2 292 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Röntgensyn i väggar?
Hej,
Jag funderar över hur eluttagen är hopkopplade / dragna i väggarna i mitt hus. Det saknas jord i massor av uttag och jag tänkte se om det verkar väldigt komplicerat att dra dit ny (självklart med elektrikers hjälp).
Det saknas i alla fall elritningar såklart. Finns det något instrument eller annat sätt för att identifiera hur kablarna är dragna?
Hälsningar,
Marcus
Jag funderar över hur eluttagen är hopkopplade / dragna i väggarna i mitt hus. Det saknas jord i massor av uttag och jag tänkte se om det verkar väldigt komplicerat att dra dit ny (självklart med elektrikers hjälp).
Det saknas i alla fall elritningar såklart. Finns det något instrument eller annat sätt för att identifiera hur kablarna är dragna?
Hälsningar,
Marcus
Jag skulle tro att artikelnummer 32-6991 hos clas ohlson är vad du söker.
"Metall/spänning/trädetektor för lokalisering av reglar, elledningar och metallföremål i väggar,golv och tak m.m. Digital display för noggrann visning. Ljud indikering. Visar med en ljusstråle vart det lokaliserade mätobjektet börjar och slutar. Drivs med 1 st 9V batteri typ 6F22. (medföljer ej). Storlek 175x78x34 mm."
198 pix och de har ju 30 dagars öppet köp = trevligt.
Jag har inte provat den där men har nånstans en uråldrig pryl märkt "metek 1" som reagerar på nätspänning i närheten, den är det bästa hjälpmedlet som finns när det gäller julbelysningar som trilskas (så länge de inte har transformator vill säga...)
Det finns betydligt dyrare instrument som man kan koppla in i ena änden på en kabel och se hur lång kabeln är, fast jag vet inte hur bra det fungerar på elinstallationer, förgreningar o.s.v. borde ställa till oreda, det funkar nog mycket bättre på telefonkablar....
"Metall/spänning/trädetektor för lokalisering av reglar, elledningar och metallföremål i väggar,golv och tak m.m. Digital display för noggrann visning. Ljud indikering. Visar med en ljusstråle vart det lokaliserade mätobjektet börjar och slutar. Drivs med 1 st 9V batteri typ 6F22. (medföljer ej). Storlek 175x78x34 mm."
198 pix och de har ju 30 dagars öppet köp = trevligt.
Jag har inte provat den där men har nånstans en uråldrig pryl märkt "metek 1" som reagerar på nätspänning i närheten, den är det bästa hjälpmedlet som finns när det gäller julbelysningar som trilskas (så länge de inte har transformator vill säga...)
Det finns betydligt dyrare instrument som man kan koppla in i ena änden på en kabel och se hur lång kabeln är, fast jag vet inte hur bra det fungerar på elinstallationer, förgreningar o.s.v. borde ställa till oreda, det funkar nog mycket bättre på telefonkablar....
Jag var nog lite trött när jag rekomenderade spänningssökaren... den är väl rätt okej om man vill veta exakt var i väggen VP-rören går, men för att se vad som är kopplat vad så är det nog bättre att rycka i ledningarna som du säger, eller för att få en ungefärlig koll så bryter man en säkring i taget och ser vad som lägger avEl_-micke skrev:
lossa även taklamputtagen, det kan vara dragit via dom
ofta funkar det att vara två personer och rycka å lyssna.
går det inte att få in dragfjäder brukar jag löda ihop dom nya FKna med dom gamla och använda dom som dragtråd. det är inte så bra att dra en ensam fk(gul/grön) i ett rör där det redan finns fk. risk finns att den nöter hål på isoleringen på dom befintliga fkna. pga friktion blir det rejält varmt och plasten kan smälta.
ofta funkar det att vara två personer och rycka å lyssna.
går det inte att få in dragfjäder brukar jag löda ihop dom nya FKna med dom gamla och använda dom som dragtråd. det är inte så bra att dra en ensam fk(gul/grön) i ett rör där det redan finns fk. risk finns att den nöter hål på isoleringen på dom befintliga fkna. pga friktion blir det rejält varmt och plasten kan smälta.
Tack. Det här kommer ta tid men det kanske är bäst att rycka i tråder i kombination med att veta var det går rör.
Hade varit väldigt trevligt med en elritning...
Såg ett tips i tidningen "Gör Så Här". Där tipsades det om att en kompass kunde detektera plåtreglar.
När tidningen testade så visade det sig att det var mycket svårt att hitta regeln :-/ men de hittade flertalet elledningar i väggen istället. ;D
Har inte testat själv om det funkar.
När tidningen testade så visade det sig att det var mycket svårt att hitta regeln :-/ men de hittade flertalet elledningar i väggen istället. ;D
Har inte testat själv om det funkar.
om man öppnar alla takdosor, kopplingsdosor och apparatdosor så går det att se hur många rör som kommer till repektive dosa, sen så kan ju riktningen på röret (oftast men inte alltid) ange åt vilket håll röret går. antalet trådar i respektive rör ger åxå vägledning. kanske blåsa med tryckluft i röret och en annan person känner var det kommer luft? en ide jag fick nu, har aldrig provat det...en elektriker behöver nog inte en elritnig, oftast kan han lista ut hur rören är dragna.
Det finns ett riktigt fulknep som inte är att rekomendera och det är att helt enkelt överlasta ett uttag med förbrukare allt kortsluta jord och fas. Sen vet man vilken säkring det var....
För att hitta ledningsvägen så bryt centralen och skruva ur/stäng berörd säkring. kortslut sedan jord och fas och sen är det bara att ta multimetern och mäta i kopplingsdosorna tills man hittar de berörda
För att hitta ledningsvägen så bryt centralen och skruva ur/stäng berörd säkring. kortslut sedan jord och fas och sen är det bara att ta multimetern och mäta i kopplingsdosorna tills man hittar de berörda
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har testat att leta en jordkabel på detta viset, fick inte det minsta utslag och jag testade två olika kompasser. Kabeln i fråga låg ca 30-40 cm under marken, vilket jag senare märkte (när vi kom med grävaren).perese skrev:
Not, det är kring en strömförande ledare som ett magnetfält bildas, alltså det måste vara en förbrukare igång för att få några utslag. Det är ett tag sedan gymnasie-fysiken, men visst är det så?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden