15 974 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
Får man dölja en eldosa?
Hej!
Håller på att renovera ett rum i mitt hus (byggt 1954) och skulle då bl. a sänka innertaket.
Inkommande el kommer in i en takdosa, som kommer att döljas av det nya innertaket.
Får man dölja eldosor, eller måsta jag dra om elen ?
/Anders
Håller på att renovera ett rum i mitt hus (byggt 1954) och skulle då bl. a sänka innertaket.
Inkommande el kommer in i en takdosa, som kommer att döljas av det nya innertaket.
Får man dölja eldosor, eller måsta jag dra om elen ?
/Anders
Du får inte dölja en dosa med kopplingspunkt! Går det däremot att dra vidare dom kopplingar som finns i dosan till en som inte täcks så kan du bara skarva på ett elrör som du drar igenom den dosan du ska täcka. Alltså flytta kopplingarna till nästa dosa i ett angränsande rum eller liknande. Fick själv göra detta i en gamal gaderob som ska bli badrum. Allt på rekomendation från min elektriker.
Tack för svaret Gutte!
Om jag tolkar dig rätt är det alltså OK och bygga in dosan om jag inte har några kopplingar i den, utan bara drar nya kablar rakt igenom dosan till slutpunkterna (dvs i mitt fall ett befintligt vägguttag och en annan befintlig kopplingsdosa som är synlig)
/Anders
Om jag tolkar dig rätt är det alltså OK och bygga in dosan om jag inte har några kopplingar i den, utan bara drar nya kablar rakt igenom dosan till slutpunkterna (dvs i mitt fall ett befintligt vägguttag och en annan befintlig kopplingsdosa som är synlig)
/Anders
Gör du så kommer du aldrig kunna dra ny el genom dosan utan att riva taket.ancr skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Så illa behöver det väl inte vara. Beror väl på hur trådarna går genom dosan, rakt genom eller i 90-graders böjar. Det senare lär ställa till trubbel, medan rakt igenom kan fungera med lite meck. Jag säger dock inte att det är enkelt, men nog tror jag att det kan gå.
Ja självklart men så stod det inte i texten jag citerade...Gutte skrev:
Klicka här för att svara