6 610 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
spis Pen ledare
Hej jag jobbar som elektriker, men har dock inte gjort det särskilt länge, men nu blev jag lite förvirrad när jag skulle koppla in en spis i hemmet, spisen har L1 L2 L3 samt en Pen ledare från spisen, jag ska ansluta de i en anslutningdosa, men hur ska jag ansluta de, från centralen till anslutningdosan har jag dragit fram 5x2,5mm
Jag måste ändra runt nolla/jord i centralen eller? (bör kanske tilläggas ny central med jfb)
Jag måste ändra runt nolla/jord i centralen eller? (bör kanske tilläggas ny central med jfb)
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Du skriver PEN ledare, är du säker på det. En PEN ledare är ju kombinerad nolla och jord. Det har man aldrig så vitt jag vet på en apparat.
Är det inte så att det är 3 faser utan nolla, och en skyddsjord?
Är det inte så att det är 3 faser utan nolla, och en skyddsjord?
jo det kan stämma men där står PEN i spisens kopplingspunkt, men i manualen står där skyddsjordhempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Vad är det för spis? Det sannolika är väl att det är skyddsjord och att någon kines har gjort fel etikett till plinten. Men sannolikhet duger ju inte framförallt inte om det gäller jord.
kanske borde kontakta tillverkaren.
kanske borde kontakta tillverkaren.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Spisar har INTE PEN: Måste vara felmärkt av nån importör eller nåt.
PEN-ledare används till stigarledningar, centraler och sånt, och ska ha minst 10mm2.
Det är säkert som det skrevs här ovan 3 faser och skyddsjord.
Ohmmät mellan anslutningen märkt "PEN och chassiet på spisen så ser du snart hur det ligger till. Sedan är det bara på med en Perilexkontakt och plugga in.
Lycka till !
PEN-ledare används till stigarledningar, centraler och sånt, och ska ha minst 10mm2.
Ohmmät mellan anslutningen märkt "PEN och chassiet på spisen så ser du snart hur det ligger till. Sedan är det bara på med en Perilexkontakt och plugga in.
Lycka till !
Men om det nu är någon form av "ful-spis" så ser man ju inte om dom utnyttjar PE-ledaren även som neutral-ledare internt i spisen.hammonddme100 skrev:Spisar har INTE PEN: Måste vara felmärkt av nån importör eller nåt.
Lycka till !
Isåfall ska du ha plattorna och ugnen påslagna, spisen ej ansluten och kolla om du har nått värde mellan fas-ledarna och PE(N)-anslutningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
ja man får ju inte förutsätta att det är märkningen som är felaktig. Oavsett hur mycket man tror det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden