Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Göra om fast/lös installation till fast?

Hej!

Jag behöver tips för att få fason på en installation som förra ägaren till huset har lämnats efter sig.

Vi har en fontänpump i trädgården, från den går det en jordkabel till källaren. Jordkabeln övergår i en kopplingsdosa till en gummikabel som avslutas med en vanlig stickpropp. Proppen sitter i en dygnstimer som sitter i ett vanligt vägguttag.

Lilla Felet: Detta är vad jag har förstått en blandad installation.

Alvarliga felet: Gummikablen är inte dragavlastat i kopplingsdosa, nu sitter den dock högt upp på väggen men småfolket kan få för sig att dra den ändå.......................

Timer är en simple dygnstimer som man kan ändra varje kvart på. Men jag gillar att använda en sådan. Billig och lätt att programera.

Lösningförslag
    1. Simplaste: Byta ut den dosa som finns till en med dragavlastning.
    2. Avancerad: Bygga in den befintliga lösning i ett apparatskåp för jag gillar att använda en standard dygnstimer.

Hur mycket "fel" är det att bara göra alternativ ett?

/Elefant

2.    länk #2
    snuttjulles avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005

Detta va spännande
    Va helt hundra på att det va tillåtet att från stickpropp göra en fast instalation om kabeln då självklart har dragavlastning. Inget man får göra utan behörighet iaf men iaf. Har sett detta i stora sammanhang där hela ljusanläggningen va utdraget på stickproppar för att kunna mata in dem i ljusstyrningen som hyrdes för stunden.

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Saknar behörighet men jag skulle nog hävda att det ska ses som fast installation och då ska den vara just fast monterad och inte på stickpropp.

Jag skulle fastmontera. Sätta en timer i en normkapsling eller om det går i centralen och dra fram en egen matning till fontänpumpen. Jordfelsbrytare förutsätter jag

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Visst kan man mata vid tillfällen få gå över från stickpropp till fastsatt installation. Exempel är t.ex. el i apparater (där en apparat kan vara t.ex. en möbel) som matas med stickpropp. Teatrar har oftast stora patchfält för att kunna korskoppla el till dimmerpacks.

Ett annat exempel är elmatning via elintag från t.ex. generatorer. Där kan hela hus vara anslutna via lösa kablar med kontakter i ändarna.

Nägot generellt förbud finns nog inte. Däremot finns det säkert många regler som påverkar när det är tillåtet.

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Hela hus via kontakter i änden på lösa sladdar har varit uppe här förut i en lång (och infekterad) tråd. Det bör man inte göra.

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Jun 2006

Hela hus via kontakter i änden på lösa sladdar har varit uppe här förut i en lång (och infekterad) tråd. Det bör man inte göra.
    Handlade inte det om en helt vanlig stickpropp och den medföljande risken för att fas/nolla blir felanslutna (så t.ex. en enpolig brytare bryter nollan istället för fasen) ?
    Det är ju i så fall inte tillämpbart på t.ex. en generatoranslutning med handske.

7.    länk #7
    Inloggad
    Tänkte väl snarare på att ett hus som ansluts till en generator ofta har en normal fast ansutning också. Och då krävs rät speciella arrangemang för att förhindra att man dels får ut generatorel bakvägen ut på nätet (och steker en linjearbetare), dels så att inte nätel kommer ut på stiften i kontakten när generatorn inte är ansluten.

8.    länk #8
    snuttjulles avatar

Jag vet att jag hörde mig för från behöriga ang detta då jag tänkte koppla in en mindre UPS mot fasta uttag. Och då fick jag besked att det va OK men som jag skrev i förra tråden så kommer man ju inte runt behörighetskraven bara för att man ansluter med stickpropp i ena enden.

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Men så där väldigt pragmatiskt, så skulle jag själv nog koppla enligt alternativ 1, sen se till att ha lite koll på prylarna under de kommande åren, ie byta gummikabeln när den börjar "ruttna".
    Men iom att det inte är riktigt 100%, så se till att ta bort det hela om huset säljs, så ingen annan står där med problemet.

10.    länk #10
    Inloggad
    bara en liten fundering, har du jordfelsbytare, även på det uttaget som detta är kopplat på?

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Ställer kravet på att skyddsjorden inte ska vara brytbar i någon del av installationen till problem i det här fallet?

El-intag är speciella eftersom de kräver säker allpolig brytning (för att skydda linjearbetare), lokalt jordtagsystem (inte bara ett litet "spett") och mycket annat. Men det är mera reglerna för separata matning än just för stickproppar.

För att spinna vidare på det snuttjulle sa: allt som kan leverera starkström (ups, generator osv) ska egentligen uppfylla kraven för jordförbindelse även vid ett ledningsbrott. För små portabla ups:ar som matar lös utrustning verkar ett allmänt undantag finnas. Å andra sidan verkar man strunta ganska friskt i detta, jag har sett även stora ups-installationer gjorda av stora elfirmor utan separat jordning. Fel, men billigare.

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Dec 2005

Äh, kom igen sawsaw - 700 är "mycket jämnare"...

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Äh, kom igen sawsaw - 700 är "mycket jämnare"...
    Håller med!! Fast 800 är ännu jämnare

14.    länk #14
    snuttjulles avatar

Tack för ytterligare ett bra och klargörande inlägg från sawsaw.
    Tanken med att jorden måste vara hel även vid kabelbrott på inkomande i UPSen hade jag glömt bort helt. Tänk vad bra detta forum är. Måste kolla om vi har egna jordtag på de stora UPSer vi har på jobbet.

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Tack för alla synpunkter. Bra forum,alltid bra svar med motivering, uppskattas!

Ja, Hela huset har jordfelsbryatare så det är lungt!

Okej, Jag får nog göra det jobbiga och skruva ditt ett kopplingsur.

sawsaw: 1000 är riktigt jämnt :-).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01