3 584 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
övertoner
Sida 1 av 2
Hej
Varför är så viktig den tredje överton i THD ?
tack
Varför är så viktig den tredje överton i THD ?
tack
Hej lina_adamson.
Din fråga är rätt oväntad och lite märklig, med tanke på vad du har postat hittils i forumet.
Jag blir bara så nyfiken så jag måste fråga vad du håller på med för projekt?
posts:
övertoner
Hej
Varför är så viktig den tredje överton i THD ?
tack
Forum: El 2007-03-21, 09:29
Postat av lina_adamson
centralbeteckning
Hej
Vad innebär att en central betecknas som G1,G2..osv
tack
Forum: El 2007-03-14, 06:06
Postat av lina_adamson
Automatsäkring
hej
Hur många anslutningspunkter kan man avsäkra med bara en automasäkring? jag avsäkrade (tre uttag,två lampor,en kopplingsur).Är det rätt ?.
tack
Forum: El 2007-03-14, 05:59
Postat av lina_adamson
garage uttag
Hej
I vilken avstånd från golvet ett uttag(utanför garaget) måste sitta? 1300 mm?
tack
Forum: El 2007-03-12, 21:14
Postat av lina_adamson
hej jag har hittat några bilder på internet....
hej
jag har hittat några bilder på internet. tack
Forum: El 2007-03-11, 22:51
Postat av lina_adamson
utanpåligande och infällda bilder
Hej
var kan jag hitta några bilder av utanpå och infällda instalationer ?
tack
Forum: El 2007-03-08, 14:02
Postat av lina_adamson
centralen
hur många meter från golvet placerar man en central. min elktriker placerade den vid 2,10 m.
tack
Forum: El 2007-03-08, 09:37
Postat av lina_adamson
uttag för motorvärme
Hej
jag undrar vilken typ av uttag får man använda.
tack
Forum: El 2007-03-05, 08:48
Postat av lina_adamson
uttag-uttaglampor.
1) Hur många uttag kan man ansluta i en fas ? Är det 10 stycken?
2) Kan man koppla lamp-uttag,vägguttag i samma grupp? hur många stycken i så fall ?
tack
Forum: El 2007-03-02, 10:18
Postat av lina_adamson
ok,tack,men ska jag köpa : 1 pol,2 pol...
ok,tack,men ska jag köpa : 1 pol,2 pol "vad det betyder?
Forum: El 2007-03-02, 09:39
Postat av lina_adamson
Dubbeltrapp
Hej
Jag skulle behöva en dubbeltrap,för att tända en lampa från tre olika punkter.Men jag vet inte hur många apparater måste jag köpa.
Kan någon förklarar det.
...
Forum: El 2007-03-02, 09:31
Postat av lina_adamson
Varför bråkar ni??--är vi vuxna eller barn?
Varför bråkar ni??--är vi vuxna eller barn?
Din fråga är rätt oväntad och lite märklig, med tanke på vad du har postat hittils i forumet.
Jag blir bara så nyfiken så jag måste fråga vad du håller på med för projekt?
posts:
övertoner
Hej
Varför är så viktig den tredje överton i THD ?
tack
Forum: El 2007-03-21, 09:29
Postat av lina_adamson
centralbeteckning
Hej
Vad innebär att en central betecknas som G1,G2..osv
tack
Forum: El 2007-03-14, 06:06
Postat av lina_adamson
Automatsäkring
hej
Hur många anslutningspunkter kan man avsäkra med bara en automasäkring? jag avsäkrade (tre uttag,två lampor,en kopplingsur).Är det rätt ?.
tack
Forum: El 2007-03-14, 05:59
Postat av lina_adamson
garage uttag
Hej
I vilken avstånd från golvet ett uttag(utanför garaget) måste sitta? 1300 mm?
tack
Forum: El 2007-03-12, 21:14
Postat av lina_adamson
hej jag har hittat några bilder på internet....
hej
jag har hittat några bilder på internet. tack
Forum: El 2007-03-11, 22:51
Postat av lina_adamson
utanpåligande och infällda bilder
Hej
var kan jag hitta några bilder av utanpå och infällda instalationer ?
tack
Forum: El 2007-03-08, 14:02
Postat av lina_adamson
centralen
hur många meter från golvet placerar man en central. min elktriker placerade den vid 2,10 m.
tack
Forum: El 2007-03-08, 09:37
Postat av lina_adamson
uttag för motorvärme
Hej
jag undrar vilken typ av uttag får man använda.
tack
Forum: El 2007-03-05, 08:48
Postat av lina_adamson
uttag-uttaglampor.
1) Hur många uttag kan man ansluta i en fas ? Är det 10 stycken?
2) Kan man koppla lamp-uttag,vägguttag i samma grupp? hur många stycken i så fall ?
tack
Forum: El 2007-03-02, 10:18
Postat av lina_adamson
ok,tack,men ska jag köpa : 1 pol,2 pol...
ok,tack,men ska jag köpa : 1 pol,2 pol "vad det betyder?
Forum: El 2007-03-02, 09:39
Postat av lina_adamson
Dubbeltrapp
Hej
Jag skulle behöva en dubbeltrap,för att tända en lampa från tre olika punkter.Men jag vet inte hur många apparater måste jag köpa.
Kan någon förklarar det.
...
Forum: El 2007-03-02, 09:31
Postat av lina_adamson
Varför bråkar ni??--är vi vuxna eller barn?
Varför bråkar ni??--är vi vuxna eller barn?
Haha jag tror "Lina" är en elev på nått av våra el-program gymnasier el. liknande, smart förvisso 
lina_adamsson=Karl8000=Banned
lina_adamsson=Karl8000=Banned
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Man blir inte banned bara för att man vill ha lite läxhjälp. Det fanns andra orsaker med Karl.
Däremot kan kanske vissa läxfrågor ligga lite väl långt från det som relevant för husbyggnad, då kanske vi moderatorer blandar oss i och ex. stänger tråden.
Däremot kan kanske vissa läxfrågor ligga lite väl långt från det som relevant för husbyggnad, då kanske vi moderatorer blandar oss i och ex. stänger tråden.
Och jag som bara är allmänt vetgirig blir grymt nyfiken på vad detta med övertoner inebär i starkstömmsvärlden.
Det jag menar är att det är ju samma person "Karl800" och "lina_adamsson" så vilka orsaker det nu fanns med "Karl8000" dyker nog snart upp med "lina_adamsson" också, vänta och se! :eek:hempularen skrev:
Det enda problem jag har med att elektrikerelever hänger här och ställer frågor är att dom kan ju faktiskt få lära sig saker fel.
Jag skulle nog inte vilja ligga på operationsbordet under en kirurg som inhämtat sina kunskaper under studierna på något slags allmänt medicinforum...
Jag skulle nog inte vilja ligga på operationsbordet under en kirurg som inhämtat sina kunskaper under studierna på något slags allmänt medicinforum...
tyvärr så verkar det som att en del kirurger inhämtat sina kunskaper på ett forum eller från ett paket bran-flakes, hjärnkirurger från ett paket brain-flakes 
skämt åsido.. inom alla yrkesgrupper finns det personer som är mindre lämpliga och personer som är mer lämpliga, det kommer vi alla att få leva med, eller dö av...
skämt åsido.. inom alla yrkesgrupper finns det personer som är mindre lämpliga och personer som är mer lämpliga, det kommer vi alla att få leva med, eller dö av...
gnistjagare skrev:
den tredje öveton är så viktig för att den är så ofta vanlig i vår anläggning,plus den udda i nolledare och det gör att ledarna blir så varm.
När uppstår övertoner i vår anläggning?,det uppstår när strömmen blir inte sinusformad,alltså när strömmen och spänningen inte sitter i fas.
Om någon behöver min hjälp så ställer jag gärna upp. Även er som behöver hjälp med läxor.
Ja tack !lina_adamson skrev:den tredje öveton är så viktig för att den är så ofta vanlig i vår anläggning,plus den udda i nolledare och det gör att ledarna blir så varm.
När uppstår övertoner i vår anläggning?,det uppstår när strömmen blir inte sinusformad,alltså när strömmen och spänningen inte sitter i fas.
Om någon behöver min hjälp så ställer jag gärna upp. Även er som behöver hjälp med läxor.
En följdfråga, från din förklaring:
Är strömmen och spänningen alltid i fas när det är sinusvåg, alltså?
