Ska installera några infällda spottar (6 st) Det är 12v/20W. Nu är det så att gruppen jag kommer använda är avsäkrad med 10A, denna gr kommer åxå mata uttag och övrig belysning. Om man räknar på 12V/20W kommer varje spot dra ca1,67A,

6 st spottar blir ju ca10 A... Det blir ju inge bra... Eller blir det annorlunda eftersom det sitter en trafo innan?

Det blir lite annorlunda ja. Det är watt talet du ska koncentrera dig på dvs 12X20=240W ca 1.1 A vid 230 V. Nu får du ju lite förluster i trafon osv men om du räknar med att dina spottar drar 2A så ska det vara lugnt

OK, så man får räkna med matningarna till trafon, så klart, och där är ju spänningen 230V. Då funkar det bättre.
Varje trafo matar 3 st spottar, vardera är ju 20W.
Kan man tänka 120W/230V= ca 0,5A? (Per trafo, om man bortser från förluster i denna)

Du kan räkna på det sättet och du ser också att några 12V lampor inte påverkar strömförbrukningen för 230V anslutningen nämnvärt. För hemmabruk och under "normala" förhållanden behöver du inte räkna på strömförbrukningen när det gäller vanliga lampor.

Skönt! Man tackar för hjälpen! Då kanske det blir ett gäng till, man brukar väl räkna på 1 spot/m2. En annan sak när det gäller trafon:

Det brukar väl oftast sitta en färdig sladd med en stickkontakt på, men för min del kommer det bli EKK från dosa som ska mata trafon, jag hoppas det går att byta och dra EKK:n direkt in i trafon...
Spottarna tänkte jag skaffa på Clas Ohlson Art# 32-3808. Nån annan som har koll på dessa spottar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.