Hallå, hur räknar man ut förbrukning och kostnad för t ex om man har i motorvärmaren till bilen dygnet runt? Säg för enkelhetens skull att motor- och kupévärmare drar 1000 W tillsammans. Hur räknar man ut vad kostnaden blir? Är det 1000 W / timme eller hur funkar det? Är jag helt ute och cyklar nu eller blir det 24 kW / dygn? Det innebär i så fall en kostnad på runt 20 kr / dygn eller ca 600 kr / månad. Det kan ju inte stämma. Berätta nu hur det ligger till med räkenskaperna så jag kan sova lugnt.

Kuriosa: När vi bodde i en hyresrätt i stan hyrde vi parkeringsplats för 200 kr /mån inkl el. Om man räknar som jag skrev så gick de ju back, för vi hade då i sladden dygnet runt och det var ingen intervallstyrning på stolpen utan full matning hela tiden  :)

// Lidman

Jo, det blir 24 kWh (kilowattimmar) per dygn. men motorvärmaren är ju oftast bara på en stund på morgonen (1-2h?). Att ha den på för full dygnet runt är nog ovanligt. Sen kanske det finns termostat i motorvärmaren så att den inte går för fullt när den värmt upp motorn?

Usch vad trist att jag hade rätt. Jag som är van att jämt ha bilen varm och go. Man kan ju få för sig att köra en sväng på eftermiddagen eller kvällen men 600 spänn / mån är det nog inte värt. Däremot funderar jag nu starkt på att dra in en tvåpolig strömställare till köket bakom gardinen så man kan slå på strömmen till uttaget på husväggen nån timme innan man ska iväg. Då slipper man ju gå ut och koppla bilen i kylan (förutsatt att man har kopplat den när man parkerade) och klarar sig från höga elräkningar.

// Lidman

Lidman skrev:
Däremot funderar jag nu starkt på att dra in en tvåpolig strömställare till köket bakom gardinen så man kan slå på strömmen till uttaget på husväggen nån timme innan man ska iväg. Då slipper man ju gå ut och koppla bilen i kylan (förutsatt att man har kopplat den när man parkerade) och klarar sig från höga elräkningar.

// Lidman
Precis det skall jag förbereda fasaden för imorgon, perfekt att plugga i när helgen kommer och man vill vara lite mer spontan i sitt åkande ;)

Har redan ett "superduperbilvärmaruttag" från Garo som funkar bra till vardags:
1970916.JPG

Jga tror nog att 1000W är lite lågt räknat för både kupe- och motorvärmarelement. Det dubbla, 2000 W låter rimligare tycker jag.

Detta innebär att dina 600 kronor/månad istället blir 1200:-/månad.

Aldrig funderarat på timer?

Ca 300W för en blockvärmare har jag för mig. Effekten på kupévärmaren är ju oftast valbar, mellan 600-2000W, beorende på märke/modell.

När kommer det bilar/extrautrustning med uttag för varmvatten som värms av VP? ;)

Har hört att t.ex. SL-bussarna värms upp på detta sätt i depåerna.

Så hur mycket drar en vanlig motorvärmare om man räknar bort kupévärmaren? 300W?

JLT skrev:
Jga tror nog att 1000W är lite lågt räknat för både kupe- och motorvärmarelement. Det dubbla, 2000 W låter rimligare tycker jag.

Detta innebär att dina 600 kronor/månad istället blir 1200:-/månad.

Aldrig funderarat på timer?
Jag tog bara 1000W som exempel och ja, jag har en timer men ibland är det trevligt att helt oplanerat kunna hoppa in i en varm bil om det är -25 ute, men det blir nog lite väl dyrt så jag kör nog på brytargrejen i köket, alternativt går ut och startar bilen tio minuter innan avfärd och spär på växthuseffekten lite extra  ;)

// Lidman

Lidman skrev:
alternativt går ut och startar bilen tio minuter innan avfärd och spär på växthuseffekten lite extra  ;)
// Lidman
Kallstarter sliter kraftigt på motorn. Lär också kosta några kronor bensin.

Varför inte köpa en trådlös fjärrströmbrytare för några hundringar på CO?

Ett sätt är att ha en 24-timmars timer som ställs så att den går en timme/avstängd en timme, samt avstängd på nattimmarna om du inte behöver ut och åka då med.
Borde minst halvera kostnaden för uppvärmningen. ;)

ByggaNytt skrev:
När kommer det bilar/extrautrustning med uttag för varmvatten som värms av VP? ;)

Har hört att t.ex. SL-bussarna värms upp på detta sätt i depåerna.
Tror att Calix testade en variant där en "termos" låg i bagagen på bilen. När temperaturen på bilen var uppe i normal arbetstemperatur så öppnade en ventil och sen var "termosen" med hela tiden du körde. När nyckeln stängdes av så stängde ventilen och några liter hett vatten blev kvar i termosen. När man sedan startade så vred man om tändningen i tändningsläge och väntade någon halv-helminut så var motorn varm. Tror projektet lades ner eftersom det inte fungerar om bilen exempelvis står still 2-3 dygn.

Saab har testat liknande saker. Bla så la man en slinga runt avgasrör/katalysator för att värma kylarvattnet snabbt vid start. Funkade aldrig bra nog

Tomtebo skrev:
Kallstarter sliter kraftigt på motorn. Lär också kosta några kronor bensin.
Det gör det säkert men min gamla Saab 9000 är en slitstark gammal räv och inte vill den ha bensin för 600-1200 kr/mån som elen kostar de gånger man nu vill kallstarta den.

Edit: Det är en hel del ironi både nu och i mitt tidigare inlägg om kallstarter och växhuseffekt mm. mm. om nu någon hade missat det och tagit allt på fullaste allvar.

// Lidman

Ja men hur har du nu räknat?

600kr/mån = 20 kr dygn = 10 tim på fullefekt med en 1500wats kupevärmare plus 500W motorvärmare vi priset 1kr/kwh.

En liten timer inne som man kan slå på manuellt eller med klocka så kan vi skära ned det där med åtminstånne 70% och 6 kr dagen är det värt för mindre slitage inget isskrapande och en varm bil att sätta sig i

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.