Bör det vara 2.5 kvadrats kabel om skåpet är säkrat till 16A ??
Jag ska installera en ångkabin som kommer dra ca 3000 W
Och för närvarande går det 1.5 kvadrats kabel i väggen och med 10A propp
så det måste säkras om i skåpet. Men frågan är hur det ligger till med kabeln???

Mvh Daniel :-?

ja! samt allpolig(tvåpolig) brytare som bryter både fas och nolla, antingen vid centralen eller i samma rum som ångmaskinen.+ jordfelsbrytare 30mA

Ett alternativ som vi har disskuterat på detta forum är att dra fram tvåfas 400V 0ch sätta upp en transformator prim 400/ sek 230V. Den skall i centralen säkras av med 10A på varje fas och 16A på sekundärsidan på transformatorn. Det skall givetsvis vara en tvåpol brytare och det bör finnas en jordfelsbrytare.

testa först vad den tar......dom brukar ligga på 11-12amp..........i en normal villainstallation brukar det räcka med att ersätta 10 med 13amps autosäkring

Granit999 skrev:
Ett alternativ som vi har disskuterat på detta forum är att dra fram tvåfas 400V 0ch sätta upp en transformator prim 400/ sek 230V. Den skall i centralen säkras av med 10A på varje fas och 16A på sekundärsidan på transformatorn. Det skall givetsvis vara en tvåpol brytare och det bör finnas en jordfelsbrytare.
Visst går det, men var gör du av den klumpen?

anslutningskabeln till mitt bubbelkar blir rejält varm 3G1,5 och en effekt på 2000W värme + två pumpar på ca 750 W vardera=3500 W, 10 A håller men jag har ändrat till 16A och 2,5 mm2, känns säkrare så....

Ja , Tackar för svaren !

Jag får väl ta och ringa elektrikern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.