Hej

Varför är så viktig den tredje överton i THD ?

tack
 
Mikael_L
Hej lina_adamson.
Din fråga är rätt oväntad och lite märklig, med tanke på vad du har postat hittils i forumet. :rolleyes:
Jag blir bara så nyfiken så jag måste fråga vad du håller på med för projekt? :o

posts:

övertoner

Hej
Varför är så viktig den tredje överton i THD ?
tack

Forum: El 2007-03-21, 09:29
Postat av lina_adamson
centralbeteckning

Hej
Vad innebär att en central betecknas som G1,G2..osv
tack

Forum: El 2007-03-14, 06:06
Postat av lina_adamson
Automatsäkring

hej
Hur många anslutningspunkter kan man avsäkra med bara en automasäkring? jag avsäkrade (tre uttag,två lampor,en kopplingsur).Är det rätt ?.
tack

Forum: El 2007-03-14, 05:59
Postat av lina_adamson
garage uttag

Hej
I vilken avstånd från golvet ett uttag(utanför garaget) måste sitta? 1300 mm?
tack

Forum: El 2007-03-12, 21:14
Postat av lina_adamson
hej jag har hittat några bilder på internet....

hej
jag har hittat några bilder på internet. tack
Forum: El 2007-03-11, 22:51
Postat av lina_adamson
utanpåligande och infällda bilder

Hej
var kan jag hitta några bilder av utanpå och infällda instalationer ?
tack

Forum: El 2007-03-08, 14:02
Postat av lina_adamson
centralen

hur många meter från golvet placerar man en central. min elktriker placerade den vid 2,10 m.
tack

Forum: El 2007-03-08, 09:37
Postat av lina_adamson
uttag för motorvärme

Hej
jag undrar vilken typ av uttag får man använda.
tack

Forum: El 2007-03-05, 08:48
Postat av lina_adamson
uttag-uttaglampor.

1) Hur många uttag kan man ansluta i en fas ? Är det 10 stycken?

2) Kan man koppla lamp-uttag,vägguttag i samma grupp? hur många stycken i så fall ?
tack

Forum: El 2007-03-02, 10:18
Postat av lina_adamson
ok,tack,men ska jag köpa : 1 pol,2 pol...

ok,tack,men ska jag köpa : 1 pol,2 pol "vad det betyder?
Forum: El 2007-03-02, 09:39
Postat av lina_adamson
Dubbeltrapp

Hej
Jag skulle behöva en dubbeltrap,för att tända en lampa från tre olika punkter.Men jag vet inte hur många apparater måste jag köpa.
Kan någon förklarar det.
...

Forum: El 2007-03-02, 09:31
Postat av lina_adamson
Varför bråkar ni??--är vi vuxna eller barn?

Varför bråkar ni??--är vi vuxna eller barn?
 
lina_adamson skrev:
Hej

Varför är så viktig den tredje överton i THD ?

tack
Hej

jag är bara nyfiken.
 
lina_adamson skrev:
Hej

Varför är så viktig den tredje överton i THD ?

tack
Inte för att klaga, men ordföljden du skriver i är rätt svår att förstå. Rättstava gärna en gång innan du skickar en fråga.
 
Haha jag tror "Lina" är en elev på nått av våra el-program gymnasier el. liknande, smart förvisso :p

lina_adamsson=Karl8000=Banned
 
Man blir inte banned bara för att man vill ha lite läxhjälp. Det fanns andra orsaker med Karl.

Däremot kan kanske vissa läxfrågor ligga lite väl långt från det som relevant för husbyggnad, då kanske vi moderatorer blandar oss i och ex. stänger tråden.
 
Och jag som bara är allmänt vetgirig blir grymt nyfiken på vad detta med övertoner inebär i starkstömmsvärlden.
 
Det är en belastning till ingen nytta.
 
hempularen skrev:
Man blir inte banned bara för att man vill ha lite läxhjälp. Det fanns andra orsaker med Karl.

Däremot kan kanske vissa läxfrågor ligga lite väl långt från det som relevant för husbyggnad, då kanske vi moderatorer blandar oss i och ex. stänger tråden.
Det jag menar är att det är ju samma person "Karl800" och "lina_adamsson" så vilka orsaker det nu fanns med "Karl8000" dyker nog snart upp med "lina_adamsson" också, vänta och se! :eek:
 
Mikael_L
Det enda problem jag har med att elektrikerelever hänger här och ställer frågor är att dom kan ju faktiskt få lära sig saker fel.

Jag skulle nog inte vilja ligga på operationsbordet under en kirurg som inhämtat sina kunskaper under studierna på något slags allmänt medicinforum... :o
 
tyvärr så verkar det som att en del kirurger inhämtat sina kunskaper på ett forum eller från ett paket bran-flakes, hjärnkirurger från ett paket brain-flakes :-)
skämt åsido.. inom alla yrkesgrupper finns det personer som är mindre lämpliga och personer som är mer lämpliga, det kommer vi alla att få leva med, eller dö av...
 
Mikael_L
pellefant skrev:
, det kommer vi alla att få leva med, eller dö av...
:D :D :D
 
gnistjagare skrev:
Inte för att klaga, men ordföljden du skriver i är rätt svår att förstå. Rättstava gärna en gång innan du skickar en fråga.

den tredje öveton är så viktig för att den är så ofta vanlig i vår anläggning,plus den udda i nolledare och det gör att ledarna blir så varm.

När uppstår övertoner i vår anläggning?,det uppstår när strömmen blir inte sinusformad,alltså när strömmen och spänningen inte sitter i fas.


Om någon behöver min hjälp så ställer jag gärna upp. Även er som behöver hjälp med läxor.
 
Mikael_L
lina_adamson skrev:
den tredje öveton är så viktig för att den är så ofta vanlig i vår anläggning,plus den udda i nolledare och det gör att ledarna blir så varm.

När uppstår övertoner i vår anläggning?,det uppstår när strömmen blir inte sinusformad,alltså när strömmen och spänningen inte sitter i fas.


Om någon behöver min hjälp så ställer jag gärna upp. Även er som behöver hjälp med läxor.
Ja tack !

En följdfråga, från din förklaring:
Är strömmen och spänningen alltid i fas när det är sinusvåg, alltså?
 
Mikael_L skrev:
Ja tack !

En följdfråga, från din förklaring:
Är strömmen och spänningen alltid i fas när det är sinusvåg, alltså?
cos phi...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.