16 474 läst ·
16 svar
16k läst
16 svar
Fråga om spishäll och en fas resp trefas
Sida 1 av 2
Hej.
Jag renoverar just nu mitt kök och vill installera en spishäll. Igår kom jag på att jag skulle kika på hur gamla spisen är ansluten och stötte på följande: Den gamla spisen är fast installerad på en fas (en säkring på 20A och in i spisen går brun, blå och jord) När jag kikar i instruktionsboken på den nya hällen verkar det krävas två faser, nolla och jord.
(Om någon vill förstå vad instruktionsboken för den nya hällen säger om installation, se http://www.gorenje.se/4898?aid=1944 och klicka på bruksanvisning till höger). Det står för övrigt att hällen skall anslutas till 230 V och att märkeffekten är 7,1 kW.
I säkringsskåpet i lägenheten sitter förutom spissäkringen ytterligare två säkringar på 10A och de används till resten av köket samt de andra rummen.
Kan jag använda den här hällen? Går det att "bygla" en fas till de två som krävs av hällen eller måste man göra något drastiskt som att försöka dra in fler faser? Kommer jag få problem med att säkringarna går vid varje storkok? Sen ska kanske ugnen kopplas på samma fas och vad händer då?
Jag ska använda behörig elektriker vid installation men jag behöver veta om jag kan använda den här hällen eller om jag måste returnera den och leta vidare. Om jag måste leta vidare, har någon tips på vad jag ska leta efter som passar min lägenhet?
Tacksam för alla svar!
Jag renoverar just nu mitt kök och vill installera en spishäll. Igår kom jag på att jag skulle kika på hur gamla spisen är ansluten och stötte på följande: Den gamla spisen är fast installerad på en fas (en säkring på 20A och in i spisen går brun, blå och jord) När jag kikar i instruktionsboken på den nya hällen verkar det krävas två faser, nolla och jord.
(Om någon vill förstå vad instruktionsboken för den nya hällen säger om installation, se http://www.gorenje.se/4898?aid=1944 och klicka på bruksanvisning till höger). Det står för övrigt att hällen skall anslutas till 230 V och att märkeffekten är 7,1 kW.
I säkringsskåpet i lägenheten sitter förutom spissäkringen ytterligare två säkringar på 10A och de används till resten av köket samt de andra rummen.
Kan jag använda den här hällen? Går det att "bygla" en fas till de två som krävs av hällen eller måste man göra något drastiskt som att försöka dra in fler faser? Kommer jag få problem med att säkringarna går vid varje storkok? Sen ska kanske ugnen kopplas på samma fas och vad händer då?
Jag ska använda behörig elektriker vid installation men jag behöver veta om jag kan använda den här hällen eller om jag måste returnera den och leta vidare. Om jag måste leta vidare, har någon tips på vad jag ska leta efter som passar min lägenhet?
Tacksam för alla svar!
JoeMax skrev:
20A = 4600W vid 230V, kontinuerligt. Tröga säkringar ska tåla dubbla strömmen en timme. 7.1kW på spishällen är med alla plattor på max effekt, d.v.s. stormkokande i kastrullerna... i praktiken har man väl knappast alla plattor på max effekt i över en timme så det borde inte vara nåt problem...
Tack för svaret. Jag har den gamla typen av säkringar (smältsäkringar?). Är de vanligtvis tröga eller kan man montera tröga?
Förresten, nu när jag funderat lite. Är det inte så att spisen kräver 400 V egentligen? Alltså två 230V-faser med olika fasförskjutning? Det innebär väl att det ej går att bygla enbart en fas i hällen? :-?
Förresten, nu när jag funderat lite. Är det inte så att spisen kräver 400 V egentligen? Alltså två 230V-faser med olika fasförskjutning? Det innebär väl att det ej går att bygla enbart en fas i hällen? :-?
Om det är en snigelsymbol på propparna så är de tröga, det är nog nästan bara tröga proppar som säljs idag om man köper proppar "var som helst", om ni inte inköpsansvarig på lokala bensinmacken/mataffären eller liknande köpt felJoeMax skrev:Tack för svaret. Jag har den gamla typen av säkringar (smältsäkringar?). Är de vanligtvis tröga eller kan man montera tröga?
Det är väl oftast så att det står 380/400V om elementen i spisen kopplas mellan två faser, och 220/230V om de är kopplade mellan fas och nolla. Fast ibland måste jag säga att även konstruktörerna av vitvaror inte tänker 100% rätt. Jag skrotade en torktumlare för ett tag sedan, cylinda från sent 70tal tror jag, den kunde köras på olika matning och olika effekter, dels 2kW enfas, dels 3kW på två faser och dels 3kW på en fas. Om man körde den på 3kW på en fas så blev det så att man körde 16A i kablar som knappast var mer än 1.5mm2 grova, de såg ut att vara än klenare.
Sen finns det väl prylar som är märkta både 220-230V och 380-400V samtidigt, typ en spis som dels har 380-400V spänning över elementen och dessutom har t.ex. ett vägguttag på framsidan...
På bruksanvisningen står det att den skall anslutas till 230 V, men på "installationsdiagrammet" ser det ut som 400 V då de visar att man skall koppla L1 och L2 till spisen (sen står det L3 på själva spisen...).
Varför på detta vis? Har det å göra med vilket land man befinner sig i?
Varför på detta vis? Har det å göra med vilket land man befinner sig i?
Står det inte L1+L2+N (och jord såklart)?PontEl skrev:
I så fall så tar spisen ut 230V dels mellan L1 och N och dels mellan L2 och N. Om en av de två säkringarna som matar spisen löser ut så lär halva spisen vara stendöd och andra halvan fungera perfekt.
Om det istället varit en spis som dels haft tre faser in och dels 380/400V-element så hade värmen tagits ut mellan L1-L2, mellan L2-L3 och mellan L1-L3, och om en säkring skulle lösa ut så skulle bara 1/3 av spisen funka perfekt medan 2/3 funkat "konstigt", d.v.s. om man startar en platta händer inget alls medan startar man två plattor i "rätt" kombination så blir de lite fisljumna men inte mer, ungefär.
Med en sån spis så kan man dessutom hitta på lustigheter om en huvudsäkring löst ut, slår man på "rätt" spisplattor så kan man istället för att få spisen varm få lyset att fungera "sådär" i de rum som annars är kolmörka... don't try that at home, det lär nog kunna skada vissa hemelektronikprylar med switchnätdel och det lär inte vara bra för motorer och sånt heller men vanliga glödlampor tål det hur bra som helst...
pratade med en kompis i kväll som kopplat in en cylinda induktionshäll. på den stog det att ett av inkopplingsalternativen var 2 faser och jord. när han kopplat så så pep den bara men annars död. när han sen kollade i instruktionsboken var inte den kopplingen med!?för höre mer sedan hur det går när han kopplat på nåt annat sätt.
Du kan inte koppla in samma fas på två st anslutningar beroende på att det inte är någon fasförskjutning mellan dessa. Strömmen i nollan blir för stor och ledningen är för klen för nollströmmen. Som jag ser det kan du inte använda denna häll.
Klart att du kan använda hällen, har du köpt den här i sverige så är troligen redan hällen byglad å klar mellan L1 och L2. Jag har kopplat flera 230V hällar med byglade L1,L2 och L3. Hur ska du annars få 230V i hällen???????? krångla inte till det.
L=Brun, N=Blå och Gul/grön=Jord (PE)
L=Brun, N=Blå och Gul/grön=Jord (PE)
7,1 kW effekt och 1-fas blir väl då: I=P/U=7100/230=30,9 Ampere!
Då krävs det väl att du säkrar upp till 35A huvudsäkring!
samt matningen till spisen blir väl 6mm2 med 32A normsäkring ?
det låter inte riktigt rätt det....
mysko bruksanvisning: anslutning till 230V men enligt schema står det ju 2N AC 400V?!????
sen står det kabel 4G1,5
skulle den bara kopplas på en fas+nolla+jord så behövdes det väl inte en 4-ledare???????????
sen så ska den tydligen kopplas in på arbetsbrytare åxå, men ett perilexuttag uppfyller väl kravet på 3mm brytavstånd..
den ska kopplas in med nolla +jord+två faser. sen kan ju en eventuell ugn som förmodligen är 1-fasig läggas på den "lediga" fasen
så be elektrikern dra fram en kabel 5G2,5 eller 5 stycken FK i befintligt rör från centralen till spisen, om det nu är ett 20mm rör eller grövre och sätte upp ett perilexuttag och ett vanligt 230V uttag eller 2 stycken perilex. om ugnen har vanlig stickpropp är det bara att göra en övergång från perilexen. samt en jordfelsbrytare vid centralen till spismatningen.
Då krävs det väl att du säkrar upp till 35A huvudsäkring!
samt matningen till spisen blir väl 6mm2 med 32A normsäkring ?
det låter inte riktigt rätt det....
mysko bruksanvisning: anslutning till 230V men enligt schema står det ju 2N AC 400V?!????
sen står det kabel 4G1,5
skulle den bara kopplas på en fas+nolla+jord så behövdes det väl inte en 4-ledare???????????
sen så ska den tydligen kopplas in på arbetsbrytare åxå, men ett perilexuttag uppfyller väl kravet på 3mm brytavstånd..
den ska kopplas in med nolla +jord+två faser. sen kan ju en eventuell ugn som förmodligen är 1-fasig läggas på den "lediga" fasen
så be elektrikern dra fram en kabel 5G2,5 eller 5 stycken FK i befintligt rör från centralen till spisen, om det nu är ett 20mm rör eller grövre och sätte upp ett perilexuttag och ett vanligt 230V uttag eller 2 stycken perilex. om ugnen har vanlig stickpropp är det bara att göra en övergång från perilexen. samt en jordfelsbrytare vid centralen till spismatningen.
Jag köpte exakt samma spishäll (Gorenje) i början av december och har haft stora problem med hur den skall kopplas. Riktigt förvirrande bruksanvisning! Först byglade jag L1 och L2 och körde på en 16 amp säkring. jag tyckte den var riktigt seg så jag tog tid på hur lång tid det tog att koka upp 1 liter kallt vatten på en 1,2 kw platta. Det tog 15 minuter och 45 sek! Kanske normalt, jag vet inte riktigt. De andra plattorna är ju riktigt snabba.
Nu har jag kopplat med 2st faser i stället, men det blev ingen skillnad i prestanda. Jag behöver dock koppla om den igen för kablarna är för klena (1,5mm2). Jag funderar fortfarande på hur jag ska koppla den.
Har fått det här mailet av Gorenjes kundtjänst också:
To faser
NUL + JORD + F1 + F2 eller F3 (afhængig af model) sikringen på hver fase bør da være 16 Amp.
En Fase
NUL + JORD + F1 koblet sammen med F2 eller F3 (afhængig af model) sikringen
bør da være på 20 helst 25 Amp
Det ar deras svar.
/Dennis
Nu har jag kopplat med 2st faser i stället, men det blev ingen skillnad i prestanda. Jag behöver dock koppla om den igen för kablarna är för klena (1,5mm2). Jag funderar fortfarande på hur jag ska koppla den.
Har fått det här mailet av Gorenjes kundtjänst också:
To faser
NUL + JORD + F1 + F2 eller F3 (afhængig af model) sikringen på hver fase bør da være 16 Amp.
En Fase
NUL + JORD + F1 koblet sammen med F2 eller F3 (afhængig af model) sikringen
bør da være på 20 helst 25 Amp
Det ar deras svar.
/Dennis