2 591 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Gummikabel - ej svart..
Jag har tänkte skruva ihop ett par egna förlängningskablar att ha på bygget och vill INTE ha svarta - de blandas ju alltid ihop med alla andras..
Nu är då frågan om det går att få tag på gummikabel (REVE, RDOE eller annat) som inte är svart utan t.ex. gul, blå, röd etc..
Har sett ibland att det säljs både röda och gula men inte hittat lös kabel någonstans..
Någon som vet, helst skall ju firman ligga i Göteborgsområdet, alt. kunna skicka kabel..
Nu är då frågan om det går att få tag på gummikabel (REVE, RDOE eller annat) som inte är svart utan t.ex. gul, blå, röd etc..
Har sett ibland att det säljs både röda och gula men inte hittat lös kabel någonstans..
Någon som vet, helst skall ju firman ligga i Göteborgsområdet, alt. kunna skicka kabel..
Ja, jag har sett lite färgade kablar här och där, fast då har de ju varit färdigmonterade - det jag var på jakt efter är själva kabeln - utan anslutningar.. Visserligen går det ju att kapa och göra om, men helst skulle jag ju bara haft själva kabeln..
<El-Micke.. Jodå, det är så jag gjort hittills, bytt alla stickpropparna mot röda - det fungerar väl, men det hade vart lite kul med helfärgade kablar istället - framför allt om det är svårt att få tag på för då lär jag bli ensam om dem...
Det är självklart inget världsstort problem - jag vill åt den färgade kabeln mest för kul..
<El-Micke.. Jodå, det är så jag gjort hittills, bytt alla stickpropparna mot röda - det fungerar väl, men det hade vart lite kul med helfärgade kablar istället - framför allt om det är svårt att få tag på för då lär jag bli ensam om dem...
Det är självklart inget världsstort problem - jag vill åt den färgade kabeln mest för kul..
Clas Ohlson har ett extra mjukt och slitstarkt kablage som är gul i 10 m längd och orange (har jag för mig) i 25 m längd. Men som sagt inte lös kabel då.
Jag köpte en gul för 169 kr för att kunna se och hitta den lättare. Kan vara bra i lokaler med mycket bråte och med lite skum belysning. Även utomhus då man vill undvika att köra över kabeln. 25 m kostar 295 kr. Dyrt, men det blir ju inte billigare att skruva ihop själv. Annars är väl tipset från El-micke bra. Då får du din egen unika skarvsladd. Du kan ju även märka de med märkband.
Jag köpte en gul för 169 kr för att kunna se och hitta den lättare. Kan vara bra i lokaler med mycket bråte och med lite skum belysning. Även utomhus då man vill undvika att köra över kabeln. 25 m kostar 295 kr. Dyrt, men det blir ju inte billigare att skruva ihop själv. Annars är väl tipset från El-micke bra. Då får du din egen unika skarvsladd. Du kan ju även märka de med märkband.
Det var absolut inget fel på tipsen, hoppas ni inte läste mig så...
Det var bara det att jag var nyfiken om det gick att få tag på den lösa kabeln i och med att jag sett färdig sådan kabel lite här och där, men jag får väl köpa en färdig och kapa istället då..
Tack för hjälpen, om någon kommer på vart man kan köpa färgad gummikabel för allroundbruk så kan ni väl slänga in ett svar här i tråden..
Det var bara det att jag var nyfiken om det gick att få tag på den lösa kabeln i och med att jag sett färdig sådan kabel lite här och där, men jag får väl köpa en färdig och kapa istället då..
Tack för hjälpen, om någon kommer på vart man kan köpa färgad gummikabel för allroundbruk så kan ni väl slänga in ett svar här i tråden..
Måste bara ställa en fråga av ren nyfikenhet:
Du är alltså beredd att köpa en "färdig" kabel och klippa kontakterna för att sedan kunna montera egna? Varför vill du absolut montera egna kontakter? Ska du ha CEE-don, eller? :-?
Du är alltså beredd att köpa en "färdig" kabel och klippa kontakterna för att sedan kunna montera egna? Varför vill du absolut montera egna kontakter? Ska du ha CEE-don, eller? :-?
Nix, inget sådant..
Dock vill jag göra lite olika varianter..
T.ex.
En med färdig 3vägs grenkoppling.
Lite olika längder, 3m. - 5m. - 15m. - 25m.
En med självstängande lock o.s.v.
Ja, du förstår vad jag menar..
Dock vill jag göra lite olika varianter..
T.ex.
En med färdig 3vägs grenkoppling.
Lite olika längder, 3m. - 5m. - 15m. - 25m.
En med självstängande lock o.s.v.
Ja, du förstår vad jag menar..

H05BQ-F/ H07BQ-F
Polyuretanmantlad och EPR-isolerad anslutningskabel för applikationer där kabeln utsätts för kraftigt mekaniskt slitage. För inom- eller utomhusbruk. Typiska använd-ningsområden är handverktyg, på byggarbetsplatser, i gruvindustrin, i maskininst-allationer m.m.
Norm: CENELEC HD 22.10 S1
Uppbyggnad: Fintrådig ledare av förtent koppar. Ledarisolering av EPR-gummi. Innermantel av EPR-gummi. Yttermantel av Polyuretan.
Märkspänning: 300/500 V
Provspänning: 2000 V AC
Omgivningstemperatur: -40° C till +85° C
Minimum böjradie : 4 x ytterdiametern
Färg, yttermantel: Gul
QWPK 3G1,5
Artikelnummer: 0542130
Leverantörsartikelnr: QWPK3G1,5
UNSP/SC: 26121500
Materielklasskod: Q210
Avtalspris: 48.86 + moms /m
Det kostar att ligga på Topp
Mm, det kan man säga..
Konstigt ändå att det inte finns, borde ju vara någon mer än jag som vill ha..??
T.ex. kan man ju tänka sig att Bosch skulle vilja använda blå sladd, Dewalt gul, Milwaukee röd o.s.v.
Konstigt ändå att det inte finns, borde ju vara någon mer än jag som vill ha..??
T.ex. kan man ju tänka sig att Bosch skulle vilja använda blå sladd, Dewalt gul, Milwaukee röd o.s.v.
Klicka här för att svara