Det har jag aldrig sett och har svårt att tänka mig att det finns pga värmeutvecklingen men kanske någon annan med totalkoll på spottar har ett annorlunda svar!?
Varför 230volts spots? 12volt ger vitare ljus och har längre hållbarhet, och dimmas ner snyggare - sen är det inte så petnoga med vad du använder för kabel efter trafon, bara den har area nog.
Jag är inte klok med 12volts area, för jag lägger 4kvmm till och mellan spottar, för att förhindra förluster på vägen.
Och värmeutvecklingen i och ovan armaturen är det nog hide-a-lite som är bäst på på marknaden just nu. Jag har sett att dom har ventilerade kanter runt deras armaturer, så det är någon som tänkt till lite där.
Däremot kan du nog glömma att få det där 'spot' ljuset, alltså koncentrerad riktad kägla, för det får man bara med GU5.3 lampor, och dom kan man inte få in på 45mm bygghöjd.
Har du funderat i diodlampor? Ingen värme, men det behövs lite fler av dom. Och dom måste vara varm-vita för att få någorlunda okej färg i rummet. Annan sorts trafo.