Hej,

Jag har tänkt att mha något intelligent tidrelä kunna styra t.ex utebelysning, innebelysning när man åker bort, motorvärmare o.s.v.
Jag har hittat ett tillsynes vettigt programerbart relä, OMRON ZEN.
Någon som använt det, och kanske vet om det går att bygga ut med både 230V och 24V ingångar, eller om ni har förslag på något annat vettigt relä.

Mvh
Svenne

Jag kan rekomendera

Easy 800 ( massor av smarta funktioner och billig ) finns både 24 DC och 230 AC.

AW

Till att börja med måste jag erkänna att jag ALDRIG har hållit på med smarta reläer/mico PLC:er, men inför ett stundande husbygge har jag undersökt marknaden grundligt. För att fatta mig kort så tycker jag att Crouzet Millenium II+ eller Moeller Easy är de bästa så kallade smarta reläerna. Om jag inte missminner mig så är Omron Zen en Moeller Easy i annan kostym, men det är Moeller som är originalet.

Både Millenium II+ och Easy finns med 240V AC utgångar (8A) och med lågspänningsingångar. Båda när i så kallat normutförande, och kan därför placeras i en elcentral.

För att få ett hum om priser brukar jag kika på RS Components hemsida under kategorin Automation, sedan PLCs/Logic Modules/Data Acquisition och till sist Logic Controllers.

joakim skrev:
framförallt så finns det en jättebra och enkel programvara till PC
Är det stor skillnad mot programvaran som t.ex. Crouzet och Moeller tillhandahåller? Jag har fått för mig att det är "same same, but different" (som Thailändarna säger).

Personligen har jag räknat ut LOGO på grund av avsaknaden av PWM-utgång(ar). För övrigt säljs det drösvis av LOGO på eBay, och de är ofta från Tyskland, så frakten är överkomlig och man slipper krångel med tull och moms (jämfört med andra grejer, som ofta kommer från det stora landet i väster).

joakim skrev:
Förstår inte vad du ska med signalpulser till i en villainstallation??
Jag vill kunna styra dimmrar.

joakim skrev:
Vilka modeller och priser från tyskland? Är det värkligen värt pengarna att köpa en beg. LOGO? Låter ung. som att köpa en beg. JFB eller dvärgsäkringar. Du vet väl aldrig vad reläutgångarna har fått stå ut med? Dessutom är det ju BILLIGT med en ny garantibunden LOGO.
I stort sett alla basic-modeller. Expansionsenheter är det liter mer ont om. Långt ifrån alla är begagnade. Huruvida det är värt besväret eller inte kan väl diskuteras. Man behöver ju inga mängder...

Siemens, usch ;) Jag arbetar oxå mycket med diverse plc och styr tillämpningar inom industrin och jag är (tyvärr) allergisk mot allt som det står siemens på. Tror det kommer av dom tidiga s5 orna som var så fruktansvärt jobbigga att felsöka i. Jag förordar mistubishi vad det gäller plc, servoapplikationer och operatörspaneler . Samt ABB om det gäller frekvensstyrningar.

Erik_D skrev:
Siemens, usch ;) Jag arbetar oxå mycket med diverse plc och styr tillämpningar inom industrin och jag är (tyvärr) allergisk mot allt som det står siemens på. Tror det kommer av dom tidiga s5 orna som var så fruktansvärt jobbigga att felsöka i. Jag förordar mistubishi vad det gäller plc, servoapplikationer och operatörspaneler . Samt ABB om det gäller frekvensstyrningar.
Tacka vet jag Siemens 110-system, där man var tvungen att stänga av PLC:n Stoppa i Epromet i PG:n, ansluta PG:n till PLC:n och starta om igen, då var ju felet naturligtvis borta! ;D ;D

S5 var ju en dröm, att kunna ändra online och bara plugga in sig var ju ett jättelyft!

Tack för alla svar.

Ja Moeller Easy verkar ju definitivt intressant för min del. Det verkar dock inte som att någon basmodell har stöd för både 24V och 230V ingångar. Kanske man får till det med en expansionsenhet, eller också får jag trixa med några yttre reläer.
Jaja, tjusigt med Easy var i alla fall att man kan göra sin design i ett program för att simulera sin miljö.
Det stora jobbet är ju att planera in alla funktioner. Jag har nu ett bättre grepp på hur reläerna fungerar, så nu är det bara sätta sig och designa lösningen.

/Svenne

Personligen har jag räknat ut LOGO på grund av avsaknaden av PWM-utgång(ar).

Är det Pulsmodulerande utgång som menas?
Som används tex till att styra termiska ställdon?

Svar på en drygt 4 år gammal fråga.

coolt.

Möjligen "Cold Case"

suua skrev:
Hej,

Jag har tänkt att mha något intelligent tidrelä kunna styra t.ex utebelysning, innebelysning när man åker bort, motorvärmare o.s.v.
Jag har hittat ett tillsynes vettigt programerbart relä, OMRON ZEN.
Någon som använt det, och kanske vet om det går att bygga ut med både 230V och 24V ingångar, eller om ni har förslag på något annat vettigt relä.

Mvh
Svenne
En idé kanske kan vara att du använder tellstick samt de produkter som den stödjer? Då kan styra nästan vad du vill hur du vill. En smutt finess är blad annat att du inte behöver något skymningsrelä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.