdskillnader på kontaktytorna. Återstående väg för ankaret togs upp av fjädrar på alla fyra kontakterna.
Jag antar att jfb'er är byggda på liknande sätt.

Lurvnos skrev:
Intressant frågeställning !
Jag forskade lite, och fann att standarden IEC 61008-1 beskriver provning av jfb'er.
Tyvärr kostar dessa publikationer en hel del, men innehållsförteckningen var i alla fall gratis att titta på.

Utdrag:
Figure 8 – Test circuit for the verification of the rated making and braking capacity
and of the co-ordination with a SCPD of a three-pole RCCB with four current paths
on a three-phase circuit with neutral (9.11) ..........................................................................167

Jag har pillat isär en 3-fas kontaktor, och konstaterat att den var byggd så att N-ledaren kontakterades före de andra vid tillslag, och bröts sist vid frånslag.
Detta var realiserat genom höjdskillnader på kontaktytorna. Återstående väg för ankaret togs upp av fjädrar på alla fyra kontakterna.

Men, det där citatet säger väl att brytaren bara bryter faserna, inte nollan? "3-pole" liksom. Om det avsågs att den var avsedd för 3fas (vilket den lär vara) och om den bryter fyrpoligt så skulle det väl stå "4-pole" eller "3-phase"? Eller är "3-pole" en standardbenämning för trefas? *funderar*

När vill man ha brytning av nollan? För att skydda sig då man både har ett jordfel efter brytaren och samtidigt nollsläpp före brytaren? Hängslen och bälte samtidigt :) Eller är det mer tänkt på att man har samma brytare i portabla elcentraler och där kanske vill bryta även nollan av säkerhetsskäl, för där kan ju nollsläpp vara rätt vanligt...

yxis skrev:
[quote author=Lurvnos link=1134209460/0#1 date=1134224199]Intressant frågeställning !

Utdrag:

Men, det där citatet säger väl att brytaren bara bryter faserna, inte nollan? "3-pole" liksom. Om det avsågs att den var avsedd för 3fas (vilket den lär vara) och om den bryter fyrpoligt så skulle det väl stå "4-pole" eller "3-phase"? Eller är "3-pole" en standardbenämning för trefas? *funderar*

När vill man ha brytning av nollan? För att skydda sig då man både har ett jordfel efter brytaren och samtidigt nollsläpp före brytaren? Hängslen och bälte samtidigt :) Eller är det mer tänkt på att man har samma brytare i portabla elcentraler och där kanske vill bryta även nollan av säkerhetsskäl, för där kan ju nollsläpp vara rätt vanligt...[/quote]

Intressant följdfråga. Om jfb matas från ett TN-S system så är det logiskt att bryta även nollan. Annars skulle man ju ha kvar ett jordfel (från N) i det matande systemet (och en fördröjd jfb i detta system skulle också kunna lösa ut). Om jfb däremot matas från ett TN-C system så är det lite mer långsökt vad det tjänar till att bryta nollan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.