2 968 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
el-kabel farlig??
Vi har en kabel hängandes från stolpen till vårt hus, och jag är lite halvskraj för elektricitet. Är lite oroig över att den är så pass nära marken, jag kan lätt nå den om jag försöker, är det någonting man bör akta sig för när man rör sig kring den?
Är det en kabel (en plastad sak med flera ledare i) så är den säkert isolerad så att den inte är farlig vid direkt beröring. Däremot tycker jag det låter som att den hänger för lågt om du nu inte är ca 3 meter lång. 
tror dom brukar gräva ner den från sista stolpen och in i huset. över vägar ska det vara minst 4,5 meter. jag vet inte om det gäller för villatomt. men säg att du kommer med ett vedlass som är 4,5 meter högt så river du ner kabeln 
ring och hör vad dom säger, sen kanske någon här vet vad som gäller
ring och hör vad dom säger, sen kanske någon här vet vad som gäller
gjorde detta då vi dränerade...
energibolaget tog kost på det utanför huset (utom att gräva kanal / fylla igen då)
sen fick jag ordna godkännd elektriker av dem för att koppla från nya mätarskåpet på utsidan in till mitt kopplingsskåp...
kostnad, mätarskåp + kabel inne gratis (tjänster/gentjänster)
elektriker ca 1000pix...
energibolaget tog kost på det utanför huset (utom att gräva kanal / fylla igen då)
sen fick jag ordna godkännd elektriker av dem för att koppla från nya mätarskåpet på utsidan in till mitt kopplingsskåp...
kostnad, mätarskåp + kabel inne gratis (tjänster/gentjänster)
elektriker ca 1000pix...
Klicka här för att svara