Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Aug 2005

Stötar i duschen

Hej.Det har uppkommit en rätt så obehaglig överaskning hemma hos oss.Tösen har klagat att hon får stötar från duschblandaren när hon duschar men efterssom jag inte har kännt ngt så har jag avfärdat henne...Framm tills idag när även jag kände det.

Det är liksom stötar som kommer pulserande med ca 3 sek. mellanrum.Inga starka stötar men det är obehagligt.Jag har elgolvvärme,men även när jag stängde av den så upphörde inte stötarna att komma.Stängde även av hydroforen och varmvattenberedaren men det bara fortsatte att pulsera. OBS jag upplever att det pulserar kraftigare när duschen är på än när den är avstängd.

Är det ngn av Er som har ngn idé vad det kan vara och hur man kan mäta sig fram till var felet ligger?

Mvh Manu

2.    länk #2
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Re: Stötar i duschen

Jag har råkat ut för samma sak för många år sen.
    Då fick jag även stötar från tvättställsblandaren. Ringde efter en elektriker som kunde konstatera att det var ett jordfel i frysboxen. Detta fick till följd att hela vattensystemet var strömförande. Han påpekade att det var livsfarligt att vistas i huset och tyckte att vi hade haft en enorm tur eftersom ingen hade kolat av.
    Mitt råd är att du ringer lysmasken omedelbums!

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

3sek mellan..(funderar)...............låter ju som om det kunde vara ett elstängsel aggregat nånstan i närheten som är dåligt jordat

4.    länk #4
    pellefants avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2004
    Län: Norrbotten

tänkte åxå på elstängsel när jag läste...

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2006

Jag har oxå råkat ut för jordfel i frysboxen... min flickvän klagade över strömförande bänkdiskmaskin.
    Jag gjorde det enkelt och bröt en fas i taget för att isolera källan, när jag lokaliserat vilken fas felet låg på var det inte så många uttag/apparater att kolla.

Bara för nyfikenhetens skull... har du oxå en gram-frys???

6.    länk #6
    apersson850s avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Kronoberg

Om det är en elstängselapparat någonstans går det ju lätt att kolla. Slå av huvudströmbrytaren och se om problemet försvinner.

Detta kräver ju att det inte är din egen elstängselapparat, förstås...
    Värmer med sol, ved och (helst inte) el.

7.    länk #7
    pellefants avatar

från bubbelkaret kan jag känna lite ström(krypström) om jag står på det blöta klinkergolvet och stoppar ned handen i vattnet. det käns bara där jag har någon hudspricka. jag har jordfelsbrytare som jag kollat att den löser med jfb-provare så det är väl lite läckström. men det här låter ju som mer än någon enstaka mA.

8.    länk #8

Hej på Er.Nu är man tebax*L*...jag tänkte kolla fas för fas eller rättare sagt dra ut säkring för säkring tills jag upptäcker felet( förhoppningsvis).

Vad det gäler Elstängsel så går grannens stängsel precis vi tomtgränsen,men att det ska var den..hur troligt är det?

9.    länk #9
    pellefants avatar

hittar du inget hos dej så kan du ju prata med grannen om att testa å slå av stängslet.
    han kanske vill ha bra jord i sitt stängsel åxå?
    om man potentialjordar alla ledningar och utsatta delar så borde kanske såna här fenomen försvinna, eller?

10.    länk #10

manu skrev:

Vad det gäler Elstängsel så går grannens stängsel precis vi tomtgränsen,men att det ska var den..hur troligt är det?
    mycke troligt...............

11.    länk #11

Angående frysen, så är det Electrolux (gammal sådan), men det är inte den som orsakar felet!

Har nu testat att bryta allt, och det fortsätter, håller som bäst på att ringa grannen...

Fortsättning följer....

12.    länk #12

Tja, vad skall man säga annat än Tack El-micke! Hade aldrig kommit på det utan din hjälp!

Visst var det grannens elstängsel som spökade. Även grannen mitt emot hade samma problem. Nu är iaf stängslet avstängt, och bonden skall försöka utröna vad felet är.

Så nu är duschen uppe igen!

13.    länk #13

;D be honom kolla jordspetten...............man brukar räkna med att det behövs 1m jordspett/ joul som aggregatet ger..................brukar vara problem att få bra jordning när det är frust o marken har dålig ledningsförmåga

14.    länk #14

Ska göra det, men jag undrar hur i hela friden letar den sig in i mitt hus?

15.    länk #15
    pellefants avatar

går den i marken till din vattenledning och gör vattnet "spänningssatt", sen så har du jord via avloppet- de två möts i duschen där någon står och strömmen går genom denna?

strömmen hava outgrundliga vägar...

du o grannen och bonden kan ju pissa på jordspettet eftersom det då blir fuktigt och salterna gör att ledningsförmågan förbättras

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01