Byggahus.se
Jag läste en artikel om elinstallationer i senaste "Fine Homebuilding" Där påpekar författaren att man inte får knöla in hur mycket tråd som helst i dosorna, bara för att det får plats. Vid belastning kommer värmeutvecklingen i trådarna att vara proportionell mot strömmen i kvadrat och längden av de strömförande ledarna. Dosans värmeavgivande area är ju konstant.

Vad gäller för Europeiska installationer? Eller gör vår högre spänning att strömmarna blir lägre så att det inte är ett problem?

I en normal enfasdosa (i bostad) har vi inte mer än 2x10 A i ström (ström i fasen och tillbaka i nollan), hur vi än belastar så blir det aldrig mera. Om våra 10 A fördelas till 10 belastningar i dosan så kommer värmeutvecklingen att minska då "utgående" area ökar till 15mm@?£. Att knöla in så mycket tråd att luftcirkulationen skulle förhindras så till den milda grad är mycket osannolikt.

Vad man kan försöka göra är att dra så mycket som möjligt direkt utan att skarva i dosorna.

Prototypen

Edit: Försökte med (alt)253 men det ska vara 15mm2 i texten

Jag glömde att påpeka att "Fine Homebuilding" är en Amerikansk tidskrift. Där har man ungefär hälften av vår spänning, och därmed fyra gånger större effektutveckling, givet att man tar ut samma effekt och ledararean är 1,5 mm². Det har de sannolikt inte. Jag får försöka kolla upp saken.

Hur långa brukar ni yrkesmän kapa trådarna? 10-15 cm utanför dosa?

De kan ju inte ta ut 4ggr mer ur samma area som vi har, antingen har de grövre trådar eller så säkrar de också för ca 10A, och får ut en 4e del av effekten.

Nu har jag kollat upp lite uppgifter: Amerikanerna tillåter 20A för 12 gauge tråd. 12 gauge har diametern 2,68 mm. Det blir en ledararea av 5,64 mm². Den är alltså 3,76 gånger vår vanliga 1,5 mm². Det betyder att vi har ungefär samma effektutveckling per meter (eller fot) tråd som vi.

mattiasp skrev:
Nu har jag kollat upp lite uppgifter: Amerikanerna tillåter 20A för 12 gauge tråd. 12 gauge har diametern 2,68 mm. Det blir en ledararea av 5,64 mm². Den är alltså 3,76 gånger vår vanliga 1,5 mm². Det betyder att vi har ungefär samma effektutveckling per meter (eller fot) tråd som vi.
Jobbig dragning låter det som.

De drar inte som vi, utan klamrar kabeln direkt på reglarna. Dessutom är dessa 5,64 mm² entrådiga. Att koppla såna i trånga utrymmen verkar inte så kul. Deras elsystem verkar något svårjobbat.

mattiasp skrev:
Jag glömde att påpeka att "Fine Homebuilding" är en Amerikansk tidskrift. Där har man ungefär hälften av vår spänning, och därmed fyra gånger större effektutveckling,
Hur får du detta till fyra gånger större effektutveckling??

prototypen skrev:
Edit: Försökte med (alt)253 men det ska vara 15mm2 i texten

Du kan inte använda siffertangenterna ovanför bokstäverna om du skall använda Alt-knappen. Du måste använda det separata siffertangenterna vid sidan om. Dvs det fungerar inte på en bärbar dator om den inte har löst tangentbord med separata siffertangenter......

gnistjagare skrev:
Hur får du detta till fyra gånger större effektutveckling??
Om P=U*I (1)
Och U=R*I (2)
Så är P=R*I² (3)

Givet (1), och P=konst, så blir I dubbel då U halveras. Jag antog ju samma effektuttag ur kretsen.

Effektutvecklingen i tråden i dosan blir då enligt (3) P=R*2². Vidare antog jag att R=konst. (eller eg. arean) P(i dosan vid U=110) blir då 2²*P(i dosan vid U=220)

Nu konstaterade vi senare att R inte är konst, utan snarare 1/4, vilket skulle ge ungefär samma effektutveckling i dosan.

Jag upprepar frågan så att den inte glöms bort: Hur långa brukar ni yrkesmän kapa trådarna? 10-15 cm utanför dosa?

roli skrev:
Du måste använda det separata siffertangenterna vid sidan om. Dvs det fungerar inte på en bärbar dator om den inte har löst tangentbord med separata siffertangenter......
Det funkar om man trycker ner NumLk, och använder det numeriska tangentbord som brukar finnas bland bokstäverna, på mjkluio789, Men det blir vansinnigt bökigt att göra så bara för att skriva ² istället för 2.. :)

hempularen skrev:
De kan ju inte ta ut 4ggr mer ur samma area som vi har, antingen har de grövre trådar eller så säkrar de också för ca 10A, och får ut en 4e del av effekten.
Det är inte ofta man får tillfälle att rätta dig, så det gäller att passa på! Du menade nog "eller så säkrar de också för ca 10A, och får ut halva effekten"

Testar mm253

Prototypen

Mikael_L
prototypen skrev:
Testar mm253

Prototypen
Du/ni behöver inte posta för att se om det fungerar, det syns direkt i redigeringsfönstret om ni fick till tecknet. :rolleyes:

Jag kan lägga till ett par:
alt + 241 = ±
alt + 230 = µ

Brukar använda dom på jobbet

Ja givetvis halva effekten, jag var lite trött (tror jag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.