Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

"Tilläggsgipsa"

Hej!
    Har spånplattor på väggarna i ett hus från -76.
    Tapeterna har korvat sig i hörnen och tänkte därför bättra på förutsättningarna för en ny tapet.
    Har tänkt att sätta upp 13mm gips mot spåplattorna men blev fundersam hur man ska göra vid vägguttag och kontakter.
    Det verkar finnas nån typ av förhöjningsring att sätta mot dosan så att man kan flytta ut "innanmätet" i nivå med gipsen (såvida ledningarna räcker till) - stämmer detta?

2.    länk #2
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland
    Inloggad
    Ja, det stämmer. Finns överallt. Passa på att komplettera elen med fler uttag osv om du i alla fall skall smälla på ett lager gips.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

3.    länk #3

Tackar för detta!
    Vet du om man får göra detta som privatperson enligt Lagen?

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

ett tips bara, tror du inte att det räcker med 6mm. gips, s.k. reparationsgips, billigare och smidigare att jobba med...

//Martin

5.    länk #5
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland
    Inloggad
    Enligt lagen får man inte pilla speciellt mycket på elen. Det finns en spikad tråd med vad som gäller.

6 mm gips väger mindre och smidigt att jobba med, men är inte billigare per kvm.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Nu är jag ingen jätteexpert på hurt man skall tolka vad som får göras. Det stämmer att man inte får göra speciellt mycket.

Men man får byta ut uttag och brytare om man har "nödig kännedom". Det innebär att man får koppla bort uttag i samband med ex. en gipsning av väggen. Då borde man även få sätta in förhöjningsringar, men det är min amatörtolkning, helt säker kan jag inte vara.

En förutsättning är som sagt att du vet helt säkert hur du skall koppla in uttagen igen.

Tänk särskilt på att det handlar inte bara om att få in rätt trådar på rätt ställe utan också om att alla kopplingar är perfekt utförda. Annars kan det bli varmt.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Mar 2006

ett tips bara, tror du inte att det räcker med 6mm. gips, s.k. reparationsgips, billigare och smidigare att jobba med...

//Martin
    6mm gips e värdelöst, fattar inte varför folk köper det??? 13 mm bättre planar ut eventuella ojämnheter, 6mm följer bara ojämnheter....
    Bökigt att hålla på med, spricker lätt, går lät sönder.......

8.    länk #8

6 mm gips väger mindre och smidigt att jobba med, men är inte billigare per kvm.
    Nej, jag har heller inte hittat renoveringsgips som är billigare än vanligt gips.

9.    länk #9

Men man får byta ut uttag och brytare om man har "nödig kännedom". Det innebär att man får koppla bort uttag i samband med ex. en gipsning av väggen. Då borde man även få sätta in förhöjningsringar, men det är min amatörtolkning, helt säker kan jag inte vara.
    Det låter ju logiskt i alla fall.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

6mm gips e värdelöst, fattar inte varför folk köper det??? 13 mm bättre planar ut eventuella ojämnheter, 6mm följer bara ojämnheter....
    Bökigt att hålla på med, spricker lätt, går lät sönder.......
    Som alternativ till att bredspackla t ex en strukturtapet duger 6mm gips gott. Men jag håller med dig avseende nackdelarna richard.
    I mörkret är alla ledningar svarta.

11.    länk #11
    kalleknass avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2006

Tycker ni renoveringsgips lätt går sönder? Dom skivorna jag har haft var så fulla av glasfiber att man nästan kunde få ihop ändarna (nä, inte riktigt så mycket ) och ojämnheter försvann helt.
    Vi satte upp dom med gipsbruk för att inte få ihåliga ställen på väggen. Smeta på väggen och tryck dit skivan och skruva fast med några sporadiska fixeringsskruvar, sen binder gipsbruket ihop det på mindre än 30min.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01