2 570 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hur processa om el-räkning??
Jag fick en saftig el-räkning sist där det enligt specifikationen påstås att jag gjort av med 12.389 kwh i augusti.
Vi var ju bl.a. på semester i två veckor, och så vitt jag vet glömde vi inte stänga av någon storförbrukare. Pannan var inte ens påslagen.
Leverantören var villig att kolla el-mätaren, men var det inget fel på den skulle jag få betala 900:- för den undersökningen + att jag fortfarande skall betala för den höga förbrukningen.
VAD GÖR MAN ????
Vi var ju bl.a. på semester i två veckor, och så vitt jag vet glömde vi inte stänga av någon storförbrukare. Pannan var inte ens påslagen.
Leverantören var villig att kolla el-mätaren, men var det inget fel på den skulle jag få betala 900:- för den undersökningen + att jag fortfarande skall betala för den höga förbrukningen.
VAD GÖR MAN ????
Leverantören läser ju inte av mätaren en gång/månad om du inte har en timmätare som levererar avlästa värden varje natt. Hur kan han då påstå att du har gjort av så mycket under augusti månad? Förbrukningen är ju helt orimlig. Med den förbrukningen skulle inte dina huvudsäkringar stoppa och du skulle ha en temperatur på kanske 40 grader varmt inne. Har de inte sett fel på en 10 potens så du skall ha 1238KWh
16,6 kWh per timme i augusti, och leverantören inser det osannolika med den förbrukningen?
Det är ingen avstämning som har gjorts?
Om det skulle vara fel på mätaren borde den visa hög förbrukning månaderna efter också.
Det är ingen avstämning som har gjorts?
Om det skulle vara fel på mätaren borde den visa hög förbrukning månaderna efter också.
Börja med att ta rätt på om "din" komun har någon/några konsumentvägledare. Det är tyvärr inget krav längre men vettiga kommuner har dem kvar.
Finns de så prata med dem först.
Fråga: vad har du för huvudsäkringar och hur många trefas prylar har du? på 16A huvud så är det diskutabelt om det ens går att bränna så mycket
Finns de så prata med dem först.
Fråga: vad har du för huvudsäkringar och hur många trefas prylar har du? på 16A huvud så är det diskutabelt om det ens går att bränna så mycket
det är inte en sluträkning?eller ett decimalfel?annars blir det drygt 24 Ampere per fas kontinuerligt hela månaden, dvs 5.500 W per timme! låter väldigt högt oavsett vad som skulle varit på. du kan kolla mätaren själv, det brukar stå något om antal varv motsvarar si o så många kW(om det är en gammal mätare) en ny visar ju digitalt med siffror. slå av/dra ur (ev skruva ur säkringar) så inga förbrukare är igång. se att mätaren står still. koppla in tex en kupevärmare eller något annat med känd effekt, ex vis 1200 Watt. avläs mätaren, ta tid tex 10minutersförbrukning. räkna ut skillnaden mellan mätarställningarna.enligt exemplet 1200 W på en timme ger för 10 min (10/60=0,16667) 0,16667*1200=200 Watt förbrukning.elmätaren bör då visa ungefär samma som den beränade förbrukningen, kolla på samma sätt alla tre faserna. du får kolla vilket uttag som ligger på vilken fas. ha bara en huvudsäkring i taget iskruvad.
Man har inte gjort en avläsning denna månad?
Det är vanligt att den beräknade effektuttaget inte övernstämmer med det riktiga och har man inte gjort en avläsning på några år så kan det bli en smärre chock när det väl görs.
Det är vanligt att den beräknade effektuttaget inte övernstämmer med det riktiga och har man inte gjort en avläsning på några år så kan det bli en smärre chock när det väl görs.
En arbetskamrat hade stora problem med en felaktig mätare i sitt hus.
Årsförbrukningen låg på 68.000 kWh
(134 kvm2 med egen kamin i 3 plan, 3 glas fönster och tilläggsisolerat).
Efter strider med elbolaget kom dom och bytte mätaren, efter det låg förbrukningen på drygt 1500 kWh per månad.
De skulle testa den gamla mätaren och gjorde så, han fick till svar att det inte var något fel på mätaren............ >
Årsförbrukningen låg på 68.000 kWh
Efter strider med elbolaget kom dom och bytte mätaren, efter det låg förbrukningen på drygt 1500 kWh per månad.
De skulle testa den gamla mätaren och gjorde så, han fick till svar att det inte var något fel på mätaren............ >
Hej
Det löser sig.
Totalt sett var det riktigt, det var bara Vattenfall som var lite slöa.
I och med att jag bytte leverantör i september skulle ju Vattenfall göra slutavläsning.
De gjorde de inte utan de uppskattade bara förbrukningen. När de sedan läste av sluträkningen på den nya fjärravläsningsmätaren som monterades i Oktober var förbrukningen högre än vad de räknat med och de la då hela summan på Augusti månad eftersom det var sista månaden jag hade Vattenfall som leverantör.
Den summan skulle sedan betalas nu i Januari.
De erkände att det var "dåligt" gjort av dem så de gav mig en räntefri avbetalningsplan.
Det löser sig.
Totalt sett var det riktigt, det var bara Vattenfall som var lite slöa.
I och med att jag bytte leverantör i september skulle ju Vattenfall göra slutavläsning.
De gjorde de inte utan de uppskattade bara förbrukningen. När de sedan läste av sluträkningen på den nya fjärravläsningsmätaren som monterades i Oktober var förbrukningen högre än vad de räknat med och de la då hela summan på Augusti månad eftersom det var sista månaden jag hade Vattenfall som leverantör.
Den summan skulle sedan betalas nu i Januari.
De erkände att det var "dåligt" gjort av dem så de gav mig en räntefri avbetalningsplan.
Klicka här för att svara