13 550 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
vad är trefas?
Trefas innebär att man har tre ledare med sinusformade spänningar, som är fasförskjutna mot varandra 120 grader.
Laster måste därför ha minst tre anslutningar, t.ex. tre motstånd i en elpatron. De kan anslutas direkt mellan faserna (delta) eller kopplas ihop i en mittpunkt (nolla) med ändarna mot faserna (Y).
Strömmen går då genom motstånden mellan faserna. Nollan är neutral, alltså varken plus eller minus.
I det svenska systemet har vi 400 V växelspänning mellan faserna och 230 V växelspänning mellan fas och nolla.
Laster måste därför ha minst tre anslutningar, t.ex. tre motstånd i en elpatron. De kan anslutas direkt mellan faserna (delta) eller kopplas ihop i en mittpunkt (nolla) med ändarna mot faserna (Y).
Strömmen går då genom motstånden mellan faserna. Nollan är neutral, alltså varken plus eller minus.
I det svenska systemet har vi 400 V växelspänning mellan faserna och 230 V växelspänning mellan fas och nolla.
Skjuter in en liten fråga....
Hur går det med jordfelsbrytaren om man kör en deltakoppling?
Kommer den inte lösa ut när inte samma ström går i nollan som i faserna?
Hur går det med jordfelsbrytaren om man kör en deltakoppling?
Kommer den inte lösa ut när inte samma ström går i nollan som i faserna?
Nejdå, jordfelsbrytaren fungerar som den ska ändå. Den kollar summan av strömmarna i alla tåtarna och så länge inget slinker ut via jord blir den ändå noll.Lilienberg skrev:
Vid Y-koppling med symmetriska linjära laster blir strömmen i nollan också noll.
Klicka här för att svara
