Hej
Jag har tänkt bygga om köket och den gamla spisen/ugnen går på 3-fas och har var sitt uttag i köket. Det är samma säkringar till båda uttagen, 3x16A, 2,5kvmm.

Innan jag kontaktar en elektriker så vill jag veta vad som är lättaste/billigaste lösningen för att kunna koppla in en ny spis och ny ugn som förstås båda är 2-fas. Kan man ersätta uttagen (genom att inte koppla den 3:e fasen), kan man sätta någon slags brytare istället för uttag eller krävs en mer avanserad lösning?

Tacksam för snabbt svar!

om det sitter dom där speciella spisuttagen(perilex) så ärd e väl bara å rycka ur dom gamla stickpropparna o stoppa i dom nya eller?

När jag kollade på spis/ugn så levereras dem utan stickkontakt, dvs bara en kabel (2-fas).
Säger du att jag själv kan köpa en stickpropp för 230V som passar i dem "speciella" uttagen i köket?

vad är det för märke och modell på spis å ugn? ja du kan själv köpa 2 stycken perilexstickproppar för spisuttag eller så låter du elektrikern fixa dom samt koppla dom om du nu inte är 100 på hur det kopplas. sen är det inte säkert att det finns nolla fram utan bara 3 faser och jord och en del spisar kanske behöver nolla med.

Enklaste lösningen är en kopplingsdosa istället för uttag (klipp bort eventuella kontakter). Koppla spisen till en fas (många nya hällar drar dock två faser) samt ugnen till en annan fas. Skall spis eller ugn sitta på annan plats kan man klamra kabel under skåpen och sätta en utanpåliggande dosa på den nya platsen.
Detta fixar elektrikern snabbt om man inte vill ge sig på det själv...

Jag köpte en vanlig perilex stickpropp, kopplade ugnens 1 fas (+ nolla och jord) i stickproppen och tänkte sen bara sätta in den i befintliga uttaget, som har 3 faser. Jag har mätt spänningen och konstaterat exakt vad som är fas resp. nolla. Jag får då alltså två "pinnar" på perilex stickproppen som inte har någon koppling mot de övriga 2 faserna när jag pluggar in den.

Det borde väl funka bra? Tänkte i så fall göra samma sak på uttag nummer 2 som är för spishällen.

det borde funka utmärkt, har du mätt så du har jord åxå? det är viktigt för säkerheten.ja lägg då den proppen på den/dom andra faserna, mät om det är jord där med. jag tycker det är enklare med stickproppar än fast montering, det kan ju hända att den behöver repas någon gång, då äre ju bara å ta me den till verkstan utan å behöva koppla ur o i....

Självklart har jag det - så nu kör jag på den lösningen. Tack.

Kolla upp så att belastningen fördelas över faserna, d.v.s. ugnen på fas 1 och spisen på fas 2+3 eller liknande.

Det kan vara vettigt att kolla upp vad du redan har på olika faser i huset/lägenheten, och fördela efter det. Jag har en vanlig spis med ugn i samma enhet, jag bytte plats på faserna så att ugnen går på den fas som i övrigt är minst belastad i huset. Dumt nog går både kyl, frys, mikrovågsugn, diskmaskin och en del mer prylar på samma fas och tidigare gick även ugnen på den fasen. Nu går ugnen på den fas som bara driver lyset i köket + en väldigt lite använd del av vardagsrummet, mycket bättre så.

Uttagen till spis och ugn är separata och går sedan ihop i en kopplingsdosa och vidare ner i elcentralen (där dessa två ligger på samma säkringar). Jag kan ju, som du säger koppla spisen mot en annan fas än den jag använde till ugnen. Men att sedan se på totala belastningen för övrigt i huset känns som överkurs för mig. T.ex. tvättmaskinen ligger ju på en egen säkring, men säger du att dem i grund och botten skulle kunna dela på samma fas? Hur skulle jag kunna mäta det? Diskmaskin och kyl ligger på egna säkringar som är 1-fas.

om det inte finns någon gruppförteckningsram där det står vad respektive säkring är till så kan du skruva ur en gruppsäkring i taget och skriva upp vad den matar. sen så brukar det oftast vara så att den översta raden matas av den översta huvudsäkringen, mittraden av mitthuvudsäkringen o nedre av nedre. fast det kan vara en annan ordning. när du kollat upp säkringarna så kan du beräkna vad varje huvudsäkring belastas med. tex översta huvudsäkringen har spis en fas+micro en fas+uttag/bel en fas. addera belastningarna: spis 2000W+micro 2000W+ 1500W=5500W för den huvudsäkringen, fortsätt med dom andra. visar det sej att någon av huvudsäkringarna får en väldigt hög belastning jämfört med dom andra så kan man flytta en grupp till en annan fas(om det finns ledig säkring). om huvudsäkringarna håller hyfsat(någon enstaka per år går) så kanske du kan ha det som det är. det är lite svårt att beräkna total belastning per fas, beror på va som är på samtidigt åxå. man kan kolla belastningen på huvudsäkringarna genom att känna om alla 3 propphuvarna är lika varma/ljumma. är det en som alltid/ofta är brännhet och dom andra svala så kanske det är ide att lägga någon belastning från den fasen på en av dom andra faserna. det idealiska vore att mäta strömmen med ett instrument som plottar en kurva, men de är väl lite överkurs.

Okej, då fattar jag. Alla säkringarna har förteckning, så jag vet vad som ligger vart i skåpet. Nu kan jag som du säger se om det är jämt fördelat mellan de olika huvudsäkringarna samt kolla temperaturen. Tack för tipset! Men jag misstänker att det är bra gjort från början och det är sällan man använder alla maskiner samtidigt. Ännu så länge har ingen huvud säkring gått och jag har bott här ett år nu. Däremot har jordfelsbrytaren slagit ifrån vid något tillfälle, vilket betyder att den fungerar  :)

pellefant skrev:
om det inte finns någon gruppförteckningsram där det står vad respektive säkring är till så kan du skruva ur en gruppsäkring i taget och skriva upp vad den matar. sen så brukar det oftast vara så att den översta raden matas av den översta huvudsäkringen, mittraden av mitthuvudsäkringen o nedre av nedre. fast det kan vara en annan ordning. när du kollat upp säkringarna så kan du beräkna vad varje huvudsäkring belastas med. tex översta huvudsäkringen har spis en fas+micro en fas+uttag/bel en fas. addera belastningarna: spis 2000W+micro 2000W+ 1500W=5500W för den huvudsäkringen, fortsätt med dom andra. visar det sej att någon av huvudsäkringarna får en väldigt hög belastning jämfört med dom andra så kan man flytta en grupp till en annan fas(om det finns ledig säkring). om huvudsäkringarna håller hyfsat(någon enstaka per år går) så kanske du kan ha det som det är. det är lite svårt att beräkna total belastning per fas, beror på va som är på samtidigt åxå. man kan kolla belastningen på huvudsäkringarna genom att känna om alla 3 propphuvarna är lika varma/ljumma. är det en som alltid/ofta är brännhet och dom andra svala så kanske det är ide att lägga någon belastning från den fasen på en av dom andra faserna. det idealiska vore att mäta strömmen med ett instrument som plottar en kurva, men de är väl lite överkurs.

Ja, fast lägg också in i tankarna att man kör väl oftast mikron ganska kort tid, så det den drar kan kanske kvitta i jämförelse med t.ex. ugnen som säkert drar 2kW konstant i 15-20 minuter innan den är uppe i värme, eller 3.5kW på "snabbläget"...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.