2 947 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ej ansluten nolla?
Jag skulle installera min nya spishäll (Husqvarna QHC645X) igår och trodde i min enfald att jag endast behöver koppla in sladden från den gamla spishällen (från 1988) och sedan ansluta till det befintliga vägguttaget. Så enkelt var det inte, för det verkar som att nollan inte är ansluten! (Nolledningen var tejpad, men jag kollade även med en elmätare.) Den gamla hällen har en trefasanslutning, det står 380 V 3 ~, medan den nya ska ha
400 V 2 N ~, och jag behöver alltså en nolla. Måste jag ta dit en elektriker som drar om ledningarna och/eller ansluter nollan, eller kan jag göra något själv?
400 V 2 N ~, och jag behöver alltså en nolla. Måste jag ta dit en elektriker som drar om ledningarna och/eller ansluter nollan, eller kan jag göra något själv?
> Du behöver väl ingen nolla om ovanstående märkning stämmer?
> Om du behöver nolla så ska det stå 400 V 2 N~.
Nu har jag rättat till det, men jag hade skrivit fel, naturligtvis - det står 400 V 2 N~ på den nya spisen och 380 V 3 ~ på den gamla.
> Om du behöver nolla så ska det stå 400 V 2 N~.
Nu har jag rättat till det, men jag hade skrivit fel, naturligtvis - det står 400 V 2 N~ på den nya spisen och 380 V 3 ~ på den gamla.
Om du har nollan framdraget så kan du koppla in den själv.
Skruva fast den på N-skruven i Perilexuttaget.
Kolla så att det är en nolla du har framdraget bara, mät. Den kan ju även vara lös i centralen.
Skruva fast den på N-skruven i Perilexuttaget.
Kolla så att det är en nolla du har framdraget bara, mät. Den kan ju även vara lös i centralen.
Är du inte säker på vad du ska göra och hur så ring elektrikern. Det är inte värt risken för att spara några ynka hundralpappar. Det blir extra rörigt i centralen om du har JFB och det blir ännu värre om du har mer än en jfb
Tack för alla svar! Nu har jag kontaktat en elektriker, för dragningarna till mitt kök är en enda röra, trots att de inte är mer än 16-17 år gamla. I vägguttaget är blå ledning ansluten till L1, och när jag mätte spänningen mellan L1 och L2/L3 igår var den noll. I förrigår var den 400 V, vilket är konstigt eftersom jag inte har gjort något, och ingen säkring har gått. Så nu fungerar inte en av fyra hällar. I somras var det likadant, och den började fungera igen Utan att jag hade gjort något; den händelsen hade jag glömt. Givet allt detta vågar jag naturligtvis inte göra något själv.
Klicka här för att svara