24 447 läst ·
19 svar
24k läst
19 svar
Betongspårfräs?
Sida 1 av 2
Misstänker att det är en sån jag ska ha om jag behöver spåra upp i vårat betong-innertak för att flytta taklampor till bättre positioner.
Frågan är väl snarast om det är vettigast att hyra en bra spårfräs eller att köpa en på te x JULA?
När sen spåren är gjorda hur fäster man bäst kabeln och ska den ligga i ett VP rör?
Tacksam för svar.
Frågan är väl snarast om det är vettigast att hyra en bra spårfräs eller att köpa en på te x JULA?
När sen spåren är gjorda hur fäster man bäst kabeln och ska den ligga i ett VP rör?
Tacksam för svar.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag köpte Julas och är mycket nöjd.
Det beror ju på hur mycket man skall använda fräsen om man skall köpa eller ej.
När du fräst förlägger du VP-rör och drar i tråd (FK).
Förresten, är det tak du skall spåra i ...det blir nog jobbigt utav f*n.
Kan du inte bara fästa upp anslutningssladdarna med list istället?
Det beror ju på hur mycket man skall använda fräsen om man skall köpa eller ej.
När du fräst förlägger du VP-rör och drar i tråd (FK).
Förresten, är det tak du skall spåra i ...det blir nog jobbigt utav f*n.
Kan du inte bara fästa upp anslutningssladdarna med list istället?
Har samma problem... Ska bygga ett spa i källaren och det finns inga ledningar dragna alls. Takhöjden är väldigt dålig så att göra en taksänkning är inte att tala om.Rostig_9000i_-88 skrev:
Några idéer?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Endera får man bita i det sura äpplet och fräsa i taket (glöm ej dunderhonungen
).
Eller så får man helt enkelt göra en utanpåliggande installation, det går faktiskt att få det riktigt snyggt också.
Ett tredje alternativ är kabelkanaler ...detta blir ju iof. också en utanpåliggande installation.
Eller så får man helt enkelt göra en utanpåliggande installation, det går faktiskt att få det riktigt snyggt också.
Ett tredje alternativ är kabelkanaler ...detta blir ju iof. också en utanpåliggande installation.
Här ska det fräsas i taket 
På tal om fräsning. Vad skulle man använda för typ av verktyg för att fräsa in vp rör i en gipsvägg? Jag vill dölja kablar från front högtalare, centerhögtalare och plasma tv.
Anna klinga till betongspårfräsen??
På tal om fräsning. Vad skulle man använda för typ av verktyg för att fräsa in vp rör i en gipsvägg? Jag vill dölja kablar från front högtalare, centerhögtalare och plasma tv.
Anna klinga till betongspårfräsen??
Prova med morakniven, alt. en mattkniv med rakt blad.brevik skrev:
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
146 kr inkl moms
Läs mer
MrMagic: Det är just det (dammet) som får mig och fundera på om man ska hyra en proffsbetongfräs med dammsugare till istället för att köpa på Jula?
Jag har en grovdammsugare som ska gå att koppla till Julas Betongspårfräs.
Länk: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=140484542&pf_id=SE-040004
Jag har en grovdammsugare som ska gå att koppla till Julas Betongspårfräs.
Länk: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=140484542&pf_id=SE-040004
Nu börjar ni ringa in problemet. Att spårfräsen gör snygga "rännor" är förvisso trevligt men enligt mig inte anledning nog för att köpa in alternativt hyra en. Det är dammet som är det stora problemet. Jag har spårat en hel del med en vanlig vilkelslip och en liten borrhammare, detta gjordes utan dammsugare och jag säger bara: Fy fan. Snitten blev helt ok och slutresultatet är jag mycket nöjd med, men jag skulle aldrig göra om det pga dammet. Vad vill jag säga med detta? Sök lösningen som minimerar dammet, inte lösningen som gör de snyggaste snitten. Det fixar man ändå enkelt med lite bruk.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Jag håller helt med att man måste ha en grovdammsugare tillkopplad betongspårfräsen.
Jag glömde helt att skriva det i mina tidigare inlägg.
:-[
Se även till att ha en lång dammsugarslang annars måste man ställa upp dammsugaren på en extra trappstege eller stol för att slangen skall räcka.
Jag har en grovdammsugare för ca 800:- från Bauhaus (Herkules) och den har en lång slang.
[smiley=thumbsup.gif]
Men kom ihåg att det dammar även om man har en dammsugare och glöm inte hörselskydd & skyddsglasögon samt en huggmejslel för att knacka ur spåren.

Jag glömde helt att skriva det i mina tidigare inlägg.
:-[
Se även till att ha en lång dammsugarslang annars måste man ställa upp dammsugaren på en extra trappstege eller stol för att slangen skall räcka.
Jag har en grovdammsugare för ca 800:- från Bauhaus (Herkules) och den har en lång slang.
[smiley=thumbsup.gif]
Men kom ihåg att det dammar även om man har en dammsugare och glöm inte hörselskydd & skyddsglasögon samt en huggmejslel för att knacka ur spåren.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla svar.
Pratade med ett ställe idag som hyr ut maskiner och han sa att det kommer inte duga med en grovdammsugare utan han sa att man ska ha en sk. "stoft-avskiljare" kopplad till betongspårfräsen. Då skulle det tydligen inte damma ett dugg.
Pris för att hyra stoftavskiljare och betongspårfräs är 635kr för 1 dag.
Vette tusan hur man ska göra. Mycket betongdamm kanske inte låter så farligt men det kanske är värre än vad man tror om det är i ett vardagsrum med öppen planlösning in mot kök och matrum. Kanske blir att hyra än då.
Vad är skillnaden mellan en grovdammsugare och en stoftavskiljare??
Pratade med ett ställe idag som hyr ut maskiner och han sa att det kommer inte duga med en grovdammsugare utan han sa att man ska ha en sk. "stoft-avskiljare" kopplad till betongspårfräsen. Då skulle det tydligen inte damma ett dugg.
Pris för att hyra stoftavskiljare och betongspårfräs är 635kr för 1 dag.
Vette tusan hur man ska göra. Mycket betongdamm kanske inte låter så farligt men det kanske är värre än vad man tror om det är i ett vardagsrum med öppen planlösning in mot kök och matrum. Kanske blir att hyra än då.
Vad är skillnaden mellan en grovdammsugare och en stoftavskiljare??
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Vet inte vad som menas med stoftavskiljare ...är det en sk. Grovis tro??

Till min dammsugare följde det med diverse filter, kan det vara något sådant som menas?
Du skall inte tro att du klarar detta dammfritt, det mesta dammet (om du kör med bra dammsugare) blir det när du knackar bort spåren.
Ett tips är att (om det går) hänga upp fuktade lakan runt om där du jobbar det är det bästa dammskyddet oavsett jobb.
Håller jag på att fräsa eller slipa spackel etc. i ett rum hemma brukar jag stänga dörren och hänga upp ett fuktat lakan utanför dörren det fungerar kanon.
Men har du öppen planlösning blir det kanske lite svårt.

Till min dammsugare följde det med diverse filter, kan det vara något sådant som menas?
Du skall inte tro att du klarar detta dammfritt, det mesta dammet (om du kör med bra dammsugare) blir det när du knackar bort spåren.
Ett tips är att (om det går) hänga upp fuktade lakan runt om där du jobbar det är det bästa dammskyddet oavsett jobb.
Håller jag på att fräsa eller slipa spackel etc. i ett rum hemma brukar jag stänga dörren och hänga upp ett fuktat lakan utanför dörren det fungerar kanon.
Men har du öppen planlösning blir det kanske lite svårt.
Japp! Underskatta inte betongdammets förmåga att komma igenom de minsta öppningar. Jag fräste betong i källaren och hittade gott om betongdamm t o m på andra våningen (alltså inte bara våningen ovanpå källaren) trots att jag tejpat plast för alla öppningar. Ska pröva med våta lakan nästa gång, det kanske funkar bättre.
Om du hyr en riktig stoftavskiljare får du inte mycket damm runt omkring, det fungerar mycket bra, tom för tex rött tegeldamm som är bland det värsta du kan hitta i dammväg. När du sen bilar bort mittbiten mellan spåren blir det ju också mycket skräp, men inte på långa vägar så mycket damm som med fräsen.