Ska bygga bastu i källaren och behöver dra in en ny trefasmatning till aggregatet. I relaxen/bastun ska all föläggning ske dolt men det kommer inte att gå att komma tillräckligt nära centralen med VP-rören. Vilka alternativ finns för de sista 30 cm till centralen?

- EKLK sista biten med övergång i utanpåliggande dosa i det rum centralen sitter?
- Infäld dosa i den torra delen av relaxen plus EKLK på slutet?
- FK hela vägen, men kablarna i tunn PVC-slang (e motsv) sista biten? Elektrikern gjorde så när han återanvände gamla kablar för inkoppling av fjärvärmeväxlaren, dock enfas.
- Flexslang plus något typ att skydd?
- Annat?

Vad är tillåtet, vad borde bli bäst?

Nej, jag tänker inte själv ge mig in i centralen, men det är ju bra att känna till möjligheterna innan man börjar förhandla med ett par elektriker, smäller upp nya väggar etc.

Det är tillåtet att låta flexröret gå utanpåliggande om det inte finns risk för mekanisk åverkan. Fk:N är grundisolerad och med röret så blir det dubbelisolerad mao lika bra som manteln i kabel.

Erik_D skrev:
Det är tillåtet att låta flexröret gå utanpåliggande om det inte finns risk för mekanisk åverkan. Fk:N är grundisolerad och med röret så blir det dubbelisolerad mao lika bra som manteln i kabel.
Tack Erik_D för upplysningen, låter som plan A alltså! Det enda luriga blir väl en
nittigradare med flexröret, men elektrikern får väl böja efter han dragit igenom
kablarna. ;)

Nu är det ju bara ca 20 cm som det är frågan om. Vad skulle varit smartast om
röret kommit ut ett par meter från centralen? Lite nyfiken... :)

Mja antingen dosa av o sen gå över till kabel eller låta röret gå hela vägen bort till centralen i en elkanal.

kan man inte dra ekk hela vägen?

pellefant skrev:
kan man inte dra ekk hela vägen?
Kanske ända in i aggregatet? Slipper onekligen en del kopplingar, men jag
ber nog ändå om en infäld dosa vid aggregatet för framtida bruk.

Ekk direkt blir dessutom snyggt, gjorde så för några år sedan i badrummet
för att slippa dosor. Kabeln via vp genom väggen och en diskret silikonfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.