Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Dec 2005

Passkontakter

Finns det bara en sorts passkontakter (a.k.a. passdelar) för porslinssäkringar eller finns det varianter? Bortsett från olika strömstyrka/färg alltså...

Vill gå upp till 16A på en ledig propp som jag nu ska använda till min micro (2,5 mm2 FK draget) och om jag då köper en passkontakt på t ex Jula så vill jag ju att den passar...
    Senast redigerad av dalle 2007-03-27 11:24

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Kalmar

10-25A är samma gänga om det är det du menar

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Japp. Bara en typ såvitt jag vet. Iaf upp till 63 A, och större "porslinssäkringar" finns väl inte?

Det som däremot skiljer sig är gängan på själva propphuven. Standard är gänga II, men vid byte till 35A eller större måste man byta till gänga III. Men det behöver du ju inte bekymra dig om i det här fallet...

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Japp. Bara en typ såvitt jag vet. Iaf upp till 63 A, och större "porslinssäkringar" finns väl inte?

Det som däremot skiljer sig är gängan på själva propphuven. Standard är gänga II, men vid byte till 35A eller större måste man byta till gänga III. Men det behöver du ju inte bekymra dig om i det här fallet...
    Det finns Gänga IV (fyra, 4)också 80 och 100 A

Samt gänga V (fem, 5 ) Men den har en mycket lägre stigning på gängorna, dessa är gamla prylar från 50-talet, men dessa fungerar, dessa har ersatts med "Knivsäkringar"
    (har 2 st gänga V (5) i bilen, tror att dessa är ovärderliga om en propphuv går sönder.....)

5.    länk #5

Elektricitet

olika värden på säkringar...

6.    länk #6
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

jag behövde några passdelar, på jula, clasohlosn kostade de ca 5kr styck, tänkte jag hör på lokala elfirman (typ hål i väggen) de tog bara typ 2 kr stycket..

'Lågprisbutiker' är överreklammerade ibland

7.    länk #7

Håller med, däremot är tillgängligheten kanon (t ex söndag em...). Tror även elbutik tog runt 3kr.

Orsaken till att jag frågade egentligen var att passdelen följde med ut när jag skruvade ur en propp häromdagen och då bara porslinsbiten. Då blev jag lite osäker om det var någon annan sorts passdel, med det var alltså bara så att den gått sönder. Det gick faktiskt att sätta tillbaka proppen med passdel och allt.

Jag tänker passa på att byta den när jag ändå säkrar upp den andra. Lite osäker på hur jag ska få loss den lilla metallbottenplattan. Kanske det funkar med en tång? Tror inte att jag får plats med en hylsnycklel.

Ja, jag kommer att bryta strömmen helt innan jag gör detta!!!

8.    länk #8

Elektricitet

olika värden på säkringar...
    Gul, gänga 5 var inte att leka med - 125A!!! Skulle vilja se den IRL, måste vara en riktig groffsing...

9.    länk #9

Någon berättade för mig att den "vanliga" gänga II är Edisongänga 27 d.v.s. samma som på vanliga glödlampor.
    Då borde man ju, rent hypotetiskt, kunna ta ur passbiten och skruva i en glödlampa istället. Då skulle man få olika mycket ljus i elrummet beroende på hur mycket man belastar den aktuella gruppen...
    Någon som provat?

10.    länk #10

Lite osäker på hur jag ska få loss den lilla metallbottenplattan. Kanske det funkar med en tång? Tror inte att jag får plats med en hylsnycklel.

Ja, jag kommer att bryta strömmen helt innan jag gör detta!!!
    Hade samma hos mig för en tid sedan. En standard hylsa gick in i hålet så det var inga problem

11.    länk #11

Och gänga III är lika med E40 sockel, d.v.s stora glödlampor...

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

Någon berättade för mig att den "vanliga" gänga II är Edisongänga 27 d.v.s. samma som på vanliga glödlampor.
    Då borde man ju, rent hypotetiskt, kunna ta ur passbiten och skruva i en glödlampa istället. Då skulle man få olika mycket ljus i elrummet beroende på hur mycket man belastar den aktuella gruppen...
    Någon som provat?
    Lampan begränsar strömmen i kretsen så fort glödtråden går upp i temperatur så du har en annan bieffekt att ta hänsyn till. Annars är det en rätt trevlig metod att ha en lampa i serie med lasten vid felsökning. Har använt den många gånger själv vid felsökning av elektroniska apparater med konventionella transformatorer t ex. förstärkare. Då i och för sig inte med en glödlampa i proppskåpet utan en lös sådan på testbänken. Trevligt att inte smälla säkringar eller orsaka mer skada i apparaten än nödvändigt om det ursprungliga felet kvarstår.
    I mörkret är alla ledningar svarta.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01