12 262 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Grovlek på 175m el-kabel?
Sida 1 av 3
Vi ska sätta upp en liten hydroforpump nere vid en sjö 175m från huset. Pumpen är på 1100w. Kommer en 3G1,5 kabel räcka eller måste det vara 3G2,5 eller ännu mer?
Någon som har tips på var man kan köpa så långa längder, vore skönt att slippa skarva
Någon som har tips på var man kan köpa så långa längder, vore skönt att slippa skarva
Tjena!
Jag skulle ha andvänt mig av 2,5 kvadrat med tanke på hur lång kabeln blir.
Min spontana tanke är att spänningsfallet över en 1,5 kvadrat kabel som är 175 m och belastas med 1100w kommer att bli onödigt stort. Finns nog någon här som kan räkna ut hur stort det blir.. har inte formeln i huvudet..
Nu har jag räknat lite på spänningsfallet.. Det blir c:a 20V med 1,5 kvadrat och c:a 12V med 2,5 kvadrat. Alltså c:a 210V till pumpen med 1,5 och 218V till pumpen med 2,5.
MVH//Tommy
Jag skulle ha andvänt mig av 2,5 kvadrat med tanke på hur lång kabeln blir.
Min spontana tanke är att spänningsfallet över en 1,5 kvadrat kabel som är 175 m och belastas med 1100w kommer att bli onödigt stort. Finns nog någon här som kan räkna ut hur stort det blir.. har inte formeln i huvudet..
Nu har jag räknat lite på spänningsfallet.. Det blir c:a 20V med 1,5 kvadrat och c:a 12V med 2,5 kvadrat. Alltså c:a 210V till pumpen med 1,5 och 218V till pumpen med 2,5.
MVH//Tommy
Jag skulle lägga ned minst 10kv kabel.. för framtida bruk.. men det är ju jag det
Ränkna på utlösningsvillkoret också, högst väsentligt i sammanhanget...
Det har att göra med hur lång tid det tar för en säkring att lösa ut vid kort/jordsutning. Det som är avgörande är ledningens längd, area, matande nät och tranformator, när man vet alla parametrar kan man räkna ut hur stor säkring man får använda
väldigt viktigt! det är just i dessa fall man behöver göra en beräkning. att "friskriva" sig med en JFB räcker inte. Med en JFB slipper man problemet med farlig beröringsspänning vid jordfel, men inte att en för högt säkrad ledning tex orsakar brand pga kortslutning. Har man ett svagt elnät, dvs långt till en transformator, kan det ta mycket lång tid innan säkringen löser ut fastän det är direkt kortslutning i sista ändan.Fotografen skrev:
Oki, låter som det blir att ta ut en elektriker som får sätta upp ett nytt uttag på stolpen och se över vad som behövs. Ska ändå ha ut elektrikern för att se om det går att gräva ner en kabel till huset istället för luftledning som idag.
Utlösningsvillkoret gäller bara vid jordslutning inte kortslutning. Jag håller med om att detta är lika viktigt så att säkringen går sönder vid kortslutning fas till nolla eller fas till fas.Matti skrev:väldigt viktigt! det är just i dessa fall man behöver göra en beräkning. att "friskriva" sig med en JFB räcker inte. Med en JFB slipper man problemet med farlig beröringsspänning vid jordfel, men inte att en för högt säkrad ledning tex orsakar brand pga kortslutning. Har man ett svagt elnät, dvs långt till en transformator, kan det ta mycket lång tid innan säkringen löser ut fastän det är direkt kortslutning i sista ändan.
Enligt vad som sägs i övrigt i tråden angående utlösningsvillkor är ovanstående rekommendation helt felaktig. Denna bör därför kanske raderas?Gp skrev: